همه چیز درباره خواص شگفت انگیز روتین
کد خبر: ۲۹۸۱۴۵
تاریخ انتشار: 2023 December 02    -    ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
روتین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. این ترکیب شگفت انگیز در عین حال به بدن در تولید کلاژن و استفاده بهتر از ویتامین ث کمک می کند. علاقه مندان می توانند با مصرف مواد غذایی حاوی روتین یا استفاده از آن به شکل مکمل که از طریق داروخانه ها قابل تهیه است، این ترکیب فوق العاده را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

همه چیز درباره خواص شگفت انگیز روتین (عصرایران)

همه چیز درباره خواص شگفت انگیز روتین (عصرایران)«تابناک با تو» - روتین یک بیوفلاونوئید یا رنگدانه گیاهی است که در برخی سبزیجات و میوه ها یافت می شود. برای مثال سیب سرشار از روتین است. گندم سیاه، بیشتر مرکبات، انجیر و چای سیاه و سبز نیز حاوی روتین هستند.

روتین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. این ترکیب شگفت انگیز در عین حال به بدن در تولید کلاژن و استفاده بهتر از ویتامین ث کمک می کند. علاقه مندان می توانند با مصرف مواد غذایی حاوی روتین یا استفاده از آن به شکل مکمل که از طریق داروخانه ها قابل تهیه است، این ترکیب فوق العاده را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

گفتنی است که به علت کمبود تحقیقات معتبر در این زمینه و همچنین منبع گیاهی روتین، هیچ دستورالعمل مشخصی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مبنی بر استفاده از روتین منتشر نشده است. با این حال بیوفلاونوئید مورد نظر کاربردهای دارویی و درمانی فراوان دارد. برای مثال در آمریکا این ترکیب در بیش از 130 فرمولاسیون دارویی و درمانی ثبت شده گنجانده شده است. تمامی اطلاعاتی که در ادامه در مورد ترکیب جادویی روتین در اختیار علاقه مندان قرار داده می شود، از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است.

همه چیز درباره خواص شگفت انگیز روتین (عصرایران)

به گردش خون کمک می کند

به طور سنتی، روتین از دیرباز برای کمک به گردش خون کاربرد گسترده داشته است. تصور بر این است که روتین می تواند به تقویت و افزایش انعطاف پذیری در رگ های خونی مانند شریان ها و مویرگ ها کمک کند.

رگ های خونی تقویت شده خود قادر به بهبود سلامت کلی ما هستند. این عملکرد حتی ممکن است به تسکین علائم آزاردهنده دیگر از جمله کبودی و رگ‌ های واریسی نیز کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روتین می‌ تواند به درمان هموروئید (که در اثر تورم وریدها ایجاد می‌ شود) و بهبودی پس از جراحی هموروئید یاری برساند.

از لخته شدن خون جلوگیری می کند

تحقیقات نشان می دهند که روتین می تواند از تشکیل لخته های خون در برخی از مدل های حیوانی جلوگیری کند و بدین ترتیب خطر لخته شدن خون را کاهش دهد. پیشگیری از لخته شدن خون خود باعث کاهش ریسک ابتلا به شماری از بیماری های جدی و تهدید کننده حیات خواهد شد، از جمله:

- حمله قلبی

- سکته

- آمبولی ریوی

- ترومبوز سیاهرگ عمقی

اگر سابقه بیماری قلبی یا‌ لخته شدن خون دارید و از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، باید پیش از مصرف روتین با پزشک معالج خود مشورت کنید.

همه چیز درباره خواص شگفت انگیز روتین (عصرایران)

​سطح کلسترول را کاهش می دهد

شواهدی کافی در دست است که نشان می دهد روتین قابلیت کاهش سطح کلسترول LDL را در اختیار دارد. در یک مطالعه، به افراد مبتلا به دیابت که سابقه فشار خون بالا هم داشتند، روزانه 500 میلی گرم روتین داده شد. محققان در ادامه کاهش سطح LDL پلاسما را در شرکت کنندگان مشخص کردند. تجزیه و تحلیل این مطالعه نشان داد که عملکرد مذکور وابسته به خواص آنتی اکسیدانی روتین است.

درد آرتریت را کاهش می دهد

یکی از کاربردهای رایج روتین کاهش درد آرتریت است. یک مطالعه معتبر نشان داده که این ماده به سرکوب استرس اکسیداتیو در افراد مبتلا به آرتریت کمک می کند. این موضوع می تواند به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی روتین باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که روتین عملکرد زانو را در برخی از مبتلایان به آرتریت بهبود می بخشد.

عوارض احتمالی روتین

به طور کلی مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از روتین بی خطر است. با این حال، عوارض جانبی محدودی مرتبط با مصرف مکمل های روتین وجود دارد. این عوارض اغلب نتیجه مصرف ترکیب مد نظر در دوزهای بالاتر و کنترل نشده هستند. برخی از عوارض جانبی رایج مصرف مکمل های روتین عبارت اند از:

- تاری دید

- ناراحتی معده

- سردرد

- پوست برافروخته

- بثورات پوستی

- عصبی بودن

- تغییرات در ضربان قلب

- تجمع مایع در زانوها

- سفتی عضلانی

- تعداد بالای گلبول های سفید خون

اگر هنگام مصرف مکمل های روتین هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید. عوارض جانبی ممکن است به دنبال سازگاری تدریجی بدن با مکمل کاهش یابند، اما ابتدا از پزشک خود در مورد عوامل خطر سوال کنید. اگر علائمی از واکنش آلرژیک را تجربه کردید، فورا مصرف مکمل را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

بانوان باردار یا شیرده نباید از مکمل های روتین استفاده کنند. چرا که اطلاعات کافی مبنی بر ایمنی روتین در هر یک از این حالات وجود ندارد. با این حال، مصرف منابع طبیعی این بیوفلاونوئید مضر نیست.

همه چیز درباره خواص شگفت انگیز روتین (عصرایران)

افزودن روتین به رژیم غذایی

مقادیر بالایی از روتین به طور طبیعی در غذاهایی مانند گندم سیاه، مارچوبه، سیب، انجیر، چای سیاه و چای سبز وجود دارد. مصرف یک عدد سیب یا انجیر یا نوشیدن یک لیوان چای سبز می تواند به طور خودکار روتین بیشتری را وارد رژیم غذایی ما کند.

همچنین می‌ توانیم با دستورالعمل‌هایی مانند موارد زیر، غذاهای حاوی روتین بیشتری را در رژیم روزانه خود بگنجانیم:

- سالاد رشته فرنگی و گندم سیاه

- مارچوبه بو داده در فر

- سالاد سیب، انجیر و کلم بروکسل

البته بهتر است قبل از ایجاد هرگونه تغییر عمده در رژیم غذایی خود، با پزشکتان مشورت کنید تا از سالم بودن برنامه غذایی خود مطمئن شوید.

منبع: عصرایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار