عکسی از یک مرغ عجیب و چهار پا در نیشابور
کد خبر: ۲۹۵۷۲۴
تاریخ انتشار: 2023 November 01    -    ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
 سه ماه پیش در یک مرغداری در شهرستان نیشابور یک مرغ به دنیا آمد که در نوع خودش شگفت‌انگیز است.این مرغ چهار پا دارد و بعد از سه ماه همچنان سالم و سرحال به زندگی ادامه می‌دهد.

 سه ماه پیش در یک مرغداری در شهرستان نیشابور یک مرغ به دنیا آمد که در نوع خودش شگفت‌انگیز است.این مرغ چهار پا دارد و بعد از سه ماه همچنان سالم و سرحال به زندگی ادامه می‌دهد.

 
عکسی از یک مرغ عجیب و چهار پا در نیشابور
 

هراز گاهی می‌شنویم حیواناتی به دنیا آمده‌اند که به خاطر ظاهر عجیبشان به آنها ناقص‌الخلقه یا عجیب‌الخلقه گفته می‌شود؛ البته بیشتر این حیوانات را حیوانات اهلی‌ای که در مزرعه‌ها زندگی می‌کنند تشکیل می‌دهند. این گزارش سال ۱۳۸۸ در هفته نامه همشهری سرنخ منتشر شده است.

به دنیا آمدن این حیوانات عجیب که قبلا نمونه‌ای شبیه آنها وجود نداشته، ترس یا تعجب زیادی را در مردم به وجود می‌آورد. بعضی‌ها به دنیا آمدن این حیوانات را خوش یمن و بعضی‌ها هم آنها را بدشگون می‌دانند. با این حال برخلاف عقاید خرافی، چنین اتفاقی چندان هم غیرمنتظره نیست و دامپزشکان و متخصصان ژنتیک به‌دنیا آمدن این‌گونه حیوانات را تا حدودی طبیعی می‌دانند.

اواخر بهمن بود که دوباره خبری شگفت‌انگیز روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و این بار در پدیده‌ای کمیاب بزغاله‌ای با شاخ در پیشانی و لب و دهانی شبیه میمون در ریگان استان کرمان متولد شد. صبح روز ۲۹بهمن بود که ساکنان روستای ناصرآباد چاه ملک شهرستان ریگان کرمان با دامپزشکی شهرستان ریگان تماس گرفتند و خبر دادند بز یکی از اهالی روستا بزغاله‌ای شگفت‌انگیز به دنیا آورده است.

بعد از اعلام این خبر رئیس دامپزشکی شهرستان به همراه چند خبرنگار محلی به سمت روستا حرکت کردند و دیدند بز مادر دوقلویی به دنیا آورده که یکی از جفت‌ها سالم و طبیعی اما دیگری بزغاله‌ای است به رنگ مشکی با یک شاخ در پیشانی و لب و دهانی شبیه میمون. این بزغاله شب قبل به دنیا آمده و باعث تعجب و حیرت اهالی روستا شده بود اما حیوان خیلی زود تلف شد.

نکته جالب اینجا بود که سه ماه پیش هم در یک مرغداری در شهرستان نیشابور یک مرغ به دنیا آمد که در نوع خودش شگفت‌انگیز است.این مرغ چهار پا دارد و بعد از سه ماه همچنان سالم و سرحال به زندگی ادامه می‌دهد. بعد از به دنیا آمدن بزغاله شاخدار در روستایی در کرمان رئیس دامپزشکی این شهرستان علت به دنیا آمدن این حیوان را اختلالات ژنتیکی عنوان کرد و رئیس دامپزشکی نیشابور هم علت عجیب بودن مرغ چهار پا را نقص در ژن‌های ایجادکننده پا در طیور و مشکلات به‌ وجود آمده در تقسیم و تمایز سلولی در دوره جنینی (در داخل تخم مرغ) دانست. البته تولد این حیوان‌ها در همه کشورهای جهان دیده شده است.

همین چند وقت پیش بود که رسانه‌های انگلیسی خبری را منتشر کردند که یک خوک عجیب در چین به دنیا آمده؛ البته آنها در متن خبر بر این موضوع هم تاکید کردند که با به دنیا آمدن یک خوک دو چهره موج جدیدی از حیوانات عجیب‌الخلقه با دو صورت یا پا و دست اضافه سراسر دنیا را فراگرفته است.

رسانه‌های آن‌ور آبی نوشته بودند: «برخلاف آنچه درمورد به دنیا آمدن گاو شش پا یا گوساله دو کله می‌گویند و آن را نشانه غریب‌الوقوعی از پایان دنیا می‌خوانند، این خوک دو کله با آن قیافه هولناک و عجیب‌وغریبش باعث شادی اهالی یک روستا در چین شده است».این مثال‌ها را زدیم تا به اینجا برسیم که همه این اتفاقات عجیب‌وغریب دلیل علمی دارد و برای همین است که دامپزشکان معتقدند نباید به دنیا آمدن این حیوانات باعث وحشت مردم شود.

امان از زندگی مدرن

دکتر تقی دانش‌زاده - یکی از جراحان دامپزشک- اولین عامل به دنیا آمدن این گونه حیوانات را زندگی مدرن امروزی می‌داند؛ «نوع تغذیه، استفاده از سموم دفع آفات، استفاده از مواد مصنوعی و نایلونی و استفاده از مواد رادیو اکتیو و حتی گشاد شدن سوراخ لایه ازن همگی در بروز چنین ناهنجاری‌هایی دخالت دارد». به گفته او استفاده ما آدم‌ها از این چیزها باعث شده در طبیعت گیاهان، حیوانات و حتی انسان‌ها تغییر و تحولاتی به وجود بیاید.

البته این‌طور نیست که حیوانات از چنین موادی استفاده می‌کنند بلکه شیوع این مواد در طبیعت و وارد شدن آنها به چرخه زندگی گیاهان و بعد حیوانات باعث می‌شود روی ژن‌های حیوانات اثر بگذارد و اختلالات ژنتیکی‌ای را در پی داشته باشد.

عکسی از یک مرغ عجیب و چهار پا در نیشابور
این بره با هشت دست و پا در یکی از روستاهای کشورمان به دنیا آمد اما بعد از مدت کوتاهی تلف شد

در تحقیقی که دکتر امیر امیری یکتا- یکی از متخصصان علم ژنتیک- انجام داده مشخص شده ۴۰ تا ۶۰ درصد کل نقایص حیوانات هنگام تولد علتی ناشناخته دارند که ممکن است به همان عوامل زندگی مدرن برگردد اما در ۱۵ درصد این حیوانات، ناهنجاری‌های کروموزمی و ژن‌های جهش یافته تاثیر دارد و در ۲۵‌درصد هم ترکیب عوامل محیط و ژنتیک موثر است.

از موجودات ناقص‌الخلقه که در نتیجه جهش‌های ژنتیکی این‌گونه به‌دنیا آمده‌اند می‌توان به یک بره ناقص‌الخلقه، مار دو سر، زرافه گردن کج، گاو ده پا، هشت پای ناقص، جوجه اردک چهارپا، گوساله دوسر، لاک‌پشت دو سر، بچه گربه دو سر، تمساح ناقص‌الخلقه، مرغ ناقص‌الخلقه، خوک‌های سبز فلورسنت و دو قورباغه ناقص‌الخلقه اشاره کرد و چند وقت پیش هم در نیشابور خودمان وجود خروسی که می‌تواند تخم بگذارد همه را شگفت‌زده کرد.

اما بعد از تحقیقاتی که دامپزشکان انجام دادند مشخص شد این خروس مشکل ژنتیکی دارد و از نوع جانوران دوجنسی‌ای است که در سراسر دنیا فقط تعداد انگشت‌شماری از آنها مشاهده شده‌اند. این خروس در موزه حیات وحش نیشابور نگهداری می‌شود و علاوه بر این خروس در این محل، ۱۷ مرغ شاخدار و تعدادی جوجه ‌مرغ شاخدار هم حضور دارند. پس از این به بعد با دیدن حیوانات عجیب‌وغریب نه زیاد تعجب کنید و نه بترسید.

همشهری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار