علل و روش های درمان برجستگی رگ های پشت دست
کد خبر: ۲۹۷۴۹۰
تاریخ انتشار: 2023 November 29    -    ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
با افزایش سن، کلاژن پوست و چربی‌های موجود در زیر پوست ما کاهش می‌یابند، عروق خونی و تاندون‌ها در پشت دست برجسته شده و ظاهری استخوانی و پیر به دستان ما می‌دهند. به جز صورت و گردن، هیچ ناحیه‌ای از بدن همچون پشت دست‌ها نشانه‌های پیری را نشان نمی‌دهند. این موضوع می‌تواند زیبایی سطح پوست را به دلیل وجود رگ‌های برجسته، کاهش دهد.

علل و روش های درمان برجستگی رگ های پشت دست (صبح من)

علل و روش های درمان برجستگی رگ های پشت دست (صبح من)«تابناک با تو» - با افزایش سن، کلاژن پوست و چربی‌های موجود در زیر پوست ما کاهش می‌یابند و عروق خونی و تاندون‌ها در پشت دست برجسته می‌شوند. با پیشرفت‌های پزشکی، روش‌های مناسبی برای جوانسازی پوست دست وجود دارد که می‌تواند در اصلاح این شرایط به شما کمک کند. در میان روش‌های درمانی موجود، بازیابی حجم بافت نرم به وسیله اسکلروتراپی، تزریق چربی و تزریق ژل بهترین روش‌ها برای بهبود رگ‌های برجسته پشت دست محسوب می‌شود.

با افزایش سن، کلاژن پوست و چربی‌های موجود در زیر پوست ما کاهش می‌یابند، عروق خونی و تاندون‌ها در پشت دست برجسته شده و ظاهری استخوانی و پیر به دستان ما می‌دهند. به جز صورت و گردن، هیچ ناحیه‌ای از بدن همچون پشت دست‌ها نشانه‌های پیری را نشان نمی‌دهند. این موضوع می‌تواند زیبایی سطح پوست را به دلیل وجود رگ‌های برجسته، کاهش دهد.

با پیشرفت‌های پزشکی، روش‌های مناسبی برای جوانسازی پوست دست وجود دارد که می‌تواند در اصلاح این شرایط به شما کمک کند. در میان روش‌های درمانی موجود، بازیابی حجم بافت نرم به وسیله اسکلروتراپی، تزریق چربی و تزریق ژل بهترین روش‌ها برای بهبود رگ‌های برجسته پشت دست محسوب می‌شود.

علل مختلف برجستگی رگ‌های دست

شرایط زیر می‌توانند باعث ایجاد رگ‌های برجسته در دست‌ها شما شوند:

کاهش چربی بدن: اگر چربی کافی در دست‌ها وجود نداشته باشد، رگ‌ها بیشتر به چشم خواهند آمد.

سن: با بالا رفتن سن، پوست ضعیف شده و حالت کشسانی خود را از دست می‌دهد. این باعث می‌شود رگ‌ها بیشتر قابل مشاهده باشند. همچنین، بالا رفتن سن موجب تضعیف دریچه‌های موجود در دیواره رگ‌ها می‌شود. این می‌تواند باعث شود خون زمان بیشتری در رگ‌ها باقی مانده و در نتیجه رگ‌ها بزرگتر شوند.

ورزش: هنگام ورزش، فشار خون افزایش یافته و رگ‌ها به پوست نزدیک می‌شوند. پس از آن که فشار خون مجددا به حالت طبیعی برگردد، رگ‌های دست کمتر جلب توجه خواهند کرد. با این حال، ورزش به صورت منظم، می‌تواند باعث برجستگی رگ‌ها شود، به ویژه اگر فرد تمرینات قدرتی انجام دهد. بلند کردن وزنه به طور مرتب در ورزشگاه یا برای کار اغلب باعث افزایش جریان خون و سخت شدن عضلات می‌شود و می‌تواند باعث بیرون زدگی رگ‌ها شود.

علل و روش های درمان برجستگی رگ های پشت دست (صبح من)

ژنتیک: اگر در میان اعضای درجه یک خانواده شما کسی باشد که دچار برجستگی رگ‌های دست است، احتمال این که این مسئله برای شما هم اتفاق بیافتد وجود دارد.

آب و هوای گرم: درجه حرارت بالا می‌تواند باعث شود دریچه‌های رگ‌ها به درستی کار نکنند. این مسئله ممکن است باعث بزرگ شدن رگ‌ها شود.

رگ‌های واریسی: رگ‌های واریسی در اثر تضعیف دریچه رگ‌ها و بیشتر در پا‌ها و دست‌ها ایجاد می‌شوند. این باعث می‌شود که کارایی رگ‌ها در جلوگیری از برگشت خون در رگ خون کمتر شود. رگ‌های واریسی می‌توانند پیچ خورده، بزرگ و دردناک باشند.

فلبیت یا افروختگی سیاهرگ: عفونت دست، تروما و یا بیماری‌های خود ایمنی که موجب التهاب ورید می‌شوند، ممکن است موجب تورم رگ‌ها شوند.

ترومبوفلبیت سطحی: ترومبوفلبیت سطحی عبارت از التهاب سطحی ورید (فلبیت) در اثر لخته شدن خون (ترومبوز) می‌باشد. این عارضه ممکن است به علت آسیب رسیدن به رگ، مثلاً پس از قرار دادن یک کاتتر IV رخ دهد. ترومبوفلبیت سطحی باعث ایجاد گره‌هایی دردناک و سخت در زیر پوست و قرمزی لایه فوقانی پوست می‌شود.

ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT): برجستگی رگ‌های دست می‌تواند در اثر لخته شدن خون در عمق سیاهرگ‌های بازو ایجاد شود. ترومبوز سیاهرگی عمقی یا DVT زمانی اتفاق می‌افتد که در یکی از رگ‌های عمقی بدن لخته خونی ایجاد شود. این مسئله ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که سیاهرگی آسیب ببیند یا جریان خون درون وریدی کند یا متوقف شود. در حالی که عوامل خطر مختلفی باعث ایجاد DVT می‌شوند، شایع‌ترین عوامل خطر برای آن، آسیب دیدگی بدن و جراحی هستند. DVT می‌تواند منجر به عواقبی جدی شود. اگر لخته خون آزاد شود، ممکن است در جریان خون حرکت کرده و حرکت خون به ریه‌ها را متوقف کند. این عارضه که با عنوان آمبولی ریه شناخته می‌شود، اگرچه نادر است؛ اما می‌تواند مرگبار باشد. حتی اگر لخته خون آزاد هم نشود، ممکن است باعث آسیب دائمی به دریچه‌های رگ‌ها شود.

علل و روش های درمان برجستگی رگ های پشت دست (صبح من)

اسکلروتراپی پشت دست یک روش درمانی است که برای درمان واریس و رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌شود. در این روش، پزشک با تزریق دارویی به رگ‌های خونی یا عروق لنفاوی، باعث کوچک شدن آن‌ها می‌شود. برای این کار، از محلولی به نام اسکلروزانت استفاده می‌شود که مستقیماً به داخل رگ یا رگ لنفاوی تزریق می‌شود. این محلول باعث تحریک رگ و تورم آن می‌شود. این تورم جریان خون یا مایع لنفاوی را قطع می‌کند و رگ جمع می‌شود. پس از تزریق، به سرعت بانداژ رگ انجام می‌شود تا کبودی و سایر عوارض به حداقل برسد. این روش می‌تواند به عنوان یک روش درمانی تکمیلی و یا جایگزین برای جراحی واریس در نظر گرفته شود.

اسکلروتراپی پشت دست

در این روش، پزشک با تزریق دارویی به رگ‌های خونی یا عروق لنفاوی، باعث کوچک شدن آن‌ها می‌شود. برای این کار، از محلولی به نام اسکلروزانت استفاده می‌شود که مستقیماً به داخل رگ یا رگ لنفاوی تزریق می‌شود. این محلول باعث تحریک رگ و تورم آن می‌شود. این تورم جریان خون یا مایع لنفاوی را قطع می‌کند و رگ جمع می‌شود. پس از تزریق، به سرعت بانداژ رگ انجام می‌شود تا کبودی و سایر عوارض به حداقل برسد. این روش می‌تواند به عنوان یک روش درمانی تکمیلی و یا جایگزین برای جراحی واریس در نظر گرفته شود.

علل و روش های درمان برجستگی رگ های پشت دست (صبح من)

باید پس از انجام اسکلروتراپی پشت دست، به مدت ۴۸ ساعت از دستورالعمل و نکات زیر پیروی کنید:

* از مصرف آسپرین، ایبوپروفن و سایر دارو‌های ضد التهاب خودداری کنید؛ اما در صورت نیاز می‌توانید از تیلنول برای تسکین درد استفاده کنید.
* از دوش آب داغ و نشستن در سونا و جکوزی خودداری کنید. می‌توانید دوش بگیرید؛ اما باید آب سردتر از حد معمول باشد.
* محل تزریق را با آب ولرم و صابون بشویید.
* از استفاده از کمپرس داغ یا هرگونه گرما در محل تزریق خودداری کنید.
* از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید مانند حمام آفتاب اجتناب کنید.

عوارض اسکلروتراپی

هر فرآیندی که روی پوست انجام می‌شود، خطر عفونت را به همراه دارد. با استفاده از آنتی بیوتیک، شانس ایجاد عفونت کمتر از یک مورد از هر ۱۰۰۰ نفر است.

خطرات شامل ایجاد لخته در ورید، التهاب شدید، واکنش حساسیتی جانبی به محلول اسکلروتراپی و آسیب پوست هستند. آسیب پوست ممکن است منجر به ایجاد اسکار‌های کوچک، اما دائمی شود.
آیا این عوارض برای افرادی که دارای پوست حساس هستند بیشتر است؟

بله، افرادی که دارای پوست حساس هستند، ممکن است به عوارض بیشتری از اسکلروتراپی پشت دست دچار شوند. این افراد باید به دقت با پزشک خود در مورد حساسیت‌های قبلی و وضعیت پوست خود صحبت کنند. همچنین، پزشک ممکن است قبل از انجام اسکلروتراپی، تست حساسیت را برای بررسی واکنش پوست افراد انجام دهد.

علل و روش های درمان برجستگی رگ های پشت دست (صبح من)

روش تزریق چربی به پشت دست

در ابتدا، پزشک متخصص محلی برای برداشت چربی را در بدن شما انتخاب می‌کند؛ معمولاً برداشت چربی از ران، بازو، شکم، پهلو و سایر بخش‌های بدن انجام می‌شود.

سپس، پس از بی حس کردن محل برداشت چربی، پزشک با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز، چربی را از این قسمت‌های بدن استخراج می‌کند.

چربی خارج شده از بافت بدن، بدون خالص‌سازی، امکان تزریق ندارد. بنابراین، پس از برداشت، چربی در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد و در اثر چرخش با دور بالا، سلول‌های چربی خالص سازی شده و از مواد دیگر جدا می‌شوند.

سلول‌های چربی خالص سازی شده، پس از اعمال بی حسی در پشت دست، تزریق می‌شوند.

چه مدت زمانی برای بازگشت به فعالیت‌های روزمره پس از تزریق چربی به پشت دست نیاز است؟

زمان بازگشت به فعالیت‌های روزمره پس از تزریق چربی به پشت دست، بستگی به میزان چربیی که تزریق شده، روش تزریق، وضعیت پوست و فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید دارد. با این حال، به طور معمول، پس از انجام این فرآیند، باید به مدت ۲ تا ۷ روز از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. همچنین، باید برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تزریق، از حمام گرفتن و تماس با آب باران خودداری کنید. با پزشک خود در مورد زمان بازگشت به فعالیت‌های روزمره خود صحبت کنید و به دقت دستورالعمل‌های پس از عملیات را دنبال کنید.

علل و روش های درمان برجستگی رگ های پشت دست (صبح من)

مراقبت‌های قبل از تزریق چربی به پشت دست

۱- مصرف سیگار و هرگونه ماده نیکوتین دار که اکسیژن بدن را کاهش می‌دهد، از حدود چهار هفته قبل از عمل تا زمانی که بهبودی کامل حاصل گردد باید متوقف شود؛ این موضوع در بهبودی سریع‌تر شما تأثیرگذار خواهد بود.

۲- استفاده از الکل و نوشیدنی‌های الکل دار نیز ممنوع است؛ چرا که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

۳- در صورت مصرف دارو‌هایی در چند روز اخیر، باید حتماً این مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید؛ دارو‌های تجویزی پزشکان دیگر، مکمل‌های گیاهی و دارو‌هایی نظیر ایبوبروفن از جمله این دارو‌ها به حساب می‌آیند.

۴- در صورت مصرف دارو‌های ضدانعقاد خون نظیر آسپیرین و یا دارو‌های ضدالتهابی، بهتر است آن‌ها را بعد از مشورت با پزشک خود قطع کنید؛ همچنین، از مصرف برخی دارو‌های گیاهی که شدت خونریزی حین عمل را افزایش می‌دهند، خودداری کنید.

۵- برای داشتن بهبودی ایمنی، هیدراته بودن بدن در زمان قبل و بعد از عمل تزریق چربی بسیار مهم خواهد بود؛ پس آب کافی مصرف کنید.

مراقبت‌های بعد از تزریق چربی به پشت دست

۱- در سه روز اول پس از جراحی، باید در نواحی تحت درمان کمپرس سرد بگذارید و از روز چهارم به مدت سه روز، کمپرس گرم استفاده کنید.

۲- از هر گونه فشار آوردن به نواحی تزریق شده و دستکاری کردن آن بپرهیزید؛ زیرا این اعمال باعث جابجا شدن چربی‌های تزریق شده می‌شود.

۳- تا زمان بهبودی کامل به هیچ عنوان سونا بخار نرفته و همچنین در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید؛ تا دو روز بعد از عمل تزریق، رفتن به حمام توصیه نمی‌شود. پس از دو روز می‌توانید با استفاده از آب ولرم استحمام کنید؛ البته باز هم باید مراقب باشید که به هیچ وجه به دست‌های خود فشار نیاورید. تحت هیچ شرایطی تا زمان بهبودی کامل از آب داغ استفاده نکنید.

۴- سدیم موجود در نمک می‌تواند میزان تورم دستان و انگشتان شما را افزایش دهد؛ بنابراین، به هیچ وجه غذا‌های شور و پرنمک استفاده نکنید.

۵- ممکن است پس از عمل جراحی، به مقدار کمی درد احساس شود که طبیعی است و با مصرف استامینوفن می‌توان آن را کاهش داد.

۶- تلاش کنید تا حرکت دست‌ها را به حداقل برسانید و از انجام کار‌هایی که ضروری نیستند، خودداری کنید؛ زیرا این موضوع ممکن است باعث افزایش دوام چربی‌های تزریق شده شود.

۷- دارو‌های تجویزی پزشک خود را بر اساس دستور مصرف مصرف کنید و دوره درمان را به طور کامل ادامه دهید.

۸- تورم ناشی از عمل را با مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه و آبمیوه‌های طبیعی سریعتر کاهش دهید. بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، مصرف آناناس به عنوان یک منبع ویتامین C و به دلیل این که یک ملین عالی است، می‌تواند به طور قابل توجهی در کاهش تورم کمک کند.

۹- اگر عمل جراحی را در یک مرکز زیبایی معتبر و تحت نظر یک پزشک ماهر انجام دهید، احتمال بروز عفونت بسیار کم است. با این حال، آنتی بیوتیک‌های خوراکی مانند سفالکسین که معمولاً توسط پزشک تجویز می‌شوند را حتماً مصرف کنید.

مشکلات تزریق ژل به پشت دست

* عدم صافی و یا نامنظم بودن فیلر تزریق شده، ممکن است در سطح پشت دست دیده شود.

* خون‌ریزی و خون‌مردگی، به دلیل وجود عروق زیاد در پشت دست، در زمان تزریق فیلر اتفاق می‌افتد. با استفاده از کیسه یخ و فشار به محل آسیب دیده شده، می‌توان از ایجاد خون‌ریزی و خون‌مردگی جلوگیری کرد یا حداقل کاهش داد.

علل و روش های درمان برجستگی رگ های پشت دست (صبح من)

آیا استفاده از کیسه یخ و فشار به محل آسیب دیده شده، برای جلوگیری از خون‌ریزی و خون‌مردگی کافی است؟

استفاده از کیسه یخ و فشار به محل آسیب دیده شده، می‌تواند به کاهش خون‌ریزی و خون‌مردگی کمک کند، اما این تدابیر به تنهایی برای جلوگیری از خون‌ریزی و خون‌مردگی کافی نیستند. در صورتی که خون‌ریزی و خون‌مردگی پس از تزریق فیلر ادامه دارد، باید به یک پزشک مراجعه کنید، زیرا این مشکل ممکن است نشانه‌ای از عفونت یا مشکل دیگر باشد که نیاز به درمان دارد. همچنین، برای جلوگیری از خون‌ریزی و خون‌مردگی، بهتر است قبل از تزریق فیلر، با پزشک خود در مورد روش‌های بهتری برای جلوگیری از این مشکلات صحبت کنید.

منبع: صبح من

برچسب ها: دست ، رگ ، رگ برجسته ، خون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار