هند با هوش مصنوعی وضعیت آب‌و‌هوا را پیش‌بینی می‌کند
کد خبر: ۳۰۰۸۰۵
تاریخ انتشار: 2023 December 29    -    ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
هند در حال آزمایش هوش مصنوعی در ساخت مدل‌های آب‌و‌هوایی است تا بتواند وضعیت آب‌و‌هوا مانند بارش‌های سیل آسا، سیل و خشکسالی در سرتاسر این کشور پهناور را بهتر پیش‌بینی کند. گرمایش جهانی در سال‌های اخیر سیستم‌ آب‌و‌هوایی هند را بر هم زده و موجب افزایش رویدادهای شدید آب‌و‌هوایی در این کشور شده است.

هند با هوش مصنوعی وضعیت آب‌و‌هوا را پیش‌بینی می‌کند (زومیت)

هند با هوش مصنوعی وضعیت آب‌و‌هوا را پیش‌بینی می‌کند (زومیت)«تابناک با تو» - هند در حال آزمایش هوش مصنوعی در ساخت مدل‌های آب‌و‌هوایی است تا بتواند وضعیت آب‌و‌هوا مانند بارش‌های سیل آسا، سیل و خشکسالی در سرتاسر این کشور پهناور را بهتر پیش‌بینی کند.

گرمایش جهانی در سال‌های اخیر سیستم‌ آب‌و‌هوایی هند را بر هم زده و موجب افزایش رویدادهای شدید آب‌و‌هوایی در این کشور شده است. مرکز مستقل علوم و محیط‌‌زیست (CSE) تخمین زده است که در سال جاری نزدیک به ۳,۰۰۰ نفر در هند به این علت جان سپرده‌اند.

سازمان‌های هواشناسی در سراسر جهان برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت پیش‌بینی، تمرکز خود را بر ابزارهای هوش مصنوعی گذاشته‌اند.

مردی پس از ترکیدن دریاچه در رانگپو، ایالت سیکیم، هند، از کنار وسایل نقلیه ساختمانی می گذرد که در آوارهای ناشی از سیل های ناگهانی ایجاد شده است.

هند با هوش مصنوعی وضعیت آب‌و‌هوا را پیش‌بینی می‌کند (زومیت)

خروش آب دریاچه در رانگپو هند

به‌گفته‌ی اداره هواشناسی بریتانیا، این کار می‌تواند پیش‌بینی آب‌و‌هوا را متحول کند. جدیدترین مدل پیش‌بینی با هوش مصنوعی که با سرمایه‌گذاری گوگل توسعه پیدا کرده، عملکرد بهتری از روش‌های مرسوم داشته است.

پیش‌بینی دقیق آب‌و‌هوا به‌ویژه در هند که با ۱٫۴ میلیارد نفر جمعیت دومین تولیدکننده بزرگ برنج و گندم و شکر در جهان است، بسیار مهم و ضروری تلقی می‌شود.

اداره‌ی هواشناسی هند (IMD) پیش‌بینی‌ها را براساس مدل‌های ریاضی با استفاده از ابرکامپیوترها انجام می‌دهد. استفاده از هوش مصنوعی به‌دلیل سیستم نظارت گسترده‌ و تحت‌شبکه‌ای که فراهم می‌کند، می‌تواند داده‌‌ی باکیفیت و کم‌هزینه‌ای برای پیش‌بینی بهتر وضعیت آب‌و‌هوا تولید کند.

هند با هوش مصنوعی وضعیت آب‌و‌هوا را پیش‌بینی می‌کند (زومیت)

خشک‌شدن بخشی از رودخانه سابارماتی در هند

رئیس مرکز پژوهش‌ها و خدمات اقلیمی در IMD گفته است: «این مرکز با توسعه‌ی مدل‌ها و راهکارهایِ اقلیمی مبتنی‌بر هوش مصنوعی، انتظار دارد که به بهبود پیش‌بینی‌ها کمک کند.»

او مدعی است که اداره‌ی هواشناسی هند تاکنون از هوش مصنوعی برای هشدارهای عمومی درباره‌ی امواج گرما و شیوع بیماری‌هایی مانند مالاریا نیز استفاده کرده است. این پروژه قصد دارد تا با احداث بیشتر رصدخانه‌های اقلیمی و افزایش گردش اطلاعات تا سطح روستاها، داده‌هایی با وضوح بیشتر برای پیش‌بینی ارائه دهد.

دولت هند می‌خواهد با ترکیبی از ابزار هوش مصنوعی و ابزارهای سنتی، آب‌و‌هوای این کشور را پیش‌بینی کند و برای این منظور، مرکزی برای آزمودن این ایده به‌واسطه‌ی کارگاه‌ها و کنفرانس‌های علمی راه‌اندازی کرده است.

سوراب راثور، استادیار مؤسسه‌ی فناوری هند، می‌گوید: «مدل‌سازیِ هوش مصنوعی به هزینه‌ی زیاد و ابرکامپیوترها نیازی ندارد و می‌توانید آن را با کامپیوتر شخصی قدرتمند نیز اجرا کنید.»

کارشناسان می‌گویند داده‌های بهتر برای استفاده‌ی بهینه از هوش مصنوعی ضروری است. اخیراً مؤسسه‌ی هواشناسی گرم‌سیری هند، بررسی کرده است که بدون داشتن داده‌‌‌ها با وضوح مناسب، هیچ مدلی از هوش مصنوعی را نمی‌توان با مدل‌های موجود، برای پیش‌بینی آب‌و‌هوا ترکیب کرد.

منبع: زومیت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار