چطور بفهمیم مصرف قندمان بالاست؟
کد خبر: ۲۹۶۸۱۷
تاریخ انتشار: 2023 November 13    -    ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
 تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد شیرینی‌جات به طور مداوم عوارض جدی و خطرناکی برای سلامتی دارد. برای مثال، خوردن قندهای افزودنی با افزایش خطر التهاب مزمن مرتبط است.

 تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد شیرینی‌جات به طور مداوم عوارض جدی و خطرناکی برای سلامتی دارد. برای مثال، خوردن قندهای افزودنی با افزایش خطر التهاب مزمن مرتبط است. هم‌چنین مصرف بیش از حد قند در طول زمان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

چطور بفهمیم مصرف قندمان بالاست؟

علاوه بر همه اینها، خوردن بیش از حد قند، بر میکروبیوم روده تأثیر منفی می‌گذارد، که این مسئله نیز می‌تواند اثرات پیش‌التهابی داشته باشد.

در ادامه به علائمی اشاره می‌شود که نشانگر مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی هستند:

تمایل مداوم به مصرف شیرینی‌جات

اگر مدام تمایل به خوردن غذاها یا نوشیدنی‌های شیرین دارید، نشانه این است که شما به طور معمول در رژیم غذایی خود بیش از اندازه قند و شکر مصرف می‌کنید. مصرف زیاد قند منجر به ایجاد یک چرخه میل و مصرف بیش از حد قند می‌شود؛ که همین موضوع، افت قند را تسریع می‌کند و سبب می‌شود قند بیشتری مصرف کنید. اگر یک ماده غذایی دارای شاخص گلیسمی (قند) بالایی باشد، به سرعت توسط بدن جذب می‌شود و باعث افزایش سریع قند خون و خیلی زود باعث افت قند می‌شود.

سعی کنید غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین مانند: سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و ... که حاوی فیبر هستند را مصرف کنید؛ این گروه غذایی آهسته‌تر جذب بدن می‌شوند؛ بنابراین قند خون را متعادل‌تر نگه می‌دارند.

فشار خون بالا

مصرف بیش از حد قند منجر به افزایش سطح فشار خون در برخی افراد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط محکمی بین افزایش مصرف قند و سطوح بالاتر فشار خون در افراد مسن وجود دارد. قند افزودنی در غذاها باعث افزایش اسید اوریک در بدن می‌شود که به نوبه خود مانع از تولید اکسید نیتریک می‌شود. اکسید نیتریک برای حفظ سلامت خون ضروری است. زمانی که اکسید نیتریک در بدن کاهش یابد، فشار خون افزایش می‌یابد.

نوسانات انرژی

یکی دیگر از علائمی که ممکن است در پی مصرف بیش از حد قند تجربه کنید، بالا و پایین شدن سطح انرژی است که می‌تواند ناشی از افزایش سریع سطح قند خون باشد. رژیم غذایی سرشار از قند می‌تواند منجر به افزایش انرژی و افت آن شود. اگر نوسانات انرژی مکرر، احساس بیش‌فعالی و سپس خستگی ناگهانی را تجربه می‌کنید، می‌تواند به دلیل افراط در مصرف حد قند باشد. برای کنترل این شرایط می‌توانید قند خون خود را با خوردن کربوهیدرات‌های پر فیبر مثل غلات کامل یا میوه‌ها به همراه مقداری پروتئین، متعادل‌تر کنید. پروتئین عمل هضم را کند کرده و به تثبیت قند خون بعد از صرف غذا یا میان‌وعده کمک می‌کند.

مشکلات دندانی

شکر عامل اصلی پوسیدگی دندان‌ها است. مشکلات دندانی از دیگر نشانه‌های مصرف بیش از حد قند است. بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، مصرف زیاد قند و شکر در ایجاد حفره‌های دندانی نقش دارد. قند توسط باکتری‌های دهان متابولیزه می‌شود و همین فرایند اسیدی ایجاد می‌کند که مینای دندان را ضعیف می‌کند.

افزایش وزن

اگر به طور مداوم و بیش از حد قند مصرف کنید، حتماً متوجه افزایش وزن خود خواهید شد. قند بالای خون می‌تواند به متابولیسم و اکوسیستم میکروبیوم روده آسیب برساند. روده سالم به تنظیم سطح گلوکز و انسولین خون کمک می‌کند؛ وقتی زیاد قند مصرف می‌کنید، این اکوسیستم را مجبور می‌کنید بیش از حد کار کند. در این حالت بدنتان اینگونه تعبیر می‌کند که به این ماده نیاز ضروری دارید، همین موضوع باعث می‌شود بیشتر گرسنه شوید و اضافه وزن پیدا کنید.

دردهای مزمن

متأسفانه مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به ایجاد درد مزمن شود. تحقیقات نشان می‌دهد که چربی و قند بیش از حد در بیماران مبتلا به استئوآرتریت منجر به افزایش درد مزمن می‌شود. مطالعات دیگر هم بیان می‌کنند که مصرف بیش از حد مجازِ قند، در بروز التهاب، یکی از عوامل ایجاد درد، مؤثر است. این التهاب نیز ناشی از زیاده‌روی در مصرف شکر است.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار