ویتامین مخصوص سرماخوردگی را بشناسید
کد خبر: ۳۰۰۸۴۲
تاریخ انتشار: 2023 December 27    -    ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
ویتامین C به عنوان یکی از ویتامین های ضروری برای بدن مطرح است؛ به طوری که انواع سبزیجات و میوه جات حاوی این ماده ارزشمند هستند. این ویتامین برای درمان سرماخوردگی معرکه است؛اما آیا می‌دانستید ویتامین C خواص بسیار بیشتری برای سلامتی دارد؟

ویتامین C به عنوان یکی از ویتامین های ضروری برای بدن مطرح است؛ به طوری که انواع سبزیجات و میوه جات حاوی این ماده ارزشمند هستند. این ویتامین برای درمان سرماخوردگی معرکه است؛اما آیا می‌دانستید ویتامین C خواص بسیار بیشتری برای سلامتی دارد؟

 
 

به جرأت می‌توان گفت که ویتامین C شناخته‌شده‌ترین ویتامین موجود است و همه ما حداقل برای یک بار هم که شده قرص ویتامین c یا قرص جوشان ویتامین c را امتحان کرده‌ایم. این ویتامین مانند هر ویتامین دیگری برای سلامت و عملکرد بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر تمایل دارید نسبت به همۀ اطلاعات لازم در مورد این ویتامین آگاهی پیدا کنید در ادامه با ما همراه باشید.

 

ویتامین C چیست؟

ویتامین c یا همان اسکوربیک اسید، یک ویتامین محلول در آب است که در بدن انسان ساخته نمی‌شود. همین مسئله آن را به یک ریزمغذی ضروری برای انسان تبدیل می‌کند که باید آن را از طریق رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنید.

ویتامین سی همچنین در بدن به‌ عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر موسوم به رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

رادیکال‌های آزاد در اثر سوخت‌وساز درون سلولی، آلودگی هوا، سیگارکشیدن و اشعۀ ماورای‌بنفش به وجود آمده است و این ویتامین می‌تواند از بدن در برابر آسیب ناشی از آنها محافظت کند. ویتامین ث همچنین به عملکرد بهتر سایر آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین E و A در بدن کمک می‌کند.

علاوه بر منابع غذایی، مکمل‌های این ویتامین نیز به‌ راحتی از طریق داروخانه‌ها در دسترس هستند که از متداول‌ترین انواع آن‌ها می‌تواند به پودر، مایع، قرص ویتامین c، کپسول ویتامین c و قرص جوشان ویتامین c اشاره کرد.

انواع آمپول ویتامین سی نیز در دوزهای مختلف وجود دارند که معمولاً در بیمارستان‌ها در شرایط خاص برای بیماران به شکل تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه انواع آمپول ویتامین سی و دوز آن‌ها مناسب چه کسی است و چگونه باید مصرف شود توسط پزشک تعیین می‌شود.

قرص ویتامین c بهتر است یا قرص جوشان؟

دو فرم بسیار رایج ویتامین سی قرص‌های معمولی و قرص جوشان این ویتامین هستند؛ بنابراین، احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده است که قرص ویتامین c بهتر است یا قرص جوشان. درحقیقت، این دو فرم از ویتامین سی از نظر ماهیت مکملی و خاصیت آن تفاوت زیادی ندارند.قرص‌های جوشان طعم بهتری دارند و چون دارو در آب حل می‌شود جذب آن افزایش می‌یابد. از طرفی قرص‌های معمولی مصرفشان ساده‌تر است.

خواص ویتامین C

از مهم‌ترین خواص این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت کلاژن

یکی از اصلی‌ترین فواید ویتامین c نقش آن در ساخت مواد مهمی است از قبیل کلاژن، (پروتئین ساختمانی پوست، مو، استخوان و بسیاری از بافت‌های بدن) و برخی از مواد شیمیایی که نقش ناقل پیام‌های عصبی را دارند.

وجود این ویتامین برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروری بوده و بدون وجود آن فرایند بهبود زخم‌ها، به‌دلیل ساخته‌نشدن کلاژن، اتفاق نمی‌افتد. ویتامین C همچنین میزان جذب آهن از روده‌ها را افزایش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مصرف ویتامین سی می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را به‌ طور مؤثر کاهش دهد.

کاهش شانس ابتلا به سرماخوردگی

مصرف ویتامین c فراوان، جلوی ابتلا به سرماخوردگی در مراحل اولیه را می‌گیرد.

بهبود عملکرد مغز

از دیگر فواید ویتامین c می‌توان به نقش مهم آن در ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی و عملکرد شناختی اشاره کرد.انتقال‌دهنده‌های عصبی برای انتقال پیام از مغز به سایر اعضای بدن بسیار مهم هستند و به همین دلیل ویتامین سی بیشتر با عملکرد بهتر مغز در ارتباط است.

با توجه‌ به وفور ویتامین ث در بسیاری از سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود که این ویتامین حتی‌الامکان از منابع طبیعی آن تهیه و به‌ صورت تازه مصرف می‌شود. برای مثال مصرف یک عدد پرتقال متوسط یا نصف لیوان فلفل شیرین می‌تواند نیاز کامل روزانه به این ویتامین را تأمین کند.

سیگاری‌ها باید بیشتر ویتامین ث مصرف کنند

سطح خونی اسکوربیک اسید در بدن افراد سیگاری و کسانی که دائماً در معرض استنشاق دود سیگار هستند کمتر از افراد دیگر است.از سوی دیگر دود سیگار حاوی مواد سمی و رادیکال‌های آزاد است که بدن برای خنثی‌کردن آنها به میزان بیشتری از این ویتامین نیاز دارد. از این رو، توصیه می‌شود که هر دو گروه ذکرشده، میزان بیشتری از این ویتامین را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

مصرف زیاد انواع داروی ویتامین سی

دریافت ویتامین سی از منابع طبیعی معمولاً بی‌خطر بوده و مصرف زیاد غذاهای حاوی این ویتامین مشکلی برای بدن به وجود نخواهند آورد.اما در طرف مقابل، اگر به سراغ پودر، کپسول ویتامین c، مایع، قرص جوشان، قرص و انواع داروی ویتامین سی بروید ممکن است در طولانی‌مدت یک سری از عوارض گریبان‌گیر شما شوند. از جمله عوارض انواع مکمل‌های این ویتامین، در صورتی‌ که بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف شوند، عبارت‌اند از:درد شکم،گرفتگی عضلانی، سردرد، تهوع و اختلال در خواب است.

عوارض قرص جوشان ویتامین c

عوارض قرص جوشان ویتامین c که یکی از انواع قرص ویتامین c است با عوارض مصرف بیش از اندازه سایر انواع ویتامین متفاوت نیست. با این‌ حال، انواع قرص ویتامین c جوشان ممکن است در برخی افراد به شکلی نادر باعث بروز عوارض جانبی شوند.

ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان و ریزمغذی ضروری برای بدن است. بهبود سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به سرطان از مهم‌ترین فواید ویتامین c به شمار می‌روند.

دریافت این ویتامین از طریق منابع غذایی مثل انواع سبزی‌ها و برخی میوه‌ها به‌ راحتی امکان‌پذیر است؛ اما، برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند غذاهای حاوی ویتامین سی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند امکان استفاده از قرص ویتامین c و همچنین پودر، قرص جوشان یا مکمل مایع این ویتامین وجود دارد.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار