هشدار! از لامپ‌های کم‌مصرف در خانه استفاده نکنید!
کد خبر: ۲۹۴۶۲۶
تاریخ انتشار: 2023 October 23    -    ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر گفت: لامپ‌های کم‌مصرف در فضاهای باز، مناطق مرتفع و در محوطه و بزرگراه‌ها استفاده شوند و در داخل فضای بسته و مفید منازل مورد استفاده قرار نگیرند.وی با تأکید بر اینکه در بحث انرژی جداره و پوسته ساختمان باید به درستی عایق‌کاری شود تا هدررفت انرژی حرارتی کاهش پیدا کند.

هشدار! از لامپ‌های کم‌مصرف در خانه استفاده نکنید! (صبح من)

هشدار! از لامپ‌های کم‌مصرف در خانه استفاده نکنید! (صبح من)«تابناک با تو» - لامپ‌های کم‌مصرف در فضاهای باز، مناطق مرتفع و در محوطه و بزرگراه‌ها استفاده شوند و در داخل فضای بسته و مفید منازل مورد استفاده قرار نگیرند چرا که ...

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر گفت: لامپ‌های کم‌مصرف در فضاهای باز، مناطق مرتفع و در محوطه و بزرگراه‌ها استفاده شوند و در داخل فضای بسته و مفید منازل مورد استفاده قرار نگیرند.

وی با تأکید بر اینکه در بحث انرژی جداره و پوسته ساختمان باید به درستی عایق‌کاری شود تا هدررفت انرژی حرارتی کاهش پیدا کند، اظهار کرد: در زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها باید بحث مکانیک و الکتریسته نیز مورد توجه قرار گیرند چراکه تجهیزات مکانیکی و الکتریکی از هم جدا نیستند و دستگاه مختلف از چیلر تا سایر دستگاه‌های مکانیکی و انواع و اقسام دمنده‌ها و الکتروموتورها الکترومکانیکی هستند.

هشدار! از لامپ‌های کم‌مصرف در خانه استفاده نکنید! (صبح من)

وی با بیان اینکه با ساخت و استفاده درست از تأسیسات می‌توان از اتلاف ۵۰ درصد انرژی‌های مکانیک و برق جلوگیری کرد، افزود: کنترلی بر روی کلید ساختمان‌ها برای روشنایی وجود ندارد و تجهیز ساختمان‌ها برای روشنایی به دیمر یا حسگر حرارتی در مصرف برق بسیار تأثیرگذار است و تا ۴۰ درصد مصرف انرژی را می‌توان کاهش داد.

ایشان بیان کرد: استفاده از تجهیزات مدرن در کاهش مصرف انرژی مؤثر است اما فراگیر شدن این تجهیزات زمان زیادی لازم دارد و ما باید در زمینه اصلاح و بهبود تجهیزات موجود مانور دهیم؛ به عنوان مثال کارخانه‌های کولر آبی ملزم شوند که در ساخت کولر از موتورهای اینورتر استفاده کنند و دور موتور با دمای محیط کنترل شده و پوشال از ساختار آنها حذف شود.

وی با بیان اینکه بخاری‌های گازی حذف شده یا به ترموستات مجهز شوند، گفت: لامپ‌ها به سه دسته اصلی گازی، رشته‌ای و LED تقسیم می‌شوند و پیشنهاد این است که لامپ‌های کم‌مصرف در فضاهای باز، مناطق مرتفع و در محوطه و بزرگراه‌ها استفاده شوند و در داخل فضای بسته و مفید منازل مورد استفاده قرار نگیرند چراکه ضریب نفوذ بالایی داشته و امواج وارد بدن شده و خستگی ایجاد می‌کند علاوه بر این اشعه UV بالایی داشته و به بدن آسیب می‌زند. به تازگی مؤسسه‌ای در آمریکا اعلام کرده که تا ۱۰۰۰ بار بررسی شده و لامپ‌های کم‌پصرف اشعه مضری را نسبت به ظرفیت پوست به بدن وارد می‌کنند.

هشدار! از لامپ‌های کم‌مصرف در خانه استفاده نکنید!

این استاد دانشگاه اضافه کرد: لامپ‌های LED بهترین نوع هستند به شرط اینکه با روشنایی بالا استفاده نشوند یا در حباب قرار گیرند که درخشندگی آن تعدیل شود، در غیر این‌صورت به شبکه چشم آسیب می‌زند و باید از طرف مؤسسات و سازمان‌های مربوطه الزامی برای کارخانه در زمینه کنترل درخشندگی برای تابش لامپ‌ها تعیین شود و اگر درخشندگی بیشتر شد، حباب آن نیز بزرگتر شود تا درخشندگی کاهش پیدا کند.

منبع: صبح من

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار