اسباب بازی‌هایی که هرگز نباید به کودکان هدیه دهید
کد خبر: ۳۰۰۴۰۲
تاریخ انتشار: 2023 December 23    -    ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
هنگام خرید اسباب بازی اغلب می‌خواهیم چیز سرگرم کننده‌ای انتخاب کنیم، اما آیا برخی از آن اساب بازی‌ها می‌توانند خطرناک نیز باشند؟ به گفته پزشکان اورژانس بله، امکان خطرناک بودن اسباب بازی‌ها وجود دارد. در ویدئویی منتشر شده پزشک اورژانس اطفال در بیمارستان کودکان جانز هاپکینز می‌گوید برخی از هدایا می‌توانند کودکان را روانه اورژانس کنند.

اسباب بازی‌هایی که هرگز نباید به کودکان هدیه دهید (فرارو)

اسباب بازی‌هایی که هرگز نباید به کودکان هدیه دهید (فرارو)«تابناک با تو» -  تیله، ترامپولین* و راکت انداز از جمله اسباب بازی‌های هستند که مقام‌های اورژانس می‌گویند باید از هدیه دادن آن به کودکان اجتناب ورزید.

هنگام خرید اسباب بازی اغلب می‌خواهیم چیز سرگرم کننده‌ای انتخاب کنیم، اما آیا برخی از آن اساب بازی‌ها می‌توانند خطرناک نیز باشند؟ به گفته پزشکان اورژانس بله، امکان خطرناک بودن اسباب بازی‌ها وجود دارد. در ویدئویی منتشر شده "مگان مارتین" پزشک اورژانس اطفال در بیمارستان کودکان جانز هاپکینز می‌گوید برخی از هدایا می‌توانند کودکان را روانه اورژانس کنند.

مارتین در یک مصاحبه تلفنی گفت:"دانستن خطرات مهم است". او اشاره کرد که تصمیم گیری براساس این اطلاعات به عهده والدین است. طبق داده‌های کمیسیون ایمنی محصولات مصرف‌کننده ایالات متحده آسیب‌های مربوط به اسباب بازی‌ها در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴۵۵۰۰ مراجعه به اورژانس بوده است. مراجعه کنندگان کودکان با سن ۱۲ سال و کم‌تر بوده اند.

با چنین وضعیتی کدام اسباب بازی‌ها بیشترین خطر را برای کودکان به همراه خواهند داشت؟ واشنگتن پست از پزشکان اورژانس در سراسر ایالات متحده این پرسش را مطرح کرد و این که بزرگسالان چگونه می‌توانند به حفظ امنیت کودکان کمک کنند.

تیله

این مهره‌های رنگی روشن می‌توانند خطرناک باشند. کودکان خردسال ممکن است تیله‌ها را در گوش، سوراخ بینی یا بدتر از آن در دهان خود بگذارند. چنین اشیایی معمولا با یک ابزار تخصصی بیرون کشیده می‌شوند، اما گاهی اوقات، چون تیله‌ها لغزنده هستند چنین امکانی وجود ندارد و برای برداشتن آن نیاز به جراحی وجود خواهد داشت.

هم چنین، در مورد مهره‌های رنگی‌ی که می‌توانند در آب غوطه ور شده به شکل تصاعدی رشد کنند این خطر وجود دارد که کودک با بلعیدن آن باعث رشد مهره روده شود امری که و منجر به انسداد و ایجاد آسیب‌های تهدید کننده زندگی شود.

اسباب بازی با آهنربا و باتری دکمه‌ای

اسباب بازی‌های دارای آهنربا یا باتری‌های دکمه‌ای یا سکه‌ای می‌توانند خطر خفگی را به همراه داشته باشند. اگر کودک باتری یا آهنربا را ببلعد این موضوع خون رسانی به نواحی روده را کاهش داده و باعث ایجاد نکروز بافتی یا مرگ بافت بدن شود.

هم چنین، بلعیدن باتری‌های دکمه‌ای می‌تواند منجر به سوختگی شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که یک باتری دکمه‌ای با بزاق یا سایر مایعات بدن تماس پیدا کند. جریان در باتری باعث ایجاد واکنش شده که می‌تواند سوراخی را در بافت ایجاد نماید. جدی‌ترین مسائل معمولا در مری رخ می‌دهد، زیرا باتری‌ها می‌توانند در ناحیه باریک پشت ورودی قفسه سینه که بین گردن و قفسه سینه است اصطلاحا گیر کنند.

اسکوتر برقی و هاوربرد

پزشکان اورژانس و کارشناسان ایمنی می‌گویند وسایل نقلیه الکتریکی مانند اسکوتر و هاوربرد را برای کودکان نخرید چرا که باعث می‌شود آنان به سرعت حرکت کنند. همین سرعت حرکت می‌تواند باعث پرتاب شدن احتمالی آنان و بروز شکستگی استخوان شود. این شکستگی‌ها در موارد جدی‌تر می‌توانند باعث نیاز فرد مصدوم به جراحی شوند.

اسکوتر‌های غیر موتوری انتخاب ایمن‌تری محسوب می‌شوند اگرچه آن‌ها یکی از دلایل اصلی صدمات هستند و در سال ۲۰۲۲ محصولی بودند که بیش‌ترین تعداد صدمات مربوط به اسباب بازی‌ها را به همراه داشتند. براساس گزارش Consumer Product اسکوتر‌ها باعث بروز حدود ۲۳۰۰۰ آسیب در بین کودکان ۱۲ ساله و با سنین کم‌تر شدند. از آنجایی که اسکوتر‌های غیرموتوری با سرعت کمتری حرکت می‌کنند آسیب‌های ناشی از آن‌ها معمولا کم‌تر است.

هنگامی که به کودکان دوچرخه‌های غیرموتوری و اسکوتر‌های معمولی می‌دهید وسایل ایمنی از جمله کلاه ایمنی را نیز به آنان هدیه بدهید. بهتر است برای ترغیب آنان به منظور به استفاده از کلاه ایمنی آن کلاه را با رنگ مورد علاقه کودک یا با تصویر یک شخصیت کارتونی محبوب او بر روی آن انتخاب کنید.

اسباب بازی‌هایی که هرگز نباید به کودکان هدیه دهید

ترامپولین

اگرچه کودکان به دلیل فراهم ساختن قابلیت جست و خیز و بالا و پاینی پریدن ترامپولین را دوست دارند، اما واقعیت آن است که آن اسباب بازی یکی از دلایل شایع بروز طیف وسیعی از صدمات بوده است. شایع‌ترین مواردی که "جوآنا اس. کوهن" پزشک اورژانس اطفال در بیمارستان جان هاپکینز در بالتیمور مشاهده کرده پیچ خوردگی مچ پا و شکستگی دست ناشی از بازی با ترامپولین بوده است.

او می‌گوید این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که بیش از یک کودک بر روی ترامپولین در حال پرش است و دو یا چند کودک با یکدیگر برخورد می‌کنند. کوهن اشاره می‌کند که هم چنین ممکن است بر اثر افتادن کودک بر روی فنر‌ها یا چارچوب ترامپولین و یا تلاش برای انجام حرکات پرخطر و شیرین کاری‌های خطرناک و فرود اشتباه بر روی ترامپولین شدت آسیب وارده به فرد افزایش یابد.

هم چنین، مواردی از بروز آسیب به ساق پا معمولا شکستگی استخوان درشت نی* در کودکانی که به تنهایی روی ترامپواین پریده و یا آن که دو نفری پریده اند، اما هر یک از کودکان در اندازه قدی و وزنی متفاوتی بوده مشاهده شده است. در آن هنگام شخصی که بزرگ‌تر است نیروی بیش تری ایجاد می‌کند و این نیرو بر شخص کوچک‌تر اعمال می‌شود. شاید در ظاهر تصور شود که قرار دادن توری و محافظ در اطراف ترامپولین می‌تواند خطر افتان را کاهش دهد، اما واقعیت آن است که صرفا باعث ایجاد احساس کاذب امنیت در فرد می‌شود و شاید او را ترغیب کند تا حرکات خطرناک تری انجام دهد.

راکت انداز و سایر پرتابگر‌ها

اسباب‌بازی‌هایی که پرتابه‌هایی شلیک می‌کنند مانند پرتابگر موشک، تفنگ اسباب بازی یا تیر و کمان می‌توانند صدمات مختلفی از جمله به چشم‌ها وارد نمایند. اگر ضربه وارد شده به چشم از فاصله نزدیک باشد می‌تواند باعث تشدید آسیب شود.

منبع: فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار