تاریخ انتشار: 2023 October 10    -    ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
محققان بزرگترین طوفان خورشیدی را در حلقه‌های درختی باستانی ۱۴هزار و ۳۰۰ ساله شناسایی کردند.

کشف شگفت‌انگیز آثار فضایی در یک درخت باستانی

یک تیم بین المللی از دانشمندان با تجزیه و تحلیل حلقه های درخت باستانی یافت شده در کوه های آلپ فرانسه، یک سنبله عظیم در سطوح رادیوکربن را مربوط به ۱۴هزار و۳۰۰ سال پیش کشف کردند. سنبله رادیوکربن توسط یک طوفان خورشیدی عظیم ایجاد شده که بزرگترین طوفان شناسایی شده تاکنون است.

طوفان خورشیدی مشابه آنچه قبلا رخ داده برای جامعه مدرن امروزی فاجعه‌بار خواهد بود و سیستم‌های مخابراتی و ماهواره‌ای را از بین می‌برد، باعث خاموشی گسترده شبکه برق می‌شود و هزینه زیادی به همراه خواهد داشت. دانشمندان درباره اهمیت درک چنین طوفان هایی جهت محافظت از زیرساخت های ارتباطات جهانی و انرژی برای آینده هشدار می دهند.

تیمی از محققان کالج دو فرانس و دانشگاه لیدز، سطوح رادیوکربن را در درختان باستانی که در سواحل فرسایش یافته رودخانه ای در جنوب آلپ فرانسه حفظ شده اند، اندازه گیری کردند.

کشف شگفت‌انگیز آثار فضایی در یک درخت باستانی

تجزیه و تحلیل این حلقه‌های این درخت افزایش بی‌سابقه سطوح رادیوکربن را نشان داد که دقیقاً ۱۴هزار و ۳۰۰ سال پیش رخ داد. تیم دانشمندان با مقایسه سنبله رادیوکربن و اندازه‌گیری‌های بریلیم( عنصر شیمیایی موجود در هسته‌های یخی گرینلند) پیشنهاد کردند که این سنبله ناشی از طوفان خورشیدی عظیمی است که می‌تواند حجم عظیمی از ذرات پر انرژی را به جو زمین پرتاب کرده باشد.

اخیراً دانشمندان دریافته اند رادیوکربن به طور مداوم در اتمسفر فوقانی از طریق زنجیره ای از واکنش های آغاز شده توسط پرتوهای کیهانی تولید می‌شود. محققان هشدار می دهند که درک خطرات آینده رویدادهایی مانند این بسیار مهم است، تا ما را قادر به آماده سازی، ایجاد انعطاف پذیری در ارتباطات و سیستم های انرژی و محافظت از آنها در برابر آسیب های احتمالی کند.

«تیم هیتون» استاد دانشگاه لیدز، گفت: «طوفان های شدید خورشیدی می توانند تأثیرات عظیمی بر روی زمین داشته باشند. چنین طوفان هایی می‌توانند به طور دائم به ترانسفورماتورهای شبکه های برق ما آسیب وارد کنند و منجر به خاموشی های عظیم و گسترده شود. آنها همچنین می توانند منجر به آسیب دائمی به ماهواره هایی شوند که همه ما برای ناوبری و مخابرات به آنها متکی هستیم. آنها همچنین خطرات تشعشعات شدیدی را برای فضانوردان ایجاد می کنند.»

تاکنون ۹ طوفان شدید خورشیدی از این دست (معروف به رویدادهای میاکه) شناسایی شده اند که در ۱۵هزار سال گذشته رخ داده اند. آخرین رویداد تایید شده میاکه در سال های ۹۹۳ و ۷۷۴ پس از میلاد اتفاق افتاد. با این حال، این طوفان ۱۴هزار و ۳۰۰ ساله که به تازگی شناسایی شده، بزرگترین طوفانی است که تاکنون پیدا شده است.

ماهیت دقیق این رویدادهای میاکه هنوز کشف نشده اند. دانشمندان تاکید می کنند که هنوز چیزهای زیادی در مورد رفتار خورشید و خطراتی که برای جامعه روی زمین ایجاد می کند ندانسته باقیمانده است. ما نمی دانیم چه عواملی باعث وقوع چنین طوفان های شدید خورشیدی می شود یا این طوفان ها چقدر رخ می‌دهند، حتی شاید بتوان آن ها را به نحوی پیش بینی کرد.

اندازه گیری های مستقیم ابزاری فعالیت خورشیدی تنها در قرن هفدهم با شمارش لکه های خورشیدی آغاز شد. امروزه نیز با استفاده از رصدخانه های زمینی، کاوشگرهای فضایی و ماهواره ها، سوابق دقیقی به دست می آید. با این حال، همه این ابزارهای کوتاه مدت سوابق برای درک کامل خورشید کافی نیست. رادیوکربن اندازه گیری شده در حلقه های درخت بهترین راه را برای درک رفتار خورشید در گذشته فراهم می کند. بزرگترین طوفان خورشیدی که مستقیماً مشاهده شد در سال ۱۸۵۹ رخ داد و به نام کارینگتون شناخته می شود.

فارس