جو زمین در ۱۴ میلیون سال گذشته، هرگز اینگونه نبوده است
کد خبر: ۲۹۹۶۲۹
تاریخ انتشار: 2023 December 14    -    ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
آخرین باری که دی اکسید کربن موجود در اتمسفر ، مشابه الان بود، ۱۴ میلیون سال پیش بود. این امر بر اساس یک مطالعه جدید بزرگ در روز پنجشنبه اعلام شد که حاد بودن وضعیت اقلیمی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم را نشان می‌دهد. دوره‌ای از ۶۶ میلیون سال پیش تا کنون را پوشش می‌دهد...

هشدار دانشمندان: جو زمین در ۱۴ میلیون سال گذشته، هرگز اینگونه نبوده است (یک پزشک)

هشدار دانشمندان: جو زمین در ۱۴ میلیون سال گذشته، هرگز اینگونه نبوده است (یک پزشک)«تابناک با تو» - آخرین باری که دی اکسید کربن موجود در اتمسفر ، مشابه الان بود، ۱۴ میلیون سال پیش بود. این امر بر اساس یک مطالعه جدید بزرگ در روز پنجشنبه اعلام شد که حاد بودن وضعیت اقلیمی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم را نشان می‌دهد.

دوره‌ای از ۶۶ میلیون سال پیش تا کنون را پوشش می‌دهد و بر اساس مدارک و اسناد زیستی و ژئوشیمیایی از گذشته میزان دقیق تاریخی CO۲ را با دقت بیشتری نسبت به تحقیقات قبلی بازسازی کرده است.

بائربل هونیش، محقق اصلی رصدخانه زمین لامونت-دوهرتی مدرسه آب و هوای کلمبیا، می‌گوید این نشاندهنده وخیم بود عملکرد انسان‌ها در قبال سیاره زمین است.

تجزیه و تحلیل جدید نشان می‌دهد آخرین باری که هوا حاوی ۴۲۰ قسمت در میلیون (ppm) دی اکسید کربن بود، بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون سال پیش بود، زمانی که یخ در گرینلند وجود نداشت و اجداد انسان‌ها تازه از جنگل‌ها در حال انتقال به مراتع بودند. این زمان بسیار قدیمی‌تر از ۳-۵ میلیون سالی است که تحلیل‌های قبلی نشان داده بودند.

هشدار دانشمندان: جو زمین در ۱۴ میلیون سال گذشته، هرگز اینگونه نبوده است (یک پزشک)

تا اواخر دهه ۱۷۰۰، دی اکسید کربن اتمسفر حدود ۲۸۰ ppm بود، به این معنی که انسان در حال حاضر باعث افزایش حدود ۵۰ درصدی گاز‌های گلخانه‌ای شده اند که گرما را در جو به دام می‌اندازد و سیاره را در مقایسه با قبل از صنعتی شدن ۱.۲ درجه سانتیگراد گرم کرده است.

این در شرایطی است که گونه ما، تازه از ۳ میلیون سال پیش تکامل یافته است و تمدن ما برای زندگی در آب و هوای معتدل و تقریبا در سطح دریا هماهنگ شده است.

اگر انتشار جهانی CO۲ به افزایش خود ادامه دهد، تا سال ۲۱۰۰ متاسفانه به ۶۰۰ تا ۸۰۰ ppm می‌رسیم.

این سطوح آخرین بار در طول ائوسن، ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال پیش، قبل از پوشیده شدن قطب جنوب از یخ و زمانی که گیاهان و جانوران جهان بسیار متفاوت بودند، وجود داشت. در آن زمان هنوز حشرات بزرگ در زمین پرسه میزدند.

این مطالعه جدید محصول هفت سال کار کنسرسیومی متشکل از ۸۰ محقق در ۱۶ کشور است. این تیم داده‌های جدیدی را جمع‌آوری نکردند – بلکه آن‌ها آثار منتشر شده را بر اساس علم به‌روز شده ترکیب، ارزیابی و اعتبارسنجی کردند و آن‌ها را بر اساس سطح اطمینان دسته‌بندی کردند، سپس بالاترین امتیاز را در جدول زمانی جدید ترکیب کردند.

بسیاری از مردم با مفهوم حفاری در لایه‌های یخی یا یخچال‌های طبیعی برای استخراج هسته‌های یخی که حباب‌های هوای آن ترکیبات جوی گذشته را نشان می‌دهند آشنا هستند اما با این کار می‌توان تنها به ترکیب هوا در صدها هزار سال قبل رسید.

به همین خاطر برای بررسی بیشتر گذشته از «پراکسی‌ها» استفاده می‌شود: با مطالعه ترکیب شیمیایی برگ‌های باستانی، مواد معدنی و پلانکتون‌ها، می‌توان به طور غیرمستقیم کربن اتمسفر را در یک زمان معین استخراج کنند.

هشدار دانشمندان: جو زمین در ۱۴ میلیون سال گذشته، هرگز اینگونه نبوده است (یک پزشک)

محققان می‌گویند که گرم‌ترین دوره در طول ۶۶ میلیون سال گذشته ۵۰ میلیون سال پیش رخ داده است، زمانی که دی اکسید کربن به ۱۶۰۰ پی پی‌ام افزایش یافت و دما‌ ۱۲ درجه سانتیگراد گرمتر بوده است.

در ۲.۵ میلیون سال پیش، دی اکسید کربن ۲۷۰-۲۸۰ پی پی‌ام بود که آغازگر یک سری عصر یخبندان بود.

در همین سطح بود که انسان‌های امروزی در ۴۰۰ هزار سال پیش وارد عرصه زمین شدند و تا زمانی که گونه‌های ما شروع به سوزاندن سوخت‌های فسیلی در مقیاس بزرگ کرد، سطح دی اکسید کربن همین بود.

این تیم تخمین می‌زند که پیش‌بینی می‌شود دو برابر شدن CO۲ باعث گرم شدن سیاره به میزان ۵ تا ۸ درجه سانتی‌گراد شود. اما این میزان گرم شدن در یک زمان طولانی رخ می‌دهد و تحت تاثیر عوامل تقویت کننده غیرمستقیم دیگری هم است. برای مثال، ذوب شدن یخ‌های قطبی میزان بازتاب تابش خورشیدی را کاهش می‌ده.

سوابق سطح دی اکسید کربن نشان می‌دهد که ۵۶ میلیون سال پیش، زمین تحت انتشار سریع دی اکسید کربن مشابهی قرار گرفت که باعث تغییرات عظیم در اکوسیستم‌ها شد و حدود ۱۵۰۰۰۰ سال طول کشید تا از بین برود.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: هشدار ، دانشمندان ، جو ، زمین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار