اهدای دست‌کش طلایی به خانواده فردوس کاویانی
کد خبر: ۲۹۳۹۰۲
تاریخ انتشار: 2023 October 13    -    ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
 در آیین پایانی دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان، با گرامی‌داشت زنده‌یاد فردوس کاویانی، دستکش طلایی به خانواده این بازیگر فقید اهدا شد.

 در آیین پایانی دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان، با گرامی‌داشت زنده‌یاد فردوس کاویانی، دستکش طلایی به خانواده این بازیگر فقید اهدا شد.

 

آیین پایانی دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان، شامگاه پنجشنبه ۲۰ مهر، در سالن همایش‌های بین‌المللی روزبه زنجان در حال برگزاری است.

محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، امرالله حسنی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان)، ساسان قجر (دبیر جشنواره)، مارکو استوجانوویچ (مدیر سازمان جهانی مایم)، اسرافیل فرج‌الهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران) به همراه جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر زنجان در این مراسم حضور داشتند.

گردهمایی بزرگ و سالانه پانتومیم‌کاران ایران و جهان در زنجان

امرالله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، در آغاز این آیین، روی صحنه رفت و در سخنانی گفت: «تئاتر به عنوان صحنه‌ای برای نمایش تقابل خیر و شر و نیکی و بدی همواره در تلاش است تا چهره پلیدی‌ها را از عرصه زندگی بزداید و مسیری سبز و هموار را برای تفکر و اندیشیدن ارائه دهد و انسان پرسشگر امروزی را به سوی حقیقت و زیبایی‌ها رهنمون کند.»

او افزود: «این نظام سازمان یافته، بسیار شبیه زندگی است و می‌توان گفت خود زندگی است. نمایش برش‌هایی از رندگی، کم‌ترین هدف و وظیفه‌ای است که بازیگران و نمایشگران تئاتر بر عهده دارند تا این همراهی و هم‌آوایی آنان لحظه‌های ناب و امیدبخشی را شکل می‌دهد.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان ادامه داد: «پانتومیم، گونه‌ای از نمایش بی‌کلام است که در آن نمایشگر بدون دیالوگ به بیان منظور خود از طریق زبان بدن می‌پردازد.»

حسنی با اشاره به هدف جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان گفت: «جشنواره بر آن است تا کنشگران فعال در عرصه پانتومیم داخلی و بین‌المللی را گرد هم آورد و زمینه‌ای مساعد برای انتقال فرهنگ آیین‌ها و اندیشه‌های همسوی هنرمندان حاضر در این رویداد را فراهم کند.»

او ادامه داد: «این رخداد ارزشمند بین‌المللی با رویکرد آموزش صحیح پانتومیم برای علاقه‌مندان طی سال گذشته با تلاش‌های بی‌شائبه هنرمندان بالاخص ساسان قجر، هنرمند توانای حوزه پانتومیم زنجان شکل گرفته است و امروز شاهد اختتامیه این رویداد بزرگ هستیم و امیدواریم مداومت و پیگیری‌های تمامی هنرمندان و مسئولان استانی زمینه را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویداد در سال‌های آتی فراهم کند.»

اهدای دست‌کش طلایی به خانواده فردوس کاویانی

درخواست مدیر سازمان جهانی مایم از مسئولان ایرانی

پس از این، کاظم نظری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور روی صحنه و با اهدای یک جلد قرآن کریم به زبان انگلیسی، لوح و تندیس جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان به مارکو استوجانوویچ، از مدیر سازمان جهانی مایم تقدیر کرد.

استوجانوویچ، مدیر سازمان جهانی مایم در سخنانی درباره پانتومیم گفت: «پانتومیم می‌تواند یک ابزار تلفیقی با ارزش و مهم باشد. این هنر یک زبان جهانی و صلح‌آمیز است و می‌تواند برای همه باشد و مردم را به هم نزدیک کند.»

این هنرمند افزود: «از همه دست‌اندرکاران و مدیران دولتی و خصوصی برگزارکننده جشنواره تقاضا دارم این رویداد بین‌الملی را هر ساله برگزار کنند. درست است که همه ما هنرمندان به مسائل اقتصادی توجه داریم ولی در واقع برای تشویق شدن و به چشم آمدن زندگی می‌کنیم.»

او با بیان اینکه در دید سازمان جهانی مایم، پانتومیم یک زبان جهانی است، ادامه داد: «هنرهای اجرایی می‌توانند مردم را به هم نزدیک کنند و امیدواریم سال آینده تعداد شرکت‌کننده های خارجی در این رویداد بیشتر شود.»

مدیر سازمان جهانی مایم با اشاره به حضور ناشنوایان در کارگاه آموزشی او در زنجان، گفت: «هنر پانتومیم می‌تواند یک ابزار تلفیقی با ارزش و مهم باشد. امیدوارم گروه ناشنوایانی که در کارگاه آموزشی پانتومیم شرکت داشتند، در آینده هنرمندانی حرفه‌ای شوند و از این طریق کسب درآمد کنند«.

او با اشاره به اینکه در آغاز آیین پایانی جشنواره، قرآن خوانده و نیایش شد، توضیح داد: «قرائت قرآن و دعا بسیار فوق‌العاده است. خوب است که برای هنر و هنرمندان دعا کنیم چراکه دعا و نیایش می‌تواند افراد را در دور هم جمع کند«.

مارکو استوجانوویچ، در پایان سخنانش لوح تقدیر و گواهینامه عضویت در این سازمان جهانی را به ساسان قجر، دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اهدا کرد.

اهدای دستکش طلایی به خانواده زنده‌یاد فردوس کاویانی

مراسم یادبود زنده‌یاد فردوس کاویانی، بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان، بخش دیگر این آیین بود که با پخش تصاویری از حضور این هنرمند روی صحنه تئاتر و اجراهای پانتومیم همراه شد.

در این بخش، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، امرالله حسنی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان) و اسرافیل فرج‌الهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، روی صحنه آمدند و با اهدای دستکش طلایی پانتومیم به دختر زنده‌یاد فردوس کاویانی، یاد این هنرمند را گرامی داشتند.

مارکو استوجانوویچ نیز لوح تقدیری از طرف سازمان جهانی مایم به خانواده زنده‌یاد کاویانی تقدیم کرد.

در ادامه این آیین، از هنرمندان کشورهای تونس، پاکستان، ایتالیا، ژاپن و ترکیه که در جشنواره پانتومیم زنجان اجرا داشتند، تقدیر شد.

اهدای دست‌کش طلایی به خانواده فردوس کاویانی

برگزاری جشنواره استمرار خواهد داشت

اجرای پانتومیم توسط ساسان قجر، دبیر دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان، دیگر برنامه این آیین بود.

این هنرمند پس از اجرای خود، با بیان اینکه برگزاری جشنواره با همراهی مسئولان و هنرمندان کشور و استان ادامه خواهد یافت، گفت: «هم‌زمان با نخستین دوره این جشنواره که به صورت ملی برگزار شد و راه‌اندازی خانه پانتومیم در زنجان، فراخوان‌هایی برای برپایی کارگاه‌های آموزشی برای علاقه‌مندان در سراسر کشور منتشر شد که با استقبال برخی از شهرها مواجه شدیم. ما پس از برگزاری کارگاه در شهرهای مختلف آثاری از سوی هنرجویان شرکت‌کننده دریافت کردیم.»

قجر با تقدیر از همراهی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این جشنواره، تاکید کرد: «جلسات هماهنگی متعددی با دستگاه‌های استان برای برگزاری جشنواره داشتیم و در نهایت ۴۶ اثر از طرف هنرمندان به دبیرخانه ارسال شد.»

او با بیان اینکه نوجوانان، اکثر شرکت‌کنندگان این جشنواره بودند، افزود: «برخی از آثار دور از تکنیک بودند ولی هنرمندان توانسته بودند پیام داستان را به ما منتقل کنند و به همین منظور بخش تجربه‌های پویا ایجاد شد تا نوجوانان در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنند و بتوانند به صورت حرفه‌ای‌تر در سال‌های آینده حاضر شوند.»

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان ادامه داد: «در بخش سرگرمی و ایجاد نشاط جشنواره نیز اجراهای خیابانی توسط علیرضا ناصحی در سطح شهر، مدارس و دانشگاه‌های زنجان اجرا شد. همچنین مسابقه پانتومیم خانواده و مردم در حاشیه این جشنواره با همکاری کانون‌های مساجد استان زنجان اجرا شد که مورد استقبال قرار گرفت.»

حمایت معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پانتومیم

در ادامه این آیین، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به حوادث چند روز اخیر در کرانه غزه گفت: «عملیات طوفان الاقصی، یک اتفاق مهم است. ذهنیت‌ها بر این باور بود که اسراییل شکست نمی‌خورد ولی حوادث اخیر، پوشالی بودن آن‌ها را به نمایش گذاشت.»

او پانتومیم را به اشارات نظر در شعر «نشود فاش کسی آن چه میان من و توست/ تا اشارات نظر نامه‌رسان من وُ توست»، تعبیر کرد و ادامه داد: «اگر به پانتومیم درست و مبنایی پرداخته شود، در واقع می‌توان گفت پانتومیم روان‌شناسی فردی و انتقال مفهوم زبان است.»

سالاری در پایان سخنانش از بانیان و مجریان این جشنواره تشکر کرد و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را از استادان، داوران و هنرمندان این رشته هنری اعلام کرد.

ایران تئاتر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار