مارمولکی که خلق و خوی سگ دارد
کد خبر: ۲۹۵۶۹۵
تاریخ انتشار: 2023 November 01    -    ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
مارمولک تگو قرمز که به نام‌های تگو قرمز آرژانتینی یا تگو آرژانتینی نیز شناخته می‌شود، گونه‌ای از مارمولک‌های بزرگ است که در بخش‌هایی از آمریکایی جنوبی یافت می‌شود. این بزرگترین عضو از جنس مارمولک توپینامبیس (Tupinambis) است که شامل شش گونه تگو دیگر نیز است. تگو قرمز به خاطر خلق و خوی مطیع خود معروف شده و از این رو، رام کردن آن‌ها برای انسان آسان است.

مارمولکی که خلق و خوی سگ را دارد (موبنا)

مارمولکی که خلق و خوی سگ را دارد (موبنا)«تابناک با تو» - مارمولک تگو قرمز که به نام‌های تگو قرمز آرژانتینی یا تگو آرژانتینی نیز شناخته می‌شود، گونه‌ای از مارمولک‌های بزرگ است که در بخش‌هایی از آمریکایی جنوبی یافت می‌شود. این بزرگترین عضو از جنس مارمولک توپینامبیس (Tupinambis) است که شامل شش گونه تگو دیگر نیز است. تگو قرمز به خاطر خلق و خوی مطیع خود معروف شده و از این رو، رام کردن آن‌ها برای انسان آسان است.

توصیف فیزیکی

اندازه: مارمولک‌های ماده بالغ تا ۹۱ سانتیمتر (سر تا دم) رشد می‌کنند، در شرایطی که طول مارمولک‌های نر می‌توانند تا ۱۴۰ سانتیمتر برسد.

وزن: یک مارمولک تگو قرمز بالغ سالم می‌تواند حدود ۲۳ کیلوگرم وزن داشته باشد.

رنگ: این مارمولک‌ها پس از بلوغ رنگ قرمز خاص خود را کسب می‌کنند. تا پیش از آن، رنگ آن‌ها سبز مایل به قهوه‌ای با نوار‌های سیاه و سفید است.

بدن: تگو قرمز دارای بدنی عضلانی، جمجمه‌ای پهن، گردنی کوتاه و زبانی دو شاخه است. مارمولک‌های نر اندازه بزرگتری نسبت به ماده‌ها دارند. همچنین، آن‌ها دارای گونه‌هایی برجسته هستند که در امتداد خط پایه فک پایین آن‌ها شکل می‌گیرد.

مارمولکی که خلق و خوی سگ را دارد (موبنا)

طول عمر

میانگین طول عمر مارمولک تگو قرمز بین ۱۵ تا ۲۰ سال است.

پراکندگی

مارمولک‌های تگو قرمز در کشور‌های آرژانتین، بولیوی و پاراگوئه ساکن هستند.

زیستگاه

این مارمولک‌ها در زیستگاه‌های مختلف مانند ساواناها، مرداب ها، علفزارها، جنگل‌های بارانی و دشت‌های باز یافت می‌شوند.

مارمولکی که خلق و خوی سگ را دارد (موبنا)

ویژگی‌های رفتاری

تگو‌های قرمز خزندگانی فعال در طول روز هستند. آن‌ها توانایی دویدن روی پا‌های عقب خود را دارند و عاشق شنا هستند. این مارمولک‌ها بسیار باهوش بوده و برخلاف بسیاری از گونه‌های مارمولک دیگر نه خطرناک و نه سمی هستند. در حقیقت، آن‌ها شخصیتی مطیع دارند که اغلب در تعامل با انسان‌ها دیده می‌شود. به واسطه هوش بالا، آموزش پذیری و ارتباط قوی با صاحب خود، از تگو‌های قرمز به عنوان سگ‌های دنیای خزندگان نیز نام برده می‌شود.

برخلاف مارمولک‌هایی که در اسارت نگه داشته می‌شوند، آن‌هایی که در حیات وحش زندگی می‌کنند اغلب رفتاری پرخاشگرانه نسبت به یکدیگر نشان می‌دهند و همچنین مبارزه آن‌ها با شکارچیانی احتمالی دیده شده است. هنگامی که در آب حضور دارند، تگو‌های قرمز اغلب به اعماق متوسط شیرجه می‌زنند و می‌توانند حدود ۲۲ دقیقه را زیر آب سپری کنند. پس از آن، برای تنفس باید به سطح آب بیایند.

مارمولک‌های تگو قرمز طی فصل زمستان، بین ماه‌های سپتامبر و مارس، به خواب زمستانی می‌روند. این یک عادت طبیعی در حیات وحش است که برای بقا در فصل سرد سال انجام می‌شود، به ویژه زمانی که غذا کمیاب است.

رژیم غذایی

تگو‌های قرمز همه چیز خوار هستند و اغلب رژیم غذایی متنوعی شامل میوه ها، دانه‌های خوراکی، مهره داران کوچک، پرندگان، بندپایان، تخم‌ها و مردار دارند.

مارمولکی که خلق و خوی سگ را دارد (موبنا)

تولید مثل و چرخه زندگی

پیش از رفتن به خواب زمستانی، مارمولک‌های تگو قرمز جفت گیری می‌کنند و پس از آن ماده تخم می‌گذارد. دو هفته پس از بیدار شدن از خواب زمستانی، جفت گیری دوباره آغاز می‌شود و این روند ادامه می‌یابد.

تگو قرمز ماده بین ۱۲ تا ۳۰ تخم با پوسته چرمی در لانه خود می‌گذارد. همچنین، مشاهده شده است که آن‌ها تخم‌های خود را درون تپه‌های موریانه پنهان می‌کنند. این به تخم‌ها کمک می‌کند تا در دمای مطلوب باقی مانده و رطوبت کافی برای رشد و نمو را داشته باشند.

تخم‌ها پس از ۴۵ تا ۶۰ روز شکسته می‌شوند و بچه مارمولک‌ها تا زمانی که به اندازه کافی بالغ شوند تا به تنهایی زندگی کنند زیر نظارت و مراقبت مارمولک مادر باقی می‌مانند.

مارمولک‌های تگو قرمز نوجوان به سرعت رشد می‌کنند و به طور معمول طی دو تا سه سال به سن بلوغ جنسی می‌رسند.

مارمولکی که خلق و خوی سگ را دارد (موبنا)

سازگاری ها

پنجه های قوی به مارمولک های تگو قرمز در حفر لانه و همچنین یافتن غذا کمک می کنند. دندان های تیز و فک قدرتمند این حیوان گاز زدن و جویدن سخت ترین گوشت ها را برای آن آسان می کند.

تگو قرمز هنگامی که در معرض خطر قرار می گیرد از دم قدرتمند خود برای حملات شلاقی استفاده می کند.

شکارچیان

دشمنان اصلی تگوهای قرمز شامل مارها، شیرهای کوهی و پرندگان شکارچی هستند.

مارمولکی که خلق و خوی سگ را دارد (موبنا)

مارمولکی که خلق و خوی سگ را دارد (موبنا)

مارمولکی که خلق و خوی سگ را دارد (موبنا)

مارمولکی که خلق و خوی سگ را دارد (موبنا)

منبع: موبنا

برچسب ها: مارمولک ، خلق ، خوی ، خلق و خوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار