گنج افسانه‌ای کاپیتان کید؛ شکارچی دزدی که دزد دریایی شد
کد خبر: ۲۹۸۵۹۰
تاریخ انتشار: 2023 December 03    -    ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
وقتی پای دزدهای دریایی در میان باشد پای افسانه و گنج‌های افسانه‌ای هم در میان است. شاید فکر کنید تمام داستان‌ها درباره گنج‌ و ثروت دزدان دریایی دروغ است، اما اینطور نیست و برخی از دزدان دریایی مشهور تاریخ ثروتی بسیار و گنج‌هایی افسانه‌ای داشتند.

وقتی پای دزدهای دریایی در میان باشد پای افسانه و گنج‌های افسانه‌ای هم در میان است. شاید فکر کنید تمام داستان‌ها درباره گنج‌ و ثروت دزدان دریایی دروغ است، اما اینطور نیست و برخی از دزدان دریایی مشهور تاریخ ثروتی بسیار و گنج‌هایی افسانه‌ای داشتند.

یکی از مشهورترین دزدان دریایی که نام خود و گنجش با افسانه گره خورده «کاپیتان کید» است. ویلیام کید (Kid) (حدود  ۱۶۵۴ - ۲۳ مه ۱۷۰۱)، که بیشتر با نام کاپیتان کید شناخته می‌شود، یک دریانورد مزدبگیر اسکاتلندی بود که کار خود را با مقابله با دزدان دریایی شروع کرد.

گزارش های متناقضی در مورد سال‌های ابتدایی زندگی او به وجود آمد، اما او احتمالاً در داندی به دنیا آمده و بعداً در شهر نیویورک ساکن شده است. تا سال ۱۶۹۰، کید به یک دریانورد مزدبگیر موفق تبدیل شده بود که مأمور حفاظت از منافع انگلیسی در آمریکای شمالی و هند غربی بود.

در سال ۱۶۹۵، کید از ارل بلومونت، فرماندار نیویورک، خلیج ماساچوست و نیوهمپشایر، مأموریت سلطنتی دریافت کرد تا دزدان دریایی و کشتی‌های فرانسوی دشمن را در اقیانوس هند شکار کند. او فرمان را دریافت کرد و سال بعد با کشتی جدیدی به نام «ادونچر گَلی» به دل دریا زد.

گنج افسانه‌ای کاپیتان کید؛ شکارچی دزدی که دزد دریایی شد

کید ظاهرا در ماموریت خود چندان موفق نبود، بسیاری از خدمه خود را از دست داد و با تهدید شورش مواجه و در نهایت تبدیل به دزد دریایی شد. در سال ۱۶۹۸، کید بزرگترین صید و هدف خود، کشتی ۴۰۰ تنی «کِیدا مرچنت» را شکار کرد، کشتی ای که توسط بازرگانان ارمنی اجاره شده و ناخدای آن یک انگلیسی بود.

گنج افسانه‌ای کاپیتان کید؛ شکارچی دزدی که دزد دریایی شد

جو سیاسی در انگلستان علیه او بود و او به عنوان یک دزد دریایی محکوم شد. دستگیری کید را پس از بازگشت به بوستون طراحی کرد و او برای محاکمه به لندن فرستاده شد. او در نهایت مجرم شناخته شد و در سال ۱۷۰۱ به دار آویخته شد.

ماجرای اعدام کید

در سپتامبر ۱۶۹۶، کید لنگر را کشید و مسیر خود را برای دماغه امید نیک در جنوب آفریقا تعیین کرد. یک سوم خدمه او در کومور به دلیل شیوع وبا جان خود را از دست دادند، کشتی جدید نشت زیادی داشت و او نتوانست دزدان دریایی را که انتظار داشت در ماداگاسکار با آن‌ها روبرو شود پیدا کند.

با شکست اقدام بلندپروازانه‌اش، کید از تامین هزینه‌های خود ناامید شد. با این حال، وقتی فرصتی به او داده شد، نتوانست به چندین کشتی حمله کند، از جمله یک کشتی هلندی و یک کشتی خصوصی نیویورکی. هر دو خارج از محدوده کاری او بودند. به دلیل تعدد بحران‌ها دفعه بعد که کشتی کید در ساحل لنگر انداخت، برخی از خدمه کید را ترک کردند و هر کس هم باقی ماند مدام تهدید به شورش می‌کرد.

در نهایت کید یکی از خدمه خود را در ۳۰ اکتبر ۱۶۹۷ کشت. ویلیام مور، توپچی کشتی کید روی عرشه بود که یک کشتی هلندی ظاهر شد. مور از کید خواست تا به کشتی هلندی حمله کند، اقدامی که می توانست دزدی دریایی تلقی شود، زیرا بریتانیا در حال جنگ با انگلیس نبوده است. کید نپذیرفت و مور را سگی شرور خطاب کرد. مور پاسخ داد:«اگر من سگی شرور هستم تقصیر تو است! تو من بسیاری دیگر را به تباهی کشانده‌ای.» گزارش شده که کید یک سطل آهنی را به سمت مور پرت کرد و مورد پس از برخورد سطح با جمجه‌اش روز بعد درگذشت!

قانون دریاسالاری انگلستان در قرن هفدهم به کاپیتان‌ها آزادی عمل زیادی در اعمال خشونت علیه خدمه خود می داد، اما کشتن آنها مجاز نبود. کید به جراح کشتی خود گفت که مور «دوستان خوبی در انگلیس دارد، که می‌تواند برای او دردسر درست کنند.»

اعدام وحشیانه کاپیتان کید

پیش‌بینی کید درست بود. او در نهایت در ۲۳ مه ۱۷۰۱ در یک اعدام عمومی در اسکله اعدام، واپینگ، در لندن به دار آویخته شد. او مجبور شد دو بار به دار آویخته شود. در اولین تلاش، طناب جلاد پاره شد و کید زنده ماند. اگرچه برخی از جمعیت خواستار آزادی کید شدند و ادعا کردند که شکستن طناب نشانه‌ای از جانب خداوند است، اما کید دقایقی بعد دوباره به دار آویخته شد و درگذشت. جسد او به مدت سه سال بر فراز رودخانه تیمز در تیلبری پوینت، به عنوان درست عبرت آویزان بود. کید هیچ گاه اتهام دزد دریایی بودن را نپذیرفت.

گنج افسانه‌ای کاپیتان کید

افسانه گنج‌های کید بی‌شمار است! گفته می‌شود که کید گنجی را در رودخانه راهوی در نیوجرسی در استاتن آیلند دفن کرده است. یک شایعه دیگر معقد است که کاپیتان کید گنج کوچکی را در جزیره گاردینر در سواحل شرقی لانگ آیلند، نیویورک، در محلی به نام میدان درخت گیلاس دفن کرد.

گویا فرماندار بلومونت، فرماندار وقت نیویورک، آن را پیدا کرده و به انگلستان فرستاده بود تا به عنوان مدرکی علیه کید در محاکمه‌اش استفاده شود.

گنج افسانه‌ای کاپیتان کید؛ شکارچی دزدی که دزد دریایی شد

مدتی در دهه ۱۶۹۰، کید از جزیره بلاک دیدن کرد، جایی که خانم مرسی (سندز) ریموند، دختر دریانورد جیمز ساندز، آذوقه‌هایش را به او داد. گفته شد که کید قبل از عزیمت از خانم ریموند خواست که پیش بند خود را دراز کند، و سپس او آن را با طلا و جواهرات به عنوان سپاس بابت مهمان نوازی او پر کرد. پس از مرگ همسرش جاشوا ریموند، مرسی با خانواده‌اش به شمال نیو لندن، کانکتیکات (بعداً مونت‌ویل) نقل مکان کرد، جایی که زمین‌های زیادی خرید.

در اوایل سال ۱۸۷۵ در گراند منان در خلیج فاندی جستجوهایی در سمت غربی جزیره برای یافتن گنجی که ظاهراً توسط کید دفن شده بود، انجام شد. نزدیک به ۲۰۰ سال است که این منطقه دورافتاده جزیره مانی‌کُو یا پول‌خوار نامیده می شود.

در سال ۱۹۸۳، کورک گراهام و ریچارد نایت به دنبال گنج دفن شده کاپیتان کید در جزیره ویتنامی فو کوآ بودند. نایت و گراهام دستگیر شدند و به دلیل ورود غیرقانونی به خاک ویتنام محکوم و هر کدام ۱۰۰۰۰ دلار جریمه شدند. آنها ۱۱ ماه زندانی بودند تا اینکه جریمه را پرداخت کردند.

در طول این سال‌ها بارها بقایای کشتی‌های مختلفی یافت شدند که انتظار می‌رفت بخشی از گنج کاپیتان کید باشند، اما چنین نبود. حتی شمش نقره‌ای که به عنوان بخشی از گنج کاپیتان کید به رییس جمهور ماداگاسکار داده شد نیز ۹۵ درصد از سرب تشکیل شده بود.

سلام نو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار