کپی سازی از میوه‌های ممتاز و بسیار گران ژاپنی
کد خبر: ۳۰۰۱۰۹
تاریخ انتشار: 2023 December 22    -    ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کپی سازی میوه‌های خاص و ممتاز ژاپنی در چین و کره جنوبی مقامات و کارشناسان ژاپنی را نگران کرده است، این موضوع باعث شده تا قوانین حفاظتی ژاپن تشدید شده و بازار رقابت برای آن‌ها چالشی شود. یکی از چالش‌های امروز مقامات کشاورزی و کشاورزان ژاپن تولید و پرورش انگوری است که ژاپنی‌ها برای به اینجا رساندنش، ۳۳ سال تلاش و تحقیق کرده‌اند.

کپی سازی از میوه‌های ممتاز و بسیار گران ژاپنی (خبرفوری)

کپی سازی از میوه‌های ممتاز و بسیار گران ژاپنی (خبرفوری)«تابناک با تو» - کپی سازی میوه‌های خاص و ممتاز ژاپنی در چین و کره جنوبی مقامات و کارشناسان ژاپنی را نگران کرده است، این موضوع باعث شده تا قوانین حفاظتی ژاپن تشدید شده و بازار رقابت برای آن‌ها چالشی شود.

یکی از چالش‌های امروز مقامات کشاورزی و کشاورزان ژاپن تولید و پرورش انگوری است که ژاپنی‌ها برای به اینجا رساندنش، ۳۳ سال تلاش و تحقیق کرده‌اند.

دانشمندان و محققان کشاورزی ژاپن در ۳۳ سال گذشته انگوری درشت، آبدار، شیرین و بسیار خوش طعم به نام "شاین موسکات" را پرورش داده‌اند.

این انگور، خوشه‌ای ۱۵ هزار ین در فروشگاه‌های بزرگ توکیو به فروش می‌رسد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: حالا بسیاری از ژاپنی‌ها بر این باورند که چین و کره جنوبی زحمات ۳۳ ساله آن‌ها را به سرقت برده و محصولشان را بی زحمت کپی می‌کنند.

"یوکی ناکامورا" کشاورز ژاپنی که از طلوع آفتاب در منطقه ناگانو در حال برداشت این انگور‌های آبدار و درشت در مزرعه اش است، می‌گوید: "هر حبه انگور شاین موسکات بسیار بزرگ می‌شود، راحت رشد می‌کند و به اندازه شیرین است".

در ویکی پدیای انگور شاین موسکات ژاپن می‌خوانیم: "این انگور بافت گوشتی، طعم خوب، اسیدیته کم و تردی و شیرینی اندازه دارد".

این مرد ۳۵ ساله که انگور را شریک خود می‌داند گفت که قصد دارد این محصول را به مناطقی مانند هنگ کنگ و تایلند صادر کند. در این مناطق میوه‌های ژاپنی بسیار محبوب هستند.

اما در قفسه فروشگاه‌های این مناطق انگور‌هایی شبیه شاین موسکات وجود دارد که چین و کره جنوبی پرورش داده‌اند، اما بسیار ارزانتر.

به گفته دولت ژاپن، کشور‌های چین و کره جنوبی نهال‌های شاین موسکات را از ژاپن خارج کرده‌اند و آن‌ها را با تاک‌های محلی پیوند زدند تا میوه‌ای با ظاهر، طعم و تقریبا کیفیت محصولات ژاپنی داشته باشند.

طعم و مزه انگور‌های چین و ژاپن متفاوت است

"ساو" فروشنده میوه در بازار شلوغ هنگ کنگ گفت: "با وجود تضعیف ین که واردات از ژاپن را ارزانتر می‌کند، مشتریان باز هم به قیمت‌ها نگاه می‌کنند". در این بازار انگور‌های شاین موسکات ژاپنی همچنان دو یا سه برابر انواع چینی قیمت دارند.

این فروشنده که تنها نام کوچک خود را ذکر کرده، گفت: "اما می‌توانید تفاوت را بچشید".

ساو فزود: "شاین موسکات‌های ژاپنی طراوت بخش، شیرین و طعمی خوب انگور دارند". "اما چینی‌ها بسیار شیرین‌تر و فاقد طعم واقعی انگورند".

کپی سازی از میوه‌های ممتاز و بسیار گران ژاپنی (خبرفوری)

نمونه‌های کپی سازی از انگور‌های شاین موسکات چین در سال ۲۰۱۶ و یک دهه پس از ثبت انواع ژاپنی آن کشف شد. در آن زمان سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذا ژاپن (NARO) این نمونه‌ها را بررسی کرد.

اما ژاپن نمی‌تواند چین و کره جنوبی را از کشت و پرورش این میوه‌ها منع کند، زیرا توکیو براساس قوانین بین المللی نتوانست در طول دوره لازم ۶ ساله این محصول را در خارج از کشور به نام خود ثبت کند.

وزارت کشاورزی کره جنوبی این موضوع را تائید کرد و افزود: وضعیت فعلی اجازه می‌دهد شاین موسکات بدون نیاز به حق امتیاز در اینجا (کره جنوبی) کشت و توزیع شود".

مقامات ژاپنی به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ ندادند.

ژاپن به دلیل قوانین قرنطینه‌ای پکن نمی‌تواند این محصول را به چین صادر کند؛ بنابراین تولید کنندگان چینی از نگاه تکنیکی محصولات ژاپنی را مصرف نمی‌کنند.

"یاسونوری ابیهارا" مدیر حفاظت از علائم تجارتی در وزارت کشاورزی ژاپن گفت: "با فرض به دست آوردن حقوقی در چین، انتظار داریم هزینه‌های مجوز بیش از ۱۰ میلیارد ین (۶۹ میلیون دلار) در سال باشد".

مرکبات، گیلاس و توت فرنگی ویژه ژاپنی نیز کپی می‌شوند

این وزارتخانه تائید کرده است که ژاپن هنوز موفق به ثبت انواع جدیدی از توت فرنگی، گیلاس و مرکبات ویژه ژاپن نشده، اما نمونه‌های مشابه آن در چین، کره جنوبی و استرالیا دیده می‌شود.

اولین حراج میوه‌های ویژه فصلی در ژاپن به صورت معمول مبالغ هنگفتی را را جلب می‌کند. برای مثال دو ملون برتر و ویژه ژاپنی در سال ۲۰۱۹ حدود ۵ میلیون ین یا ۴۵ هزار ۵۰۰ ین فروخته شد.

ابیهارا گفت: "میوه‌ها برای مردم ژاپن خاص هستند. مشتریان ژاپنی به دنبال میوه‌های بزرگ، شیرین و زیبا در جعبه‌های شیک هستند"؛ بنابراین کشاورزان ژاپنی تلاش می‌کنند میوه‌های شیرین، با کیفیت و خوشمزه تولید کنند".

کپی سازی از میوه‌های ممتاز و بسیار گران ژاپنی (خبرفوری)

ژاپن از دهه ۱۹۲۰ میلادی به دنبال میوه‌های جدید و خاص بوده است.

سیب‌های فوجی که نامش را از آتشفشان معروف ژاپن گرفته در دهه ۱۹۳۰ از تلفیق دو گونه پرورش یافت و اینک در میان بهترین‌های جهان قرار دارد.

اما این مدل کشاورزی و تولید محصول به صورت جدی پس از جنگ جهانی دوم شروع شد و امروزه در مجموعه‌های تحقیقاتی سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذا ژاپن (NARO) ادامه دارد.

در یکی روز‌های آفتابی پائیزی اخیر، محققان در حال برداشت ده‌ها گونه جدید گلابی و اندازه‌گیری شیرینی، سختی و مزه‌ها با تجهیزات ویژه و گهگاه با گاز زدن و خوردن آن‌ها بودند.

تشدید قوانین ژاپن برای حفاظت از بذر و نهال‌های ویژه

"تاکهیکو شیمادا" رئیس واحد تحقیقات روی انواع میوه‌ها در سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذا ژاپن گفت که برای ایجاد انواع جدید و مناسب و عرضه آن به فروشگاه ها، سال‌ها کار پر زحمت لازم است.

او افزود: طبیعی است که بیش از ۳۰ سال برای تولید انگور شاین موسکات زمان صرف شده است.

این سازمان تحقیقاتی ژاپن تجزیه و تحلیل "دی ان ای" برای کپی برداری از انواع میوه‌های جدید آغاز کرده است.

شیمادا گفت: "شاین موسکات توالی ژنومی منحصر به فردی دارد، بنابراین ما می‌توانیم بررسی کنیم گه آیا انگور چنین توالی‌ای دارد و آیا یک شاین موسکات است یا خیر.

ژاپن در سال ۲۰۲۰ حلقه قوانین خود را تنگ‌تر کرد تا مانع خروج بذر و نهال به خارج از کشورش شود.

متخلفان احتمالا با مجازات ۱۰ ساله حبس یا جرایمی تا سقف ۱۰ میلیون ین روبه‌رو می‌شوند.

ژاپن همچنین اقداماتی برای محافظت بهتر از تولیدکنندگان داخلی در برابر کپی‌کاری‌های خارجی انجام می‌دهد.

ناکامورا کشاورز ژاپنی با وجود نگرانی از رقابت محصولات ارزان چین و کره با محصولات با کیفیت ژاپن، از محبوبیت انگور‌های شاین موسکات ژاپن در سراسر آسیا خوشحال است.

اما او دوست ندارد چیزی را که ژاپن برایش سال‌ها زحمت کشیده به خارج رفته و در آنجا ارزان و بی زحمت فروخته شود.

منبع: خبرفوری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار