این عادت بد کار دست‌تان می‌دهد!
کد خبر: ۲۹۹۶۱۳
تاریخ انتشار: 2023 December 14    -    ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
دانشمندان در آن زمان گفته بودند به نظر می رسد که عفونت با باکتری ممکن است با بیماری آلزایمر مرتبط باشد. هنگامی که آسیب به بافت نازک پوشش بینی به نام اپیتلیوم بینی برسد، عفونت های عصبی شدیدتر می شوند.
دانشمندان در آن زمان گفته بودند به نظر می رسد که عفونت با باکتری ممکن است با بیماری آلزایمر مرتبط باشد. هنگامی که آسیب به بافت نازک پوشش بینی به نام اپیتلیوم بینی برسد، عفونت های عصبی شدیدتر می شوند.
 
این عادت بد کار دست‌تان می‌دهد!
 
دانشمندان ادعا می کنند عادت ناخوشایندی که اکثر افراد در خلوت خود دارند، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه گریفیث روی موش‌ها انجام شد، ارتباط کوچکی بین دست کردن در بینی و تجمع پروتئین‌های مرتبط با بیماری زوال عقل نشان داد.
 
 محققان می‌گویند که حرکت در اطراف بینی می‌تواند به بافت‌های محافظ داخلی آسیب برساند و دسترسی باکتری‌های خطرناک به مغز را آسان‌تر کند.
 
مغز نیز به نوبه خود به این نفوذ واکنش نشان می دهد که شرایط ایجاد شده توسط بیماری آلزایمر را منعکس می کند. این یک بیماری ویرانگر است که به تدریج بر عملکرد مغز و حافظه بیماران تأثیر می گذارد و با گذشت زمان شدیدتر می شود.
 
تیمی از محققان در کوئینزلند استرالیا آزمایشاتی را بر روی باکتری به نام کلامیدیا پنومونیه به عنوان یک نوع نادر میکروب انجام دادند که می تواند باعث عفونت های دستگاه تنفسی مانند ذات الریه شود.
 
این باکتری همچنین در مغز افراد مبتلا به زوال عقل دیررس کشف شده است، تحقیقات انجام شده در سال ۱۹۹۸ آن را در ۱۷ نمونه از ۱۹ نمونه مغز ارزیابی شده نشان داد.
 
دانشمندان در آن زمان گفته بودند به نظر می رسد که عفونت با باکتری ممکن است با این بیماری مرتبط باشد. هنگامی که آسیب به بافت نازک پوشش بینی به نام اپیتلیوم بینی برسد، عفونت های عصبی شدیدتر می شوند.
 
طی آزمایش های انجام شده روی موش، سلول‌های مغز موش با رسوب بیشتر پروتئین‌های آمیلوئید بتا به باکتری‌ها پاسخ دادند که نشانه آلزایمر هستند. انجمن آلزایمر اعلام کرد یکی از اجزای اصلی بیماری زوال عقل، تجمع پلاک‌هایی است که وقتی قطعات بتا آمیلوئید به هم می‌چسبند، تشکیل می‌شوند.
 
پروفسور جیمز سنت جان، یکی از نویسندگان این مطالعه و رئیس مرکز نوروبیولوژی و تحقیقات سلول های بنیادی کلم جونز، گفت: «ما اولین کسی هستیم که نشان دادیم کلامیدیا پنومونیه می تواند مستقیماً از بینی و مغز وارد شود. این باکتری می تواند پاتولوژی هایی را ایجاد کند که شبیه بیماری آلزایمر هستند. ما این اتفاق را در یک مدل موش دیدیم و شواهد به طور بالقوه برای انسان نیز ترسناک است.
 
محققان به سرعت هجوم باکتری ها به سیستم عصبی مرکزی موش ها اشاره کردند که بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول کشید. بازه زمانی عفونت مرکزی توسط به طور قابل توجهی سریعتر از آنچه قبلا نشان داده شده بود.»
 
همشهری

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار