استفاده از مایع ظرفشویی برای مبارزه با مالاریا!
کد خبر: ۲۹۷۵۶۱
تاریخ انتشار: 2023 November 21    -    ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
دانشمندان در مطالعه‌ای جالب توجه دریافته‌اند که استفاده از مایع ظرفشویی در حشره‌کش‌ها، مرگ و میر پشه‌های مالاریا را از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد.
دانشمندان در مطالعه‌ای جالب توجه دریافته‌اند که استفاده از مایع ظرفشویی در حشره‌کش‌ها، مرگ و میر پشه‌های مالاریا را از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد.
 
 مالاریا یک بیماری است که در مناطقی مانند جنوب صحرای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین فجایع ویرانگری ایجاد می‌کند. پشه‌ها حامل این بیماری خطرناک و گهگاه کشنده هستند و با نیش زدن انسان، آن را به جریان خون انسان تزریق می‌کنند. این منجر به ورود انگل‌های مالاریا(اسپوروزویت‌ها) به بدن میزبان می‌شود.
 
 سپس انگل‌ها به سمت کبد حرکت می‌کنند و در آنجا رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند. هنگامی که آنها در سلول‌های کبدی تولید مثل کردند، دوباره وارد گردش خون می‌شوند و گلبول‌های قرمز را آلوده می‌کنند که باعث بروز علائم مالاریا می‌شود.
 
مالاریا(Malaria) مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها به خصوص کشورهای منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست.
 
بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود. فرد مبتلا به مالاریا را نیز مالاریال(Malarial) می‌نامند.
 
این بیماری به صورت عفونت حاد و در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.
 
اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ ‌و میر قابل توجه‌ است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه‌ها به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.
 
کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد(Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می‌دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.
 
درمان مالاریا در آشپزخانه است
 
تلاش برای کنترل مالاریا به ویژه در چند سال اخیر بسیار دشوار بوده است، زیرا پشه‌های ناقل مالاریا مقاومت فزاینده‌ای در برابر حشره‌کش‌های فعلی نشان می‌دهند. اما راه چاره احتمالا در مایع ظرفشویی پنهان شده باشد، چیزی که در هر آشپزخانه ای یافت می‌شود.
 
پژوهشگران دانشگاه تگزاس در ال پاسو(UTEP) کشف کرده‌اند که مقدار متوسطی از مایع ظرفشویی می‌تواند اثربخشی برخی از حشره‌کش‌ها را بیش از ۱۰ برابر افزایش دهد.
 
دکتر کولینس کامدم نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار دپارتمان علوم زیستی UTEP می‌گوید: در طول دو دهه گذشته، پشه‌ها به شدت در برابر اغلب حشره‌کش‌ها مقاوم شده‌اند. اکنون مسابقه‌ای برای توسعه ترکیبات جایگزین با شیوه‌های جدید به راه افتاده است.
 
کامدم در ابتدا کارآیی مایع ظرفشویی را در کاهش مالاریا در حین انجام آزمایشات حشره‌کش معمولی در مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی(CRID) در کامرون کشف کرد.
 
سازمان بهداشت جهانی(WHO) ترکیب یک محصول مبتنی بر روغن دانه را در مخلوط حشره‌کش‌ها به عنوان بخشی از فرآیندهای آزمایشی فعلی آنها برای مقابله با مقاومت پشه‌ها در برابر حشره‌کش‌های مختلف پیشنهاد می‌کند. کامدم نیز مشاهده کرد که با اضافه شدن این ماده، مرگ و میر پشه‌ها افزایش یافت.
 
تا ۱۰۰ درصد افزایش اثربخشی
 
کامدم تصمیم گرفت سه برند از مایع ظرفشویی یا صابون آشپزخانه را که در منطقه خود محبوب بود، امتحان کند. این محصولات پاک کننده به چهار نوع مختلف حشره‌کش اضافه شدند که نتایج چشمگیری را نشان دادند.
 
اشو فرد، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشجوی دکترا در دانشگاه یائونده کامرون گفت: هر سه برند، مرگ و میر را از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد در مقایسه با زمانی که حشره‌کش‌ها به تنهایی استفاده می‌شدند، افزایش دادند.
 
هدف این تیم از آزمایش‌های آتی، تعیین میزان مایع مورد نیاز برای بهبود حشره‌کش‌هاست. آنها اکنون قصد دارند ترکیبی از مایع ظرفشویی و حشره‌کش ایجاد کنند که برای آفریقایی‌ها در خانه بی‌خطر باشد و محافظت آنها را در برابر این بیماری بهبود بخشد.
 
اگر چه باید دید که آیا چنین فرمولاسیونی به موادی مانند پشه‌بند می‌چسبد یا خیر، اما این چالش، دوست داشتنی است.
 
مرکز کنترل بیماری گزارش داده است که تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۴۱ میلیون مورد مالاریا در سراسر جهان گزارش شده است که منجر به مرگ ۶۲۷ هزار نفر شده است.
 

تقویت قدرت حشره‌کش‌ها می‌تواند برای جلوگیری از مرگ و میر بیشتر و جلوگیری از عفونت‌های بیشتر کلیدی باشد و راه حلی را برای یک مشکل طولانی مدت ارائه دهد.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار