تفاوت‌های عجیب دیابت در زنان و مردان
کد خبر: ۳۰۰۳۳۵
تاریخ انتشار: 2023 December 21    -    ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
دیابت نوع ۲ مردان و زنان را به روش‌های مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است دلایل متفاوتی برای این مسئله وجود داشته باشد. دیابت نوع ۲ شایع‌ترین نوع دیابت است. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، از ۳۴ میلیون نفر مبتلا به دیابت در آمریکا، حدودا ۹۵ ٪ با دیابت نوع ۲ دست و پنجه نرم می‌کنند.

تفاوت‌های عجیب دیابت در زنان و مردان؛ از چاقی تا میل جنسی (عصرایران)

تفاوت‌های عجیب دیابت در زنان و مردان؛ از چاقی تا میل جنسی (عصرایران)«تابناک با تو» - شاید متعجب شوید، اما زنان چاق بیشتر از مردان از نظر متابولیکی سالم هستند. به عبارت دیگر، در بسیاری از موارد آن‌ها دارای سطح قند خون طبیعی بدون فشار خون بالا یا کلسترول افزایش یافته هستند. این امر ممکن است توضیح دهد که...

دیابت نوع ۲ مردان و زنان را به روش‌های مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است دلایل متفاوتی برای این مسئله وجود داشته باشد. دیابت نوع ۲ شایع‌ترین نوع دیابت است. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، از ۳۴ میلیون نفر مبتلا به دیابت در آمریکا، حدودا ۹۵ ٪ با دیابت نوع ۲ دست و پنجه نرم می‌کنند.

در دیابت نوع ۲، سلول‌های بدن نسبت به انسولین؛ هورمونی که مسئول تنظیم سطح قند خون است، واکنش کمتری نشان می‌دهند. بدین ترتیب دوز‌های بالاتر انسولین برای غلبه بر این مقاومت مورد نیاز است. با این حال، چنین مشکلی می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود که در صورت عدم کنترل اصولی و به موقع به اعضای حیاتی بدن آسیب جدی وارد خواهد کرد:

- قلب

- چشم‌ها

مامان پز، راه حل ساده و خوشمزه ناهار سازمانی

- کلیه‌ها

- اعصاب

از آنجایی که دیابت اثرات گسترده‌ای بر سراسر نقاط بدن دارد، می‌تواند مردان و زنان را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار دهد. طبق گزارش CDC، احتمال ابتلا به دیابت در مردان بیشتر از زنان است. با این حال، برخی از تحقیقات معتبر نشان می‌دهند که زنان مبتلا به دیابت ممکن است بیشتر از مردان در معرض عوارض جدی قرار بگیرند.

در ادامه برخی از حالت‌های متفاوتی که دیابت نوع ۲ بر مردان و زنان تاثیر می‌گذارد و دلایل اصلی این تفاوت‌ها مورد بررسی واقع شده است. یافته‌های کامل مطالعاتی که تجزیه و تحلیل خواهند شد، از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی هستند.

تفاوت‌های عجیب دیابت در زنان و مردان؛ از چاقی تا میل جنسی (عصرایران)

شیوع دیابت نوع ۲

مردان تقریبا دو برابر زنان در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

داشتن اضافه وزن یا چاقی یک عامل خطر اولیه برای دیابت در نظر گرفته می‌شود. با این حال، نرخ شیوع چاقی بین مردان و زنان در آمریکا تقریبا مشابه است. این موضوع نشان می‌دهد که رابطه میان جنسیت، وزن و دیابت ممکن است مقداری پیچیده‌تر از این حرف‌ها باشد.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که محل تجمع چربی می‌تواند به توضیح تفاوت‌ها در ابتلا به دیابت میان دو جنس کمک کند. برای مثال، مردان دارای مقادیر بیشتری چربی احشایی (عمدتا شکمی) نسبت به زنان هستند. در مقابل زنان غالبا چربی زیر پوستی (بیشتر ساق پا و لگن) بیشتری نسبت به چربی احشایی دارند.

چربی احشایی در مقایسه با به چربی زیر جلدی از نظر متابولیکی فعال‌تر است. به این معنی که خود چربی هورمون‌هایی تولید می‌کند که می‌توانند بر سلامت فرد تاثیر بگذارند. داشتن چربی احشایی بیشتر به شدت با خطر بالاتر ابتلا به سندرم متابولیک، از جمله دیابت نوع ۲ مرتبط است.

علاوه بر این شاید متعجب شوید، اما زنان چاق بیشتر از مردان از نظر متابولیکی سالم هستند. به عبارت دیگر، در بسیاری از موارد آن‌ها دارای سطح قند خون طبیعی بدون فشار خون بالا یا کلسترول افزایش یافته هستند. این امر ممکن است توضیح دهد که چرا مردان به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند، در حالی که زنان با همان شاخص توده بدنی (BMI) کاملا سالم بوده و مشکل خاصی ندارند.

طبق یافته‌های شماری از پژوهش ها، تفاوت در یک سری از رفتار‌های خاص نیز ممکن است به تفاوت در شیوع دیابت منتهی شود. این رفتار‌ها عبارت اند از:

- مصرف قند

- پیروی از الگو‌های غذایی متمایز (مصرف میوه و سبزیجات بیشتر و گوشت کمتر)

- مصرف الکل

- استعمال سیگار

عوارض ناشی از دیابت نوع ۲

هنگامی که زنان به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند، در مقایسه با مردان با احتمال بیشتری برای تجربه عوارض ناشی از این بیماری رو به رو هستند. برخی از مهم‌ترین این عوارض عبارت اند از:

- امراض قلبی

- بیماری کلیوی

- سکته

- افسردگی و اضطراب

یکی از نظریه‌های مطرح این است که هورمون‌های جنسی ممکن است در فرآیند مورد نظر نقش داشته باشند. هورمون‌های جنسی زنانه، از جمله استروژن، نقش محافظتی در برابر بسیاری از شرایط همچون بیماری‌های قلبی و کلیوی ایفا می‌کنند. قند خون بالا در دیابت کنترل نشده، پاسخ بدن به استروژن را مختل می‌کند و این امر اثرات محافظتی هورمون‌های جنسی زنانه را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، عوارض دیابت در زنان ممکن است با اثرات قند خون بالا و کاهش سیگنال دهی استروژن به بدن مرتبط باشد.

از طرفی دیگر زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر از مردان در معرض افسردگی قرار دارند. افسردگی می‌تواند بر فراوانی و شدت عوارض دیابت نوع ۲ تاثیر بگذارد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که افسردگی احتمال بستری شدن در بیمارستان به دنبال دیابت نوع ۲ را بیش از ۵۰ ٪ افزایش می‌دهد.

تفاوت‌های عجیب دیابت در زنان و مردان؛ از چاقی تا میل جنسی (عصرایران)

دیابت و سلامت جنسی

دیابت نوع ۲ می‌تواند بر سلامت جنسی نیز تاثیر بگذارد. بسیاری از عوامل خطر ابتلا به دیابت، از جمله چاقی و فشار خون بالا، ریسک اختلال عملکرد جنسی را افزایش می‌دهند. قند خون بالا نیز می‌تواند در این فرآیند نقش داشته باشد. افزایش سطح قند خون باعث آسیب به عروق خونی و اعصاب می‌شود. این موضوع می‌تواند به خودی خود بر سلامت جنسی اثر منفی بگذارد.

در مردان، جریان خون مناسب و فعالیت صحیح سیستم عصبی در آلت تناسلی برای حفظ نعوظ ضروری است. قند خون بالا می‌تواند به این سیستم‌های حساس آسیب برساند. در نتیجه، احتمال ابتلا به اختلال نعوظ در مردان مبتلا به دیابت سه برابر بیشتر از جمعیت عادی است. دیابت نوع ۲ بر سلامت جنسی زنان نیز تاثیر می‌گذارد. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، بیش از ۷۸ ٪ زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ نوعی اختلال عملکرد جنسی را گزارش کردند، از جمله:

- خشکی واژن که می‌تواند باعث ایجاد رابطه جنسی آزار دهنده یا دردناک شود

- کاهش میل جنسی

- مشکل در برانگیختگی جنسی یا رسیدن به ارگاسم

- رضایت جنسی پایین

منبع: عصرایران

برچسب ها: تفاوت ، دیابت ، زنان ، مردان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار