طرز تهیه آش بلغور شیر مشهدی
کد خبر: ۳۰۲۰۳۹
تاریخ انتشار: 2024 January 12    -    ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
آش بلغور شیر مشهدی، یکی از آش‌های بسیار خوشمزه و مقوی است که اصالت آن به استان خراسان برمی‌گردد. آش یکی از غذا‌های ساده و پرطرفداری است که در انواع مختلفی تهیه می‌شود.
«تابناک با تو» - آش بلغور شیر مشهدی، یکی از آش‌های بسیار خوشمزه و مقوی است که اصالت آن به استان خراسان برمی‌گردد. آش یکی از غذا‌های ساده و پرطرفداری است که در انواع مختلفی تهیه می‌شود. در این آش از هیچ نوع سبزی استفاده نمی‌شود. بلغور شیر، قرص‌هایی شبیه به ترخینه هستند که از خیساندن بلغور در شیر و در نهایت خشک کردن آن‌ها به شکل قرص‌هایی تهیه می‌شود.
طرز تهیه آش بلغور شیر مشهدی

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتر این آش خوشمزه را طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این آش در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه آش بلغور شیر مشهدی:

بلغور شیر ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
روغن به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار دلخواه
نمک و فلفل به میزان لازم
آب مرغ یا گوشت ۲ پیمانه

مرحله اول | آماده سازی بلغور شیر

در اولین مرحله از مراحل تهیه آش بلغور شیر مشهدی به سراغ بلغور شیرهایتان روید. باید قرص‌های بلغور شیر را به مدت چند ساعت در آب خیسانده قرار دهید تا نرم شود.

مرحله دوم | آماده سازی پیاز

در دومین مرحله پس از آماده شدن بلغور، یه سراغ پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. حال پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود.

مرحله سوم | افزودن بلغور شیر خیسانده شده به پیاز

در مرحله سوم به سراغ بلغور شیر خیسانده شده روید. آب اضافی آن را بگیرید سپس بلغور را به پیاز اضافه کرده و کمی بهم زنید.

مرحله چهارم | افزودن ادویه‌ها

در چهارمین مرحله به سراغ ادویه‌های معطرتان روید. زردچوبه، نمک و فلفل را به محتوای درون قابلمه بیفزایید و به مدت چند دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

مرحله پنجم | افزودن آب مرغ

در پنجمین مرحله به سراغ آب مرغ یا استاک گوشت‌تان روید. آب مرغ یا گوشت را به مقدار لازم اضافه کرده و حرارت را زیاد کنید تا محتوای درون قابلمه به نقطه جوش رسد. حال درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و به مدت حدود ۴۵ دقیقه زمان دهید تا محتوای آش به صورت کاملاً ملایم بپزد.

مرحله ششم | تنظیم چاشنی آش

در این مرحله، طعم‌دهی نقطۀ حساس است. قبل از پایان پخت، با استفاده از نمک طعم‌دهی را تصحیح کنید و حرارت را خاموش کنید و به سراغ سرو آش روید.

مرحله هفتم | تزیین و سرو آش

در هفتمین مرحله می‌توانید کمی نعنا داغ یا پیاز داغ تهیه کنید. آش را در ظرف سرو بریزید و با نعنا‌داغ و پیازداغ تزیینش کنید.

۳ نکته طلایی که در تهیه آش بلغور شیر مشهدی باید بدانید!

در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه آش بلغور شیر مشهدی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برخی از مقداری گوشت چرخ‌کرده در تهیه این آش استفاده می‌کنند، برای این کار کافی است گوشت چرخ کرده را در مرحله دوم کمی با پیاز‌ها تفت دهید و بقیه مراحل را طبق دستور پیش روید.

افزودن نعنا به این آش کاملا سلیقه‌ای است، شما می‌توانید در زمان افزودن ادویه‌ها مقداری نعنا نیز به محتوای درون قابلمه بیفزتیید. نعنا طعم بسیار متفاون و جذابی به غذای شما می‌دهد.

بلغورشیر را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید.

منبع:اکالا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار