کرم اوره چیست و چه مزایا و معایبی برای پوست دارد؟
کد خبر: ۲۹۵۳۷۴
تاریخ انتشار: 2023 October 30    -    ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
اگر به بروشور یا برچسب روی مرطوب‌کننده‌ی خود نگاه کنید، احتمالا نام اوره را در لیست مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن مشاهده خواهید کرد. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان اوره‌ی سنتتیک یا مصنوعی را به انواع لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست اضافه می‌کنند تا به مرطوب کردن پوست و لایه‌برداری آن کمک کنند.

کرم اوره چیست و چه مزایا و معایبی برای پوست دارد؟

کرم اوره چیست و چه مزایا و معایبی برای پوست دارد؟«تابناک با تو» - اگر به بروشور یا برچسب روی مرطوب‌کننده‌ی خود نگاه کنید، احتمالا نام اوره را در لیست مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن مشاهده خواهید کرد. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان اوره‌ی سنتتیک یا مصنوعی را به انواع لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست اضافه می‌کنند تا به مرطوب کردن پوست و لایه‌برداری آن کمک کنند. در این مقاله درباره‌ی خواص اوره برای پوست صحبت می‌کنیم و عوارض استفاده از کرم اوره را توضیح می‌دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اوره چیست؟

اوره در اثر تجزیه‌ی پروتئین در کبد تولید و از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود. این ماده به‌طور طبیعی روی پوست وجود دارد، اما اوره‌ی مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست به‌صورت سنتتیک در آزمایشگاه ساخته می‌شود. به همین دلیل، مقدار اوره از یک محصول به محصول دیگر متفاوت است.

از اوره در چه محصولاتی استفاده می‌شود؟

اوره کاربرد‌های مختلفی برای مراقبت از پوست دارد. از این‌رو، تولیدکنندگان از اوره‌ی سنتتیک در بسیاری از محصولات خود از جمله کرم‌ها، ژل‌ها، لوسیون‌ها و شامپو‌ها استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است این ماده را در محصولات مراقبت از مو و انواع خاصی از محصولات آرایشی پیدا کنید.

شواهد نشان می‌دهد که می‌توان از اوره برای تولید کرم‌هایی که طیف وسیعی از بیماری‌های پوست و ناخن را درمان می‌کنند، استفاده کرد. این بیماری‌ها عبارتند از: پسوریازیس، ایکتیوز (خشکی شدید پوست)، درماتیت آتوپیک (اگزما)، کراتوز (توده‌ی پوستی خوش‌خیم)، میخچه و پینه. علاوه بر این، محققان کرم‌های مورد استفاده برای درمان خشکی پا را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که اوره رایج‌ترین ماده‌ی موجود در این محصولات است.

فواید استفاده از کرم اوره برای پوست

از مهم‌ترین فواید اوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. پوست را مرطوب می‌کند

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که خشکی پوست را می‌توان با کرم‌ها یا لوسیون‌های حاوی اوره با موفقیت درمان کرد. چرا که اوره به‌عنوان یک هومکتانت (جاذب‌الرطوبه) عمل می‌کند، به این معنی که رطوبت را از هوا به داخل لایه‌های عمیق پوست می‌کشد و آن را نرم و مرطوب نگه می‌دارد.

۲. به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند

اوره خاصیت کراتولیتیک دارد، یعنی با تجزیه‌ی کراتین که سلول‌های پوست را به یکدیگر متصل می‌کند، لایه‌ی زبر فوقانی پوست را از بین می‌برد تا رطوبت به اعماق آن برسد. درنتیجه، برای کسانی که می‌خواهند سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرند و از شر مشکل پوسته پوسته شدن پوست خلاص شوند انتخاب خوبی است.

۳. کرم اوره با علائم و نشانه‌های پیری مقابله می‌کند

کرم اوره چیست و چه مزایا و معایبی برای پوست دارد؟

از اوره برای تولید محصولاتی استفاده می‌شود که به منظور مقابله با اثرات پیری طراحی می‌شوند. محققان دریافته‌اند که اوره می‌تواند به بهبود علائم مواجهه با اشعه‌ی ماوراء بنفش کمک کند و آسیب‌دیدگی ناشی از نور خورشید را از بین ببرد.

۴. اثربخشی بعضی از دارو‌ها را افزایش می‌دهد

یک مطالعه نشان داد که اوره می‌تواند به نفوذ بعضی از دارو‌ها به داخل پوست کمک کند. این دارو‌ها شامل کرم‌های ضدقارچ و کورتیکواستروئید‌ها هستند. بر اساس تحقیقات، اوره عملکرد دارو‌های ضدقارچ درمان‌کننده‌ی یک نوع عفونت قارچی ناخن پا به‌نام اونیکومایکوزیس (Onychomycosis) را افزایش می‌دهد. با این حال، برای درک بهتر تاثیرات آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

عوارض استفاده از کرم اوره

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که اوره حتی در دوز‌های بالا برای استفاده‌ی موضعی بی‌خطر است و توسط اکثر افراد به‌خوبی تحمل می‌شود. بنابراین، بیشتر کسانی که از محصولات حاوی اوره استفاده می‌کنند با عوارض جانبی خاصی مواجه نمی‌شوند. با این حال، نباید از این محصولات در اطراف نواحی حساس مانند چشم‌ها و لب‌ها استفاده کنید، چون ممکن است باعث تحریک پوست شوند.

گاهی اوقات ممکن است بعضی از افراد عوارض خفیف مثل سوزش یا خارش را تجربه کنند. این عوارض معمولا موقتی هستند و با گذشت زمان از بین می‌روند. اما در موارد نادر احتمال دارد واکنش آلرژیک ایجاد شود که با علائم شدید همراه است. اگر علائمی مانند مشکلات تنفسی یا ضربان قلب سریع را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که اوره می‌تواند جذب بعضی از مواد موجود در محصولات مورد استفاده‌ی شما را افزایش دهد؛ بنابراین اگر به یک ماده‌ی دیگر حساس هستید، اوره ممکن است واکنش شما را بدتر کند.

به‌طور کلی، کارشناسان استفاده از محصولات حاوی اوره را برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌کنند. با این حال، پزشک می‌تواند به‌طور دقیق به شما بگوید که آیا کرم اوره برای فرزندتان مناسب است یا خیر. تا زمانی که پزشک توصیه نکرده است، محصولات حاوی این ماده را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

دانشمندان به‌طور کامل عوارض کرم اوره را روی زنان باردار بررسی نکرده‌اند. از آنجا که تاثیر اوره روی جنین در حال رشد نامشخص است، زنان باردار باید از مصرف محصولات حاوی آن خودداری کنند. این توصیه در مورد زنان شیرده هم صادق است.

درصد اوره‌ی مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست

کرم اوره چیست و چه مزایا و معایبی برای پوست دارد؟

میزان اوره در محصولات مراقبت از پوست می‌تواند از ۲ تا ۴۰ درصد متغیر است. بنابراین، بسته به نوع مشکل خود باید محصول مناسب را انتخاب کنید. به‌طور کلی، محصولات حاوی اوره را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

*لوسیون یا کرم اوره کمتر از ۱۰ درصد؛ محصولاتی که میزان اوره‌ی آن‌ها از ۱۰ درصد کمتر است معمولا خاصیت مرطوب‌کننده دارند و به آبرسانی پوست کمک می‌کنند. کرم‌های حاوی دوز کم اوره برای درمان خشکی پوست یا مشکلاتی که به خشکی پوست منجر می‌شوند مناسب هستند.

*لوسیون یا کرم اوره ۱۰ تا ۲۰ درصد؛ محصولات حاوی ۱۰ تا ۲۰ درصد اوره دارای عملکرد کراتولیتیک هستند، به این معنی که به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند. بنابراین، شما می‌توانید از کرم اوره ۲۰ درصد برای درمان مشکلات مختلف مثل زبری پوست، پینه و ترک‌خوردگی پاشنه‌ی پا استفاده کنید.

*لوسیون یا کرم اوره بالاتر از ۲۰ درصد؛ این محصولات لایه‌بردار‌های قوی هستند. علاوه بر این، ممکن است از آن‌ها برای درمان قارچ ناخن و نرم کردن ناخن‌های ضخیم استفاده شود.

کلام پایانی

اوره‌ی سنتتیک یک نوع افزودنی است که تولیدکنندگان از آن در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌کنند. این ماده به مرطوب کردن پوست و لایه‌برداری آن کمک می‌کند. همچنین ممکن است برای رفع چین و چروک و درمان بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس یا اگزما مورد استفاده قرار بگیرد.

اوره برای اکثر افراد بی‌خطر است، اما در بعضی موارد باعث تحریک پوست می‌شود و واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند. اگر در مورد تاثیر اوره بر پوست به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، با متخصص پوست مشورت کنید.

منبع: دیجی کالا مگ

برچسب ها: کرم ، اوره ، مزایا ، معایب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار