تغییر دکوراسیون با هدف بهبود سلامت روان
کد خبر: ۲۹۵۳۶۱
تاریخ انتشار: 2023 October 29    -    ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
اتفاقات روزانه زندگی فقط ما را مشغول نمی‌کنند. گاهی اوقات آن‌ها ما را با وزن خود در باتلاق فرو می‌برند و این احساس را ایجاد می‌کنند که در حال پارو زدن در میان گل و لای هستیم تا بتوانیم یک روز کامل را پشت سر بگذاریم. در حالی که راه‌های زیادی برای بهبود سلامت روان وجود دارد،

۵ ایده‌‌ی عالی برای تغییر دکوراسیون با هدف بهبود سلامت روان  (دیجی کالا مگ)

۵ ایده‌‌ی عالی برای تغییر دکوراسیون با هدف بهبود سلامت روان  (دیجی کالا مگ)«تابناک با تو» - اتفاقات روزانه زندگی فقط ما را مشغول نمی‌کنند. گاهی اوقات آن‌ها ما را با وزن خود در باتلاق فرو می‌برند و این احساس را ایجاد می‌کنند که در حال پارو زدن در میان گل و لای هستیم تا بتوانیم یک روز کامل را پشت سر بگذاریم.

در حالی که راه‌های زیادی برای بهبود سلامت روان وجود دارد، از جمله روان‌درمانی، مدیتیشن، ورزش، سرگرمی‌ها، رژیم غذایی سالم و صرف زمان با عزیزان، کار‌های کوچکی نیز وجود دارد که می‌توانیم برای ایجاد تغییر در خلق‌وخوی خود انجام دهیم.

یکی از آن چیز‌های کوچک تغییر دادن فضایی است که در آن زندگی و کار می‌کنیم. تغییر دکوراسیون و ایجاد تغییرات کوچک در فضا با ترفند‌های ساده می‌توانند دنیایی از تفاوت را در سلامت ذهنی شما ایجاد کنند.

از جا دادن گیاهان تازه تا از بین بردن آشفتگی، تغییرات دکوراسیون زیر را انجام دهید که از نظر علمی ثابت شده سلامت روان شما را بهبود می‌دهند.

۱. به نور خورشید اجازه ورود دهید

به این فکر کنید که وقتی در یک روز روشن و آفتابی بیرون می‌روید چه احساسی دارید. حتی چند دقیقه ماندن زیر نور خورشید می‌تواند حس آرامش و صفا را به ارمغان بیاورد.

ما می‌دانیم که بیرون بودن در زیر نور خورشید تولید ویتامین D را افزایش می‌دهد، به تنظیم خواب از طریق سطوح ملاتونین کمک می‌کند و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. دانش پشت احساس خوب بودن در آفتاب این است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش تولید سروتونین در مغز می‌شود که به عنوان ماده‌ی شیمیایی تقویت کننده‌ی خلق‌وخو نیز شناخته می‌شود.

برعکس، دریافت نکردن نور طبیعی کافی می‌تواند منجر به مشکلات فیزیولوژیکی و خواب و علائم افسردگی شود.

یک مطالعه نشان داده که کارمندانی که در فضایی بدون پنجره کار می‌کردند علائم افسردگی و سطوح بالاتری از هورمون استرس، کورتیزول، را نسبت به آن‌هایی که پشت پنجره کار می‌کردند، نشان دادند.

راه‌های ساده برای افزودن نور به فضای خود

۵ ایده‌‌ی عالی برای تغییر دکوراسیون با هدف بهبود سلامت روان  (دیجی کالا مگ)

در اینجا چند راه برای اجازه ورود نور خورشید به محل زندگی یا محل کار شما وجود دارد:

*فضای کاری خود را تا حد امکان به پنجره نزدیک کنید؛
*سعی کنید به طور استراتژیک یک آینه در اتاق خود قرار دهید تا نور خورشید را منعکس کند؛
*پرده‌ها را تا جایی که می‌توانید در روز بکشید و از پرده‌هایی استفاده کنید که کمتر نور را محدود می‌کنند.

اگر نمی‌توانید نزدیک پنجره باشید، چراغ‌های پرنور را امتحان کنید. این کار می‌تواند از نظر کمک به شما در احساس بهتر عمل کند. می‌توانید از لامپ‌های ال‌ای‌دی، هالوژن یا فلورسنت برای رسیدن به روشنایی دلخواهتان استفاده کنید.

۲. شلوغی را حذف کنید

برخی از افراد هستند که ادعا می‌کنند در میان هرج و مرج رشد می‌کنند، اما برای اکثر ما اینطور نیست. به هم ریختگی در واقع می‌تواند تأثیر منفی بر وضعیت روانی ما داشته باشد و شاید به روش‌هایی بیشتر از آنچه شما تصور می‌کنید.

به عنوان مثال، درهم و برهمی می‌تواند یافتن سریع چیز‌ها را دشوار کند، احساس خجالت ایجاد کند و به طور کلی باعث حواس‌پرتی یا احساس سنگینی شود.

از شر چیز‌هایی خلاص شوید که دیگر به درد شما نمی‌خورند و سعی کنید فقط چیز‌هایی را نگه دارید که شما را خوشحال می‌کنند. اگر این کار ترسناک به نظر می‌رسد، از چیز‌های کوچک شروع کنید. هر روز یک کشو را تمیز کنید و یک دوست همراه داشته باشید تا شما را در مسیر درست نگه دارد. همچنین، این شعار را اتخاذ کنید: «مکانی برای هر چیزی و هر چیزی در جای خود.»

هنگامی که آماده هستید تا بی‌نظمی کنید، یک قانون خوب این است که همه چیز را بیرون بکشید، از شر چیز‌هایی که نیاز ندارید خلاص شوید، سپس همه چیز را به سر جای خود برگردانید. ابزار‌های سازماندهی می‌تواند کمک زیادی به تلاش شما برای مرتب نگه داشتن چیز‌ها کند.

۳. کمی هنر به فضا اضافه کنید

هنگام انتخاب وسایل دکوری، حداقل چند مورد مختلف را انتخاب کنید که احساس شادی در شما ایجاد می‌کند. چیز‌های مختلف باعث شادی افراد مختلف می‌شود، بنابراین واقعاً هیچ راه اشتباهی برای انجام این کار وجود ندارد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید یک نقاشی یا چاپ از منظره‌ای به فضای خود اضافه کنید که وقتی به آن نگاه می‌کنید احساس آرامش کنید.

صحنه‌های طبیعت و عکس‌های خانوادگی را انتخاب کنید

تحقیقات یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ بیان می‌کند که تماشای مناظر طبیعت به طور مثبت بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد و به کاهش استرس کمک می‌کند. شاید این منظره مربوط به سفر گذشته شما به ساحل مورد علاقه یا مربوط به پیاده‌روی اخیرتان باشد. به آن عکس نگاه کنید و بگذارید مغزتان آن لحظه و آن احساس شادی را به یاد بیاورد.

ایده‌های دیگر ممکن است شامل عکس‌های خانوادگی از لحظه‌ای باشد که باعث می‌شود شما لبخند بزنید، یا نقل قول قاب‌شده‌ای که به شما کمک می‌کند اصل خود را پیدا کنید.

سعی کنید دو یا سه مورد از این موارد را به اتاق‌هایی که بیشترین زمان را در آن می‌گذرانید بیاورید.

۵. گیاهان را به فضای داخلی اضافه کنید

۵ ایده‌‌ی عالی برای تغییر دکوراسیون با هدف بهبود سلامت روان  (دیجی کالا مگ)

علاوه بر ترکیب آثار هنری، برخی از گیاهان را نیز به فضای خود اضافه کنید. به این فکر کنید که بعد از پیاده‌روی در جنگل یا هنگام تحسین یک بوته رز چه احساسی دارید.

گیاهان می‌توانند استرس را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهند. همچنین نه‌تن‌ها از نظر بصری خوشایند هستند، بلکه به خوشبو و تمیز شدن هوا نیز کمک می‌کنند، زیرا اکسیژن آزاد می‌کنند و مونوکسید کربن را جذب می‌کنند. این واقعیتی است که بسیاری از ما ممکن است قبلاً بدانیم، اما تحقیقات بیشتری در مورد آن وجود دارد. تحقیقات به طور فزاینده‌ای مزایای سلامت روانی بی‌شمار مرتبط با قرار گرفتن در معرض فضای سبز داخلی را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در مجله انسان‌شناسی فیزیولوژیکی (Physiological Anthropology) منتشر شد به این نتیجه رسید که قرار گرفتن در مجاورت گیاهان آپارتمانی و نگاه کردن به آن‌ها می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد و به شما کمک کند احساس آرامش کنید.

نگاه کردن به گیاهان یا دیگر فضای سبز نیز می‌تواند توانایی شما برای تمرکز و توجه را افزایش دهد که در نتیجه ممکن است بهره‌وری شما را افزایش دهد. این ایده پشت نظریه‌ی بازگرداندن توجه است. ایده‌ای که در اواخر دهه ۱۹۸۰ رایج شد و اکنون بیش از هر زمان دیگری مرتبط به نظر می‌رسد، زیرا ما با رایانه‌ها و رسانه‌های اجتماعی خود درگیر هستیم و دائم حواسمان پرت می‌شود.

اگر به دنبال اضافه کردن برخی گیاهان به فضای زندگی خود هستید، ممکن است انتخاب برخی از گیاهان آپارتمانی که نیاز به نگهداری کمی دارند، برایتان بهتر باشد. از جمله:

*آلوئه ورا؛
*سانسوریا یا گیاه ماری (Aansevieria)؛
*نخل بامبو؛
*انواع ساکولنت‌ها؛
*پوتوس.

اگر نگهداری گیاهان خانگی واقعی امکان‌پذیر نیستند، گزینه دیگر اضافه کردن برخی عناصر خاکی به فضای خود است.

ترکیبی از مواد ارگانیک با بافت‌های مختلف را در دکوراسیون خود بگنجانید. به عنوان مثال، مجسمه‌های چوبی، فلزی، سنگی، گلدان‌های شیشه‌ای، کریستال‌ها، سنگ‌های قیمتی معدنی، آب‌نما‌ها و منسوجات نرم و مجلل نیز به ایجاد هماهنگی و فضای گرم کمک می‌کنند. ما بر این باوریم که «بافت» دنیا را کامل می‌کند.

سخن پایانی

شما زمان زیادی را در خانه و محل کار خود می‌گذرانید، بنابراین ایجاد احساس جذبه و آرامش در این مناطق راهی عالی برای کمک به بهبود سلامت کلی روان شما است.

بسیاری از تغییراتی که در بالا توصیه کردیم بسیار ساده و ارزان هستند. گاهی اوقات حتی رایگان و تأثیر آن‌ها می‌تواند چشمگیر باشد. یک یا دو روز را به طوفان فکری برای ایجاد این تغییرات در فضا‌های خود اختصاص دهید و سپس برنامه خود را عملی کنید.

منبع: دیجی کالا مگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار