تصویر جدیدی از نقشه ایران که خیلی‌ها را بهت‌زده کرد
کد خبر: ۳۰۱۸۳۳
تاریخ انتشار: 2024 January 07    -    ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
انتشار نقشه میانگین معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان در خرداد ۱۴۰۲، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت و در بین کاربران سر و صدای زیادی به پا کرده است.

انتشار نقشه میانگین معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان در خرداد ۱۴۰۲، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت و در بین کاربران سر و صدای زیادی به پا کرده است.

تصویر جدیدی از نقشه ایران که خیلی‌ها را بهت‌زده کرد
 

کاربران با اظهار نگرانی در این‌باره، سعی در مطرح کردن دلایل این افت همگانی داشتند.

بر اساس نقشه میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲، میانگین معدل برای علوم ریاضی و تجربی ۱۱.۵ و ۱۲.۵ و برای علوم انسانی کمی پایین‌تر تخمین زده شده است. به نظر می‌رسد ضعفی که در سیستم آموزشی کشور وجود دارد موجب این تغییرات فاجعه بار است.

نقشه‌ای که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده نگرانی‌ها را در این مورد بیشتر کرده است. چون این نقشه نشان دهنده فقر آموزشی گسترده در مناطقی است که اوضاع اقتصادی چندان مناسب نیست.

آمارها از اُفت دو نمره‌ای معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد امسال خبر می‌دهد و نشان می‌دهد که در امتحان نهایی امسال فقط یک دانش‌آموز پسر رشته تجربی در کشور موفق به کسب معدل ۲۰ شده است.

مسئولان آموزش و پرورش اما مدعی هستند که یکی از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان این است که محصلان بیشتر به سمت دروس حفظی تمایل پیدا کرده‌اند.

پژمان موسوی، روزنامه‌نگار در واکنش به نقشه پراکندگی معدل دانش آموزان نوشت: این نقشه یک زنگِ خطر است؛ نه به این دلیل که دانش‌آموزان درس نمی‌خوانند و نمرات‌شان پایین است؛ نه حتی به این دلیل که میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ قابل مقایسه با سال‌های پیش از آن نیست. این نقشه دقیقا به این دلیل یک زنگ خطر است که دانش‌آموزانی که در مناطقِ محروم‌تر درس می‌خوانند و امکاناتِ تحصیلی کم‌تری در اختیار دارند، به دلیلِ محاسبه‌ی معدلِ امتحانات نهایی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها، شانسِ ورودشان به دانشگاه هم کاهش یافته و امکانِ تحصیلات عالی را از دست می‌دهند. دقیق‌ترَش این‌که دانش‌آموزانی که هر روز با فقر و فلاکت روبه‌رو هستند، مردمی که مجبورند بچه‌های‌شان را برای یک لقمه نان سَرِ کار بفرستند، حالا به خاطرِ محاسبه‌ی معدل در آزمون ورودی به دانشگاه، حتی شانسِ ورود به دانشگاه را هم ندارند. باور کنید این نقشه یک زنگ خطر است…

طیبه موسوی، دبیر زیست شناسی در مدارس شهر تهران در این‌باره گفت:

* متغیرهای مختلفی در اُفت نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان تأثیرگذار هستند از جمله کلاس‌های شلوغ مدارس دولتی عادی، به‌کارگیری معلمان فاقد تخصص و مهارت، محتوای آموزش، روش تدریس معلمان و منابع و تجهیزات در اختیار دانش آموزان و مدارس.

* برخی معلمان به ویژه در مدارس دولتی عادی به جای تدریس کتاب درسی، جزوه‌ای را که خود تهیه کرده‌اند تدریس می‌کنند این در حالی است که سوالات امتحانات نهایی فقط از کتاب درسی طراحی می‌شود و دانش‌آموز برای موفقیت در پاسخگویی باید کتاب درسی را به خوبی مطالعه کرده و مفاهیم را فهمیده باشند.

* (با اشاره به اُفت بیشتر نمرات دانش‌آموزان رشته علوم انسانی): در گفت‌وگویی که با این دانش‌آموزان داشتم، اغلب آن ها علاقه‌ای به رشته انسانی نداشتند و از سر اجبار به این رشته آمدند چون می‌خواستند به هنرستان بروند، اما به دلیل نبود ظرفیت امکان ثبت‌نام نداشتند.

* هم اکنون تعداد هنرستان‌ها در مقایسه با دبیرستان‌ها به شدت کم است چون به تجهیزات نیاز دارد و تجهیزات لازم هم بسیار گران است.  بی انگیزگی دانش‌آموزان نسبت به آینده و درگیری آن ها با فضای مجازی را از سایر عوامل موثر در افت نمرات است.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی در این خصوص را بخوانید:

* غزاله، دانش آموز دوره متوسطه نوشت: این نقشه را دقیق نگاه کنید آن‌وقت متوجه می‌شوید که اولویت آموزش و پرورش ما چیست؟

* سمیه هم توئیت زده است که نتایج آموزش طبقاتی و کاهش بودجه دولتی آموزش و پرورش رایگان را به وضوح ببینیم. این افراد در آینده از بسیاری از فرصت‌های کسب درآمد محروم می‌شوند. فقر خودبخود رفع نمی‌شود.

* امین هم درباره نقشه منتشر شده نظر داد: قضیه وقتی ترسناک تره که بدونید چند سال قبل مرکز برنامه ریزی منابع انسانی آموزش و پرورش از معلم ها می خواد که به عنوان بخشی از طرح ارزیابی عملکرد در امتحان نهایی شرکت کنند، میانگین نمره معلم های کل کشور هم در همین بازه ۱۱ تا ۱۲ بود.

* مرضیه هم گفته است: اگه اینجوری نبود تعجب داشت. خیلی ساده‌س. نمی‌شه شما با وضعیت نابسامان طرف باشی ولی آموزش و پرورش خوب باشه. همه‌ی افرادی که بدون حُب و بغض به وضعیت نگاه کنن متوجه می‌شن ولی خب اکثراً روشونو کردن اونور نبینن.

* رضا دیگر کاربر توئیتر می‌گوید: خیلی هم گفته شده که این نقشه مطابق نقشه فقر کشوره. مستنداتش نمی‌دونم چیه و نقشه فقر کشور رو هم نمی‌دونم کی کشیده، ولی اگه فقط یک مثال نقض برای این گزاره بخواهید، همین خراسان جنوبی.

* الهام هم در توئیتر خود نوشت: کاش گوش شنوایی باشد و نیاز رسیدگی فوری به آموزش فرزندان این سرزمین را جدی بگیرند. این اختلاف جدی بین استانها، به‌هیچ‌ عنوان قابل‌قبول نیست. نگران آینده‌ی این سرزمینم.

* حبیب هم از زهدان نوشته که این نقشه همزمان فاجعه آموزشی مناطق علی الخصوص بلوچستان را نشان میدهد.

* آرش در یک توئیت کوتاه و مختصر نوشت: فاجعه در وضعیت آینده علمی کشور!

* اکانت توئیتری «مهندس خوب» نوشت که اگر در نظام آموزشی تحول بنیادی صورت نگیره، کل این نقشه برای چندسال آینده سیاه خواهد شد. این تحول را ذیل این عناوین می‌توان طبقه بندی کرد: تغییرمحتوای کتب درسی. تغییر روشهای ناکارآمد آموزشی. بهبود وضعیت اقتصادی نابسامان معلمین و...

  • توئیت مرتضی از معلمان کشورمان پایان بخش این مطلب است که با گلایه گفت: من معلمم بالای ۲۵سال سابقه دارم با اکثر پایه ها آشنایی دارم آنچه در مدارس می‌گذرد فاجعه است انگار اکثر معلمان فقط برای امتحان و کنکور درس می‌دهند و همان را هم دانش آموزان یاد نمی‌گیرند چون هیچ کدام از انگیزه‌های۳۰سال پیش برای دانش آموزان کارایی ندارد و هیچ کدام از تنبیهات ۳۰سال پیش!
  • برترین ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار