سوپ مرغ واقعا به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند؟
کد خبر: ۲۹۵۶۴۱
تاریخ انتشار: 2023 November 01    -    ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
درست کردن یک کاسه سوپ مرغ برای عزیزان هنگام بیماری قرن‌ها است در سراسر جهان رایج است و امروزه بسیاری از افراد از هر نسل و فرهنگی از فواید سوپ مرغ آگاه‌اند.

درست کردن یک کاسه سوپ مرغ برای عزیزان هنگام بیماری قرن‌ها است در سراسر جهان رایج است و امروزه بسیاری از افراد از هر نسل و فرهنگی از فواید سوپ مرغ آگاه‌اند. فرهنگ‌های مختلف هر یک این خوراکی درمانی تسکین‌دهنده را به روش خود تهیه می‌کنند اما به گزارش کانورسیشین، خاستگاه سوپ مرغ به هزاران سال قبل و به چین باستان باز می‌گردد.

 
سوپ مرغ واقعا به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند؟
 

درحالی که فصل سرماخوردگی و اوج گرفتن آنفلوانزا آغاز شده است این پرسش می‌تواند مطرح باشد که آیا علم هم تایید می‌کند که سوپ مرغ به درمان  سرماخوردگی یا آنفلوانزا کمک می‌کند یا اینکه سوپ تنها دارونمایی آرامش‌بخش است و بیشتر جنبه تاثیر روانی دارد؟

 

جذابیت سوپ مرغ در طعم غنی و لذیذ آب گوشت مرغ، سبزیجات و رشته فرنگی نهفته است اما آنچه آن را متمایز می‌کند طعم «اومامی» آن است؛ اومامی دسته پنجم از مجموعه طعم‌هایی است که در کنار شیرینی، شوری، ترشی و تلخی، به عنوان «طعم خوش گوشت» توصیف می‌شود. البته همه غذاهای اومامی از گوشت یا مرغ نیستند و پنیر، قارچ و سس سویا نیز حاوی این طعم‌اند.

سوپ به بهبود اشتها و هضم بهتر کمک می‌کند

موضوع حائز اهمیت در خواص درمانی سوپ طعم آن است. بسیاری بیماران مبتلا به بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی ناگهان کمتر غذا می‌خورند یا به‌کل اشتهایشان را از دست می‌دهند. دلیلش این است که این بیماری‌های حاد واکنش التهابی را تحریک می‌کنند و به کاهش اشتها منجر می‌شوند.

میل نداشتن به غذا به این معنی است که موادغذایی موردنیاز را دریافت نمی‌کنید که طبیعتا بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد؛ اما شواهد نشان می‌دهد که طعم اومامی در سوپ مرغ به تحریک اشتها کمک می‌کند.

شرکت‌کنندگان در یک پژوهش گفتند که بعد از چشیدن اولین قاشق سوپ و حس کردن طعم اومامی که محققان به سوپ اضافه کرده بودند، بیشتر احساس گرسنگی بیشتری کردند.

تحقیقات دیگر هم نشان می‌دهد طعم خوش اومامی ممکن است هضم مواد مغذی را هم آسان‌تر کند. هنگامی که مغز از طریق گیرنده‌های چشایی زبان، طعم اومامی را حس می‌کند، دستگاه گوارش را برای جذب راحت‌تر پروتئین آماده خواهد کرد. همین امر، عوارض گوارشی را در بسیاری از بیماران کاهش می‌دهد.

با اینکه اکثر مردم عفونت‌های دستگاه تنفسی را با علائم گوارشی مرتبط نمی‌دانند، تحقیقات روی کودکان نشان می‌دهد که ویروس آنفلوانزا به افزایش درد شکمی، تهوع، استفراغ و اسهال منجر می‌شود.

سوپ ممکن است التهاب و گرفتگی بینی را کاهش دهد

التهاب بخشی از پاسخ و واکنش طبیعی بدن به آسیب یا بیماری است و زمانی رخ می‌دهد که ‌گلبول‌های سفید خون به بافت ملتهب می‌روند تا به روند بهبودی کمک کنند. هنگامی که این فرایند التهابی در مجاری تنفسی رخ می‌دهد، به علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا مانند گرفتگی یا آبریزش بینی، عطسه، سرفه و مخاط غلیظ منتهی می‌شود.

برعکس، کاهش فعالیت گلبول‌های سفید خون در مجاری بینی، التهاب را کاهش می‌دهد و جالب اینجا است که تحقیقات نشان می‌دهد سوپ مرغ گرم می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

مواد اصلی تشکیل‌دهنده سوپ مهم‌اند

برای درک واقعی آثار تسکین دهنده سوپ مرغ مهم است که در انتخاب مواد تشکیل‌دهنده سوپ دقت کنید؛ چون همه سوپ‌ مرغ‌ها خاصیت تسکین‌دهنده ندارند. به عنوان مثال، سوپ مرغ‌های کنسرو‌ی چه با رشته فرنگی و چه بدون آن، فاقد بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نمونه‌های خانگی‌اند. همچنین اکثر کنسروهای سوپ مرغ‌ تقریبا فاقد سبزیجات مفید و دلچسب‌اند.

مواد مغذی اصلی در سوپ‌های خانگی چیزی است که آن‌ها را از کنسروها متمایز می‌کند. مرغ منبع کاملی از پروتئین برای مبارزه با عفونت را در اختیار بدن قرار می‌دهد. سبزیجات هم طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را فراهم می‌کنند. در برخی سوپ‌ها، رشته‌فرنگی هم می‌ریزند که منبع کربوهیدرات محسوب می‌شود و به‌راحتی قابل هضم است و بدن می‌تواند از آن برای انرژی گرفتن و بازیابی سلامتی استفاده می‌کند.

حتی گرمای سوپ هم بسیار مهم است. نوشیدن مایعات و استنشاق بخار آن‌ها به افزایش دمای مجاری تنفسی و بینی منجر می‌شود. این امرمخاط بینی غلیظ‌شده را‌ــ که اغلب از عوارض بیماری‌های تنفسی است‌ــ رقیق می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد سوپ در مقایسه با آب داغ در رقیق شدن مخاط بینی تاثیر بیشتری دارد.

گیاهان و ادویه‌هایی که گاهی در سوپ مرغ استفاده می‌شوند، مانند فلفل و سیر، هم رقیق شدن مخاط بینی را تسهیل می‌کنند.

بنابراین به منظور به حداکثر رساندن فواید سوپ مرغ برای سلامتی، تهیه نوع خانگی که در آن از هویج، کرفس، سیر تازه، سبزی و ادویه‌جات استفاده شده باشد، توصیه می‌شود اما اگر ناچارید به سراغ گزینه‌‌های حاضری بروید، به مواد تشکیل‌دهنده و برچسب تغذیه روی آن‌ها دقت کنید و سوپ‌هایی را برگزینید که حاوی سبزیجات مختلف‌ باشند.

به طور خلاصه، آخرین یافته‌های علمی نشان می‌دهد که سوپ مرغ‌ نه‌تنها یک روش تسکین‌دهنده ازمدافتاده‌ برای سرماخوردگی و آنفلوانزا نیست، بلکه واقعا به بهبود بیمار کمک می‌کند و بله؛ به نظر می‌رسد باز هم حق با مادربزرگ‌ها است.

برترین ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار