یک امضا تا مرگ «جعل عمیق» باقی مانده
کد خبر: ۳۰۱۳۷۵
تاریخ انتشار: 2024 January 01    -    ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
 شرکت‌های کانن، نیکون و سونی در حال کار بر روی تعبیه یک امضای دیجیتالی در دوربین‌های خود هستند که به عنوان اثباتی بر اصل بودن و یکپارچگی تصاویر عمل می‌کند.

 شرکت‌های کانن، نیکون و سونی در حال کار بر روی تعبیه یک امضای دیجیتالی در دوربین‌های خود هستند که به عنوان اثباتی بر اصل بودن و یکپارچگی تصاویر عمل می‌کند.

در حالی که تصاویر جعلی روز به روز متقاعد کننده‌تر و گسترده‌تر می‌شوند، سازندگان دوربین‌ها با فناوری جدیدی که می‌تواند صحت عکس‌ها را تأیید کند، با این مشکل مقابله می‌کنند. نیکون، سونی و کانن در حال کار بر روی تعبیه یک امضای دیجیتال در دوربین‌های خود هستند که به عنوان اثباتی بر اصل بودن و یکپارچگی تصاویر عمل خواهد کرد.

امضاهای دیجیتال حاوی اطلاعاتی مانند تاریخ، زمان، مکان و عکاس تصویر هستند و در برابر دستکاری مقاوم خواهند بود. این فناوری به عکاسان و سایر متخصصانی که نیاز دارند از اعتبار کار خود اطمینان حاصل کنند، کمک می‌کند. نیکون این ویژگی را در دوربین‌های بدون آینه خود ارائه می‌کند، در حالی که سونی و کانن نیز آن را در دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی(SLR) بدون آینه حرفه‌ای خود به کار خواهند برد.

یک استاندارد جهانی برای امضای دیجیتال

سه غول دوربین‌سازی جهان بر روی یک استاندارد جهانی برای ایجاد یک امضای دیجیتال به توافق رسیده‌اند. امضایی که آنها را با ابزار مبتنی بر وبی به نام وریفای (Verify) سازگار می‌کند. این ابزار که توسط گروهی از سازمان‌های خبری جهانی، شرکت‌های فناوری و سازندگان دوربین راه‌اندازی شده است، به هر کسی اجازه می‌دهد تا اعتبار یک تصویر را به صورت رایگان بررسی کند.

اگر تصویر دارای امضای دیجیتال باشد، وریفای اطلاعات مربوطه را نمایش می‌دهد. اگر هوش مصنوعی تصویری را ایجاد یا تغییر دهد، وریفای آن را به‌ عنوان «بدون اعتبار» علامت‌گذاری می‌کند.

نیاز به چنین فناوری مشهود است زیرا که جعل‌های عمیق تصاویر افراد مهمی همچون دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در سال میلادی ۲۰۲۳ در فضای مجازی منتشر شد و سؤالاتی را در مورد قابل اعتماد بودن محتوای آنلاین ایجاد کرد. علاوه بر این، محققان دانشگاه چینهوا چین یک فناوری هوش مصنوعی مولد جدید به نام مدل سازگاری پنهان را توسعه داده‌اند که می‌تواند روزانه حدود ۷۰۰ هزار تصویر تولید کند.

چگونه دیگران نیز به مبارزه می‌پیوندند

سایر شرکت‌های فناوری نیز به نبرد علیه تصاویر جعلی می‌پیوندند. گوگل ابزاری را منتشر کرده است که واترمارک‌های دیجیتال نامرئی را به تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی اضافه می‌کند که توسط ابزار دیگری قابل شناسایی هستند. اینتل فناوری توسعه داده است که می‌تواند تغییرات رنگ پوست سوژه‌ها را در تصاویر که نشان دهنده جریان خون در زیر پوست آنهاست، تجزیه و تحلیل کند و از آن برای تعیین صحت تصویر استفاده کند. هیتاچی در حال کار بر روی فناوری برای جلوگیری از کلاهبرداری هویت آنلاین با تایید تصاویر کاربران است.

انتظار می‌رود فناوری جدید دوربین‌ها تا سال ۲۰۲۴ در دسترس قرار بگیرد. سونی آن را در بهار ۲۰۲۴ عرضه خواهد کرد و کانن نیز در اواخر این سال آن را ارائه خواهد کرد.

سونی همچنین در حال بررسی افزودن این ویژگی به ویدیوها است و کانن نیز در حال توسعه فناوری ویدیویی مشابهی است. کانن همچنین یک اپلیکیشن مدیریت تصویر منتشر کرد تا تشخیص دهد آیا انسان‌ها گیرنده تصویر بوده‌اند یا خیر. سونی همچنین پذیرش این فناوری را در میان رسانه‌های دیگر ترویج خواهد داد و پیش از این، آن را در ماه اکتبر با آسوشیتدپرس آزمایش کرده است.

سازندگان دوربین‌ها امیدوارند که فناوری آنها به بازگرداندن اعتماد و اطمینان به تصاویری که درک ما از جهان را شکل می‌دهند، کمک کند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار