آمار عجیب مصرف نمک توسط تهرانی‌ها
کد خبر: ۲۹۴۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 October 17    -    ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تنها درصد کمی از شهروندان تهرانی نمک معتدل و مناسب مصرف می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تنها درصد کمی از شهروندان تهرانی نمک معتدل و مناسب مصرف می‌کنند.

 

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سال مطالعه قند و لیپید استان تهران، با اشاره به دستاوردهای این پژوهش، اجرای طرح‌های کوهورت را ستون فقرات طرح‌های پژوهشی کشور دانست.

 

 زالی در مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سال اجرای مطالعه قند و لیپید شهر تهران که با حضور دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد، این پژوهش را یک مطالعه عمیق و ریشه دار مبتنی بر ممارست محققین با نگاهی عمیق و راهبردی به ثمر نشسته، دانست و گفت: بیش از ربع قرن مطالعه در بستر جمعیتی شهر تهران با فراز و فرودهای موجود، یک پدیده بی بدیل و ستودنی در عرصه پژوهشی کشور است.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌ها و سخت‌کوشی‌های دکتر فریدون عزیزی رییس پژوهشکده و تمام پژوهشگران و فعالان این حوزه، عنوان کرد: اجرای طرح‌های کوهورت ستون فقرات طرح‌های پژوهشی کشور است و شکل‌گیری پرصلابت طرح‌های تحقیقاتی در حوزه اجتماعی به ویژه سلامت از دالان همین کوهورت‌ها عبور می‌کند.

رئیس دانشگاه ادامه داد: در تمام کشورهای توجه ویژه‌ای به کوهورت‌ها می‌شود. به همین دلیل با وسواس و دقت نظر ویژه این طرح‌ها پذیرفته می‌شود. با مرور همه این خصوصیت‌ها، از مطالعه قند و لیپید تهران می‌توان به عنوان یک طرح بزرگ مداخله‌ای پژوهشی یاد کرد.

 زالی با اشاره به اینکه اساس این طرح بر مداخلاتی است که در کنار آن شکل می‌گیرد، افزود: بروندادهای مداخله‌ای مهمترین نکته‌ای است که باید در طرح کوهورت مورد توجه باشد.

رئیس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: انتخاب یک محله یا منطقه جغرافیایی برای طرح کوهورت، اقدام سختی است. منطقه ۱۳ تهران که برای اجرای این طرح انتخاب شد، منطقه‌ای است که حدود ۱۳ محله دارد و برخی از محله‌های آن پرچگالی‌ترین جمعیت را دارد. از طرفی ساختار جمعیتی در این منطقه به گونه‌ای است که قومیت‌های مختلف بسیاری در آن دیده می‌شود. منطقه به نسبت فرهنگی است و در هیچ منطقه‌ای به اندازه منطقه ۱۳، مدرسه وجود ندارد؛ ۱۵۴ مدرسه در این منطقه فعالیت دارند.

وی در ادامه گفت: از این مطالعه ۱۵ هزار نفری به دلیل ساختار جمعیتی و مختصات دموگرافیک منطقه ۱۳، می‌تواند به عنوان نمونه‌ای برای طرح‌های ملی در نظر گرفته شود. در حال حاضر ۳۰۲ هزار نفر جمعیت در منطقه ۱۳ سکونت دارد.

 زالی این مطالعه را یک پلتفرم داینامیک آماده و پویا برای بررسی سریع مسائل متابولیک و تغذیه‌ای کشور اعلام کرد.

به گفته رئیس دانشگاه، استمرار، استقامت و ثبات مدیریتی یکی از مشخصه‌های پژوهش فاخر است. اگر این طرح دچار فراز و فروهای مدیریتی می‌شد، اکنون نتایج آن باعث افتخار ما نبود.

 زالی همچنین با اشاره به اهمیت بازگشت استقلال مالی پژوهشکده‌هایی نظیر پژوهشکده غدد، تصریح کرد: این تصمیم در وزارت بهداشت منجر به ارتقای وضعیت پژوهشکده‌ها خواهد شد.

رئیس دانشگاه با اشاره به نتایج یک پیمایش ملی عنوان کرد: اگر مبنا بر قند خون ناشتا باشد، میزان ابتلا به دیابت ۱۶.۲ درصد در تهران گزارش می‌شود که در کل کشور ۱۴ درصد است. در سال ۱۳۹۵ این عدد در تهران ۱۱.۱ درصد بود. در پیمایش استانی دیابت، ۷۳ درصد شهروندان تهرانی از ابتلای خود به دیابت مطلع هستند که از این تعداد ۶۵ درصد افراد مورد مطالعه تحت درمان قرار داشتند.

وی با بیان اینکه در تهران آمار پرفشاری خون ۲۶.۷ درصد گزارش می‌شود، افزود: این عدد در سال ۹۵، ۲۲.۵ درصد بوده است. در استان تهران ۶۲ درصد افراد از بیماری فشارخون مطلع هستند و از این تعداد فقط ۴۲ درصد درمان منظم فشارخون دارند.

زالی به ابعاد دیگر این پیمایش ملی اشاره کرد و گفت: در مطالعه افزایش وزن دانش‌آموزان استان تهران رقم ۲۲ درصدی به چشم می‌خورد. همچنین ۱۱ درصد دانش‌آموزان تهرانی چاق هستند. از طرفی ۱.۵۳ درصد دانش‌آموزان تهرانی بسیار لاغر هستند.

به گفته رئیس دانشگاه، تنها ۹.۷ درصد شهروندان تهرانی نمک معتدل و مناسب مصرف می‌کنند و نزدیک به ۹۰ درصد مردم تهران بیش از اندازه نمک مصرف می‌کنند.

زالی اظهار کرد: کمتر از ۳۰ درصد شهروندان تهرانی سه بار در هفته سبزیجات مصرف می‌کنند.

وی سندرم متابولیک را چالش بزرگ وزارت بهداشت خواند و گفت: پیش بینی می‌شود در دوران کرونا ۴۰ درصد بیماریابی دیابتی دچار اختلال شده است. به دلیل مشکلات درمان و غربالگری در بحران کرونا تا مدت‌ها شاهد آثار منفی این پیامد خواهیم بود.

 زالی در پایان این طرح را ذخیره و گنجینه ناب مطالعاتی دانست و گفت: امیدوارم این طرح مداخله‌ای، به ویژه در مطالعاتی پنلی مورد حمایت قرار گیرد. این مطالعه می‌تواند سنگ بنای خوبی برای سایر مطالعات باشد و بستر انسانی خوبی را برای پزشکی فرادقیق فراهم می‌کند.

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
0
0
واسه همین تهرانیا کییوتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار