یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار
کد خبر: ۲۹۴۱۹۴
تاریخ انتشار: 2023 October 16    -    ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
قیمت دلار اکنون در ناحیه ۵۰ هزار تومان در حال نوسان بوده و متغیرات پولی و اقتصاد کلان می‌تواند دلار را به قیمت‌های جدید برساند.

قیمت دلار اکنون در ناحیه ۵۰ هزار تومان در حال نوسان بوده و متغیرات پولی و اقتصاد کلان می‌تواند دلار را به قیمت‌های جدید برساند.

 
 

سایروس امیرآبادی گفت: اگر بخواهیم قیمت دلار را محاسبه کنیم باید نگاهی به قیمت نفت بیندازیم، علاوه بر آن باید مولفه‌هایی مانند رشد نقدینگی، رشد اقتصادی، تورم را نیز محاسبه کنیم.

امیرآبادی اضافه کرد: نفت اکنون در محدوده ۹۰ دلار است اما نفت ایران با قیمت هر بشکه ۷۰ دلار به فروش می‌رسد، ایران به جای اینکه نفت را ۷۰ دلار بفروشد باید با قیمت ۳۵۰ دلار به فروش برساند که بتواند کسری بودجه را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: رسانه رسمی دولت اعلام کرده است درآمد نفتی ایران ۱۴.۷ میلیارد دلار از راه فروش نفت به چین به دست آمده است به طوریکه ۲۶۳ میلیون بشکه نفت را به چین با قیمت ۵۵ دلار فروخته‌ایم.

این کارشناس و فعال اقتصادی افزود: صندوق بین المللی پول رشد نقدینگی پول رشد نقدینگی در ایران را ۳۸ درصد و رشد اقتصادی را ۲ درصد معرفی کرده است، تورم آمریکا نیز ۴.۹ درصد بوده و نرخ دلار در اسفند ماه سال قبل به میزان ۴۶ هزار تومان بوده و اکنون نیز نرخ دلار در بازار آزاد بین ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان در حال نوسان است. اگر رشد نقدینگی را از رشد اقتصادی کم کنیم به ۳۶ درصد رسیده و اگر همین را از تورم آمریکا کم کنیم به ۳۱ درصد می رسیم.

این کاشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر قیمت دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ۳۱ درصد آن را محاسبه با نرخ فعلی دلار جمع کنیم به عدد ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهیم رسید. به عبارتی قیمت واقعی دلار با توجه رشد اقتصادی و تورم ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان است.

وی در پایان گفت: از ابتدای دهه ۵۰ شمسی وقتی صادرات نفتی ایران افزایش یافت تقاضای خرج کردن دلار افزایش یافت ولی با تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت ایران تقاضای دولت برای خرج منابع کاهش نیافته است، از ابتدای تولید ریال در سال ۱۳۱۰ شمسی همواره نرخ رسمی و نرخ غیررسمی یعنی بازار آزاد در ارز داشته‌ایم و همیشه نرخ رسمی به نرخ غیر رسمی رسیده است. روزنامه‌های قبل از انقلاب را مطالعه کنید دقیقاً همین تنش‌ها را در بازار ارز می‌بینید و این یعنی مشکل ارز در ایران یک مشکل ریشه دار بیش از ۹۰ ساله است.

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار