همدانی‌ها آب را تصفیه نکنند!
کد خبر: ۳۰۲۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 January 08    -    ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر اینکه نیازی به دستگاه تصفیه آب و خرید آب از این واحدهای تصفیه‌کننده نیست، یادآور شد: حتی نیازی به استفاده از آب معدنی هم نیست و این اطمینان را به مردم می‌دهم که با خیال راحت از آب شرب همدان استفاده کنند ضمن اینکه بحث آرسنیک و فلزات سنگین هم کاملاً حل شده و در حد صفر شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر اینکه نیازی به دستگاه تصفیه آب و خرید آب از این واحدهای تصفیه‌کننده نیست، یادآور شد: حتی نیازی به استفاده از آب معدنی هم نیست و این اطمینان را به مردم می‌دهم که با خیال راحت از آب شرب همدان استفاده کنند ضمن اینکه بحث آرسنیک و فلزات سنگین هم کاملاً حل شده و در حد صفر شده است.

 فرهاد بختیاری‌فر یکشنبه ۱۷ دی در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه کیفیت آب شرب همدان مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی است، اظهار کرد: پایش کیفیت آب به صورت متمرکز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: تنش آبی را در سال ۱۴۰۱ با تمام وجود احساس کردیم که در راستای تأمین آب کار بزرگی در استان صورت گرفت و آبرسانی از تالوار به نتیجه رسید و در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ لیتر در ثانیه به همدان انتقال پیدا می‌کند.

بختیاری‌فر با بیان اینکه در حال حاضر کسری آب همدان از طریق تالوار تأمین می‌شود، درباره کیفیت آب افزود: تفاوت طعم به ساختار زمین‌شناسی منطقه برمی‌گردد به طوریکه منبع آبی کاملاً متفاوتی آب شرب همدان را تأمین می‌کند و طبیعتاً نباید کیفیت این آب مشابه آب سد اکباتان باشد.

وی با تأکید بر اینکه هر دو منبع آبی دارای کیفیت لازم و استاندارد هستند، ادامه داد: بالاست سد اکباتان تشکیلات گرانیتی وجود دارد و از نظر زمین‌شناسی کانی‌های گرانیتی باعث تصفیه آب هم می‌شوند و در واقع تصفیه فیزیکی آب صورت می‌گیرد بنابراین طعم آب سد اکباتان خوب و گوارا بود، اما تالوار حوضه آبریز بسیار وسیع‌تر از همدان است و تشکیلات زمین‌شناسی بالادست این سد متفاوت از سد اکباتان است.

وضع فعلی آب شرب همدان مشکلی ندارد

این مقام مسئول اظهار کرد: آب تالوار در تصفیه‌خانه شیخی‌جان به حد استاندارد و در حدی که قابلیت شرب دارد، رسیده است.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از تالوار هزینه زیادی دارد، اما بعد از ۱۷ سال به نتیجه رسید، تصریح کرد: باید تصور کنیم که اگر تالوار نبود چکار باید می‌کردیم؟ آیا منبع جایگزین وجود داشت؟

بختیاری‌فر با تأکید بر اینکه وضع فعلی آب شرب همدان مشکلی ندارد، افزود: بخشی از آب اختلاط داده شده به طوریکه ۳۰۰ لیتر در ثانیه از چاه‌های دشت بهار، ۱۵۰ لیتر در ثانیه از رودخانه عباس‌آباد و ۵۰ لیتر در ثانیه از رودخانه خاکو به آب تالوار اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه کار‌های تحقیقاتی مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم تا کیفیت وضعیت آب شرب را ارتقاء دهیم، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه آب شرب همدان مشکلی ندارد، کار‌های تحقیقاتی مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی همدان برای بهبود وضعیت کیفی آب انجام داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان با اشاره به اینکه تغییر طعم آب ممکن است برای برخی از مردم سوال برانگیز باشد، توضیح داد: آبی که از فاصله ۱۴۰ کیلومتری همدان وارد شهر می‌شود به‌طور قطع تفاوت طعم خواهد داشت، اما اینکه طعم متفاوت باشد دلیل بر بی‌کیفیتی آب نیست.

از نظر بهداشتی و اقتصادی خرید آب از مراکز تصفیه آب توصیه نمی‌شود

بختیاری‌فر بیان کرد: برخی افراد سودجو مردم را تشویق می‌کنند تا دستگاه تصفیه آب را تهیه کنند و شاید جریاناتی وجود داشته باشد که بخواهد این پروژه را کم‌اثر کند و شیرینی حل مشکل آب همدان بعد از ۱۷ سال را به کام مردم تلخ کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه از نظر فنی فروش آب به مردم هیچ توجیهی ندارد، گفت: شرکت آبفا بابت هر مترمربع آب حدود ۱۰۰۰ تومان پول می‌گیرد در حالیکه مراکز فروش آب تصفیه شده، هر متر مکعب آب را ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشند که از نظر اقتصادی هیچ توجیهی ندارد.

وی از پلمب ۹ مرکز فروش آب تصفیه‌شده در همدان خبر داد و اظهار کرد: این مراکز با تانکر آب را از منابع نامشخص تهیه و با دستگاه تصفیه کلسیم و منیزیم را کم می‌کنند بنابراین تصور می‌شود این آب سالم است در حالیکه منبع آن آب و روش حمل مشخص نبوده و مورد تأیید بهداشت نیست.

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان با بیان اینکه مراکز تصفیه آب با تانکر‌هایی که مخصوص حمل آب نیست و به صورت غیربهداشتی حمل و به داخل دستگاه می‌ریزند، تصریح کرد: در بازدیدی که از تعدادی از این مراکز شده، مشاهده شده که RO دستگاه خاموش بوده و بارمیکروبی در جای خود هست و گندزدایی نمی‌شود.

بختیاری‌فر با تأکید بر اینکه از نظر بهداشتی خرید آب از مراکز تصفیه آب توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ما پیگیر هستیم که سلامت مردم به خطر نیفتد و دانشگاه علوم پزشکی هم مخالف سرسخت این موضوع است بر همین اساس دادستان دستور پلمب این واحد‌ها را صادر کرده و باید پیگیر این موضوع باشیم.

وی با بیان اینکه انتقال آب از چاه هم کار غیرمجاز است و باید مصرف چاه‌ها کشاورزی باشد، ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای استان به دنبال شناسایی این چاه‌هاست تا پروانه بهره‌برداری آن را تجدیدنظر کند چراکه مصرف این چاه‌ها باید در بخش کشاورزی باشد.

اوزون‌زنی در تصفیه‌خانه بهشتی انجام می‌شود

وی با تأکید بر اینکه نیازی به دستگاه تصفیه آب و خرید آب از این واحد‌های تصفیه‌کننده نیست، یادآور شد: حتی نیازی به استفاده از آب معدنی هم نیست و این اطمینان را به مردم می‌دهم که با خیال راحت از آب شرب همدان استفاده کنند ضمن اینکه بحث آرسنیک و فلزات سنگین هم کاملاً حل شده و در حد صفر شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه با اوزون‌زنی طعم و بوی آب حذف می‌شود، بیان کرد: ۱۰ روزی است که در تصفیه‌خانه شهید بهشتی در حال انجام اوزون‌زنی هستیم.

بختیاری‌فر با بیان اینکه با تکمیل فرآیند تصفیه‌خانه کیفیت آب بهتر هم خواهد شد، گفت: با وجو اینکه کیفیت آب مورد تأیید است، اما به دنبال ارتقاء کیفی آب هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از آب تالوار ۴۰۰ لیتر در ثانیه به تصفیه‌خانه بهشتی و ۱۰۰۰ لیتر به مخزن لونا پارک منتقل و اختلاط انجام می‌شود. علاوه بر اینکه آب در شیخی‌جان تصفیه می‌شود، اوزون‌زنی را در تصفیه‌خانه بهشتی با هدف ارتقاء کیفیت آب انجام می‌دهیم.

بختیاری‌فر با تأکید بر بهبود کیفیت آب با تکمیل فرآیند تصفیه‌خانه شیخی‌جان، افزود: پروژه تصفیه‌خانه شیخی‌جان در طول دو سال کار بزرگی بوده و ما منبع دیگری نداریم؛ بنابراین باید تمام تمرکز خود را روی این منبع بگذاریم.

پیش‌بینی تنش آبی در ۱۵۰ روستای استان

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی بارندگی در سال‌جاری، اظهار کرد: امسال ۳۸ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت داریم و وضعیت خطرناک است، اگرچه مشکل آب شهر همدان حل شده، اما حتماً در برخی شهر‌ها و روستا‌های استان سال آینده تنش آبی خواهیم داشت.

بختیاری‌فر با بیان اینکه دو قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به مبلغ ۵۰۹ میلیارد تومان برای آبرسانی به ۱۶۹ روستا منعقد شده است، افزود: این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود ۸۰ روستا آماده بهره‌برداری در دهه فجر است.

وی با اشاره به اینکه با قرارداد دوم جهاد آبرسانی ۲۰۰ روستای دیگر آبرسانی خواهد شد، گفت: قرارداد دوم به مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است به طوریکه تمام روستا‌های دارای تنش آبی در قالب دو قرارداد تعیین تکلیف شدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مجموع ۳۶۰ روستای استان در قالب دو قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) آبرسانی خواهد شد، ادامه داد: عملیات اجرایی قرارداد دوم همزمان با دهه فجر آغاز خواهد. ۱۰۰ یا ۱۵۰ روستای استان سال آینده دچار تنش آبی خواهند شد.

بختیاری‌فر با اشاره به اینکه با تأکید استاندار همدان باید مشکل آب تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در سه سال آینده حل شود، بیان کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب اجتناب‌ناپذیر است و باید به مدیریت مصرف توجه شود.

پیش‌بینی تنش آبی در شش شهر همدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه با توجه به وضعیت بارش‌ها باید بدترین سناریو‌ها را درنظر بگیریم که ما این سناریو‌ها را برای شهر‌ها و روستا‌های استان درنظر گرفتیم، تصریح کرد: پیش‌بینی شده شش شهر استان سال آینده دچار تنش آبی شوند.

وی با بیان اینکه بحث حفر چاه، خط انتقال از قبل صورت گرفته است، افزود: قرار است هفته آینده کار در شهر‌های فامنین، اسدآباد، گیان، کبودراهنگ، تویسرکان و برزول شروع شود.

بختیاری‌فر با تأکید بر اینکه هدف این است که از اعتبارات وزارتی نیز حداکثر استفاده را ببریم، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد اعتبارات استانی داریم و معادل همین رقم از وزارتخانه جذب می‌کنیم تا مشکل آب استان حل شود.

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره مراکز تصفیه آب در سطح شهر همدان، گفت: حدود ۹ مرکز تصفیه آب در سطح همدان فعالیت داشتند که به دستور دادستان همه این مراکز پلمب شدند.

وی بیان کرد: چاه‌هایی که در سال گذشته استفاده می‌کردیم قبل از ورود به شبکه از نظر فاکتور‌های حیاتی آنالیز و در حین بهره‌برداری هم رصد می‌شد، اما وقتی مرکزی مجوز نداشته باشد، در منبع تأمین آب شک وجود دارد.

نشت‌یابی شبکه آب از طریق پهپاد

بختیاری‌فر با بیان اینکه کاهش بارندگی کاملاً محسوس است، بر صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید کرد و افزود: با کار‌هایی که انجام شده حداقل در شهر همدان مشکلی وجود ندارد و کمترین مشکل را خواهیم داشت ضمن اینکه خیلی از شهر‌ها راهکاری برای مشکل تنش آبی ندارند، اما همدان وضعیت مناسبی دارد، این بدان معنا نیست که مردم صرفه‌جویی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه ۹۴ درصد آب زیرزمینی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود بنابراین در بخش کشاورزی باید رعایت الگوی کشت صورت بگیرد، درباره پرت آب در شبکه همدان، ادامه داد: پرت شبکه شهر همدان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

این مقام مسئول اظهار کرد: باید هر ساله مقداری از شبکه که دچار فرسودگی می‌شود، اصلاح کنیم. شاید با یک سال و اعتبارات سال مالی نمی‌شود به اتمام رساند.

بختیاری‌فر با بیان اینکه در تعدادی از شهر‌های استان به دنبال نشت‌یابی از طریق پهپاد هستیم، خاطرنشان کرد: در شهر اسدآباد به دنبال نشت‌یابی با پهپاد هستیم تا بخشی از هدررفت آب را مدیریت کنیم.

فرسودگی شبکه باعث تغییر در طعم و بوی آب نمی‌شود

وی گفت: اعتبارات امسال در اصلاح شبکه حدود ۳۰۰ میلیون تومان است و دنبال این هستیم که در اصلاح شبکه از اعتبارات ملی هم استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، طعم و بوی آب شرب همدان ناشی از فرسودگی شبکه آب است، اظهار کرد: فرسودگی شبکه باعث تغییر در طعم و بوی آب نمی‌شود ضمن اینکه شبکه آب همدان تغییری نکرده است.

بختیاری‌فر یادآور شد: خط انتقال تالوار با دبی ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب را انتقال می‌داد، یکباره دبی به ۱۸۰۰ لیتر رسید و بخشی از لوله که خشک بود، آبدار شد و مقداری از بنتونیت موجود در لوله را شست بنابراین تا مدتی رنگ آب تغییر کرد که برطرف شد.

وی در پاسخ به اینکه برخی از پزشکان علت ایجاد سنگ کلیه و سنگ کبد را آب همدان عنوان می‌کنند، توضیح داد: ماهیت و ساختار آب به گونه‌ای است که بعد از اینکه به نقطه جوش رسید املاح را جدا کند بنابراین چطور می‌توان ادعا کرد آب در بدنی که دمای ۳۷ درجه دارد، رسوب کند.

سختی آب تالوار بسیار پایین‌تر از سختی آب همدان است

این مقام مسئول با رد این ادعا که آب همدان باعث سنگ‌سازی در کلیه و کبد می‌شود، بیان کرد: دو عنصر کلسیم و منیزیم از عوامل ایجاد سختی در آب هستند و با تصفیه آب از بین می‌روند. ضمن اینکه براساس یافته‌های علمی هر چه این دو عنصر بیشتر باشد برای بدن مفیدتر است در حالیکه مردم با تصفیه این دو عنصر را از بین می‌برند و بدن خود را از مزایای آن‌ها محروم می‌کنند.

بختیاری‌فر با بیان اینکه سختی آب تالوار بسیار پایین‌تر از سختی آب همدان است، یادآور شد: هیچ کدام از حد استاندارد بالاتر نیست. سختی آب همدان به طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: قبل از اینکه از تالوار آب به همدان بیاید خیلی از مردم از چشمه صلوات آب می‌آوردند و دستگاه تصفیه داشتند، بنابراین ما به مشترکان الزامی نداریم و تنها نظر خود را اعلام می‌کنیم.

وی درباره کیفیت آب چشمه صلوات نیز بیان کرد: آب این چشمه دو نوبت نمونه‌برداری شده، در مقطعی در تابستان سال گذشته مقداری آلودگی در لوله مشاهده شد، اما در حال حاضر مشکلی از نظر آلودگی نداشته است. ممکن است هر لحظه در خط انتقال شکستگی رخ دهد، بنابراین توصیه نمی‌کنیم چراکه منبع آب نامطمئن است و نظارت دائمی روی آن صورت نمی‌گیرد.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
0
1
تا وقتی امکان آزمایش آب هست چه نیازی به قسم و آیه یه نفر هست که بخواد به مردم اطمینان بده؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار