کشف یک مار عجیب و دیده نشده در این منطقه
کد خبر: ۳۰۰۳۱۱
تاریخ انتشار: 2023 December 20    -    ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
دانشمندان این گونه مار جدید را به نام رودخانه آیه‌یاروادی نامگذاری کرده‌اند، که بزرگترین و یکی از مهمترین روخانه‌های میانمار است
دانشمندان این گونه مار جدید را به نام رودخانه آیه‌یاروادی نامگذاری کرده‌اند، که بزرگترین و یکی از مهمترین روخانه‌های میانمار است
 
جانورشناسان در کشور میانمار در آسیای جنوب شرقی گونه‌ای از مار خوش خط و خال را پیدا کرده‌اند که تا پیش از این مشاهده نشده بود. این مار سبزرنگ در جنگل‌های حرا در مرکز میانمار زندگی می‌کند.
 
کشف یک مار عجیب و دیده نشده در این منطقه
 
محققان برای اولین بار در جریان بررسی‌های حیات وحش در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ با این مارهای سبز مواجه شدند. این مارها در ابتدا به اشتباه به عنوان گونه‌های شناخته‌شده افعی چاله‌ای برشمرده شدند. تجزیه و تحلیل دی‌اِن‌اِی آن‌ها اخیرا نشان داد که این‌ها گونه جدیدی از افعی چاله‌ای هستند. دانشمندان به آن‌ها نام «افعی چاله‌ای آیه‌یاروادی» دادند. این مار می‌تواند تا یک متر رشد کند، و دارای پوست فلس‌دار با بافت برجسته و رنگ سبز براق است، و نمونه‌های آن می‌توانند خط و خال‌های بسیار متفاوتی از یکدیگر داشته باشند.
 
افعی چاله‌ای آیه‌یاروادی در جنگل‌های حرا و دیگر زیستگاه‌های جنگلی دو منطقه ساحلی همسایه به نام‌های یانگون و آیه‌یاروادی یافت می‌شود. این مناطق در ۵۰۰ کیلومتری جنوب نایپیداو، پایتخت این کشور قرار دارند.
 
دانشمندان این گونه مار جدید را به نام رودخانه آیه‌یاروادی نامگذاری کرده‌اند، که بزرگترین و یکی از مهمترین روخانه‌های میانمار است، و نام آن همزمان مرزهای محدوده توزیع گونه جدید را مشخص می‌کند. تفاوت‌های ظاهری زیاد افراد مختلف این گونه مارها دانشمندان را شگفت‌زده کرده است. مثلا یک نمونه یافت‌شده بدنی آمبره دارد، پشت سبز خزه‌ای آن به سوی سبز لیمویی می‌رود، و شکمش تقریباً زرد و سفید است.

یکی دیگر خال‌دار است، و فلس‌های سبز متالیک دارد که با فلس‌های سبز جنگلی در هم آمیخته است. یک خط سفید در امتداد پهلوی این مار کشیده شده است، و شکم آن زرد است. زبان دوشاخه این مار به رنگ شیرین‌بیان سیاه است. نمونه‌هایی از افعی چاله‌ای آیه‌یاروادی مشاهده شده‌اند که فلس‌های سبز آهکی روشن و شکم زرد داشته‌اند. رنگ چشم نمونه‌های یافت‌شده از قرمز تیره تا طلایی متفاوت بوده است.

سلام نو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار