یک کشف غیرمنتظره در آشپزخانۀ کاخ هخامنشی
کد خبر: ۲۹۴۷۸۸
تاریخ انتشار: 2023 October 22    -    ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
بیرون آمدن ستون‌های یک قصر هخامنشی از زیر خاک به اندازۀ کافی شگفت‌انگیز است؛ اما آنچه که باستان‌شناسان ترکیه‌ای در آشپزخانۀ این کاخ یافته‌اند واقعا غافلگیرکننده و هیجان‌انگیز بوده است.

حفاری‌های اخیر در تپۀ تاریخی «اولوز» در استان آماسیای ترکیه منجر به کشف یک کاخ ۲۵۰۰ ساله ایرانی شده است؛ کاخی که باستان‌شناسان ترکیه‌ای آن را مرتبط با امپراطوری هخامنشی می‌دانند.

 
 

دکتر شوکت دونمز، عضو هیئت علمی و استاد گروه باستان شناسی دانشگاه استانبول این کاوش را رهبری می‌کند. او دربارۀ کشف این کاخ گفت: «ما اکنون بخش‌هایی از این عمارت همچون ورودی، آتشکده و اتاق‌های پذیرایی را پیدا کرده‌ایم».

 

اما یکی از تازه‌ترین و جالب توجه‌ترین کشفیات در محوطۀ این کاخ، بخش‌ آشپزخانۀ آن است که بقایای یک غذای ۲۵۰۰ ساله نیز در آنجا کشف شده است.

 

یک کشف غیرمنتظره در آشپزخانۀ کاخ هخامنشی

یکی از کارشناسان در حال بررسی ظرف سفالی و محتویات آن

در جریان کاوش‌ها باستان‌شناسان با یک ظرف سفالی مواجه شدند که در داخل آن تکه‌های استخوان حیوانات (از جمله گوسفند) و بقایای دانه‌های غلات وجود داشت؛ به گفتۀ محققان این بسیار شبیه به همان خوراکی است که امروزه در منطقۀ آناتولی و ایران با عنوان «کشکک» شناخته می‌شود.

یک کشف غیرمنتظره در آشپزخانۀ کاخ هخامنشی

تعدادی از دانه‌های غلات کشف شده در ظرف

پروفسور دونمز می‌گوید: «این غذا شباهت زیادی به غذای دوست داشتنی آناتولی یعنی کشکک دارد. شکل قابلمه‌ای که ما پیدا کردیم و مواد داخل آن کاملاً با فرهنگ کشکک امروزی مطابقت دارند». در جستجوهای انجام شده در آشپزخانۀ کاخ آثاری از سنگ‌های کوچک آسیا یا هاون نیز پیدا شده است.

یک کشف غیرمنتظره در آشپزخانۀ کاخ هخامنشی

استخوان‌هایی که در محوطۀ آشپزخانه و در ظرف سفالی یافت شده‌اند

حفاری‌ها در تپۀ تاریخی اولوز حدود 17 سال است که در حال انجام هستند و در طول این مدت آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی پیدا شده که قدیمی‌ترین آن‌ها به 5 هزار سال قبل برمی‌گردد. بر اساس یافته‌ها، این منطقه در دوران امپراطوری هخامنشی تحت تسلط ایرانیان درآمده است.

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار