به این دلیل تلخ وقتی بچه بودیم دنیا رنگارنگ‌تر به نظر می‌رسید
کد خبر: ۲۹۲۰۷۲
تاریخ انتشار: 2023 September 25    -    ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
دوران کودکی برای بسیاری از ما زمانی بسیار روشن‌تر و رنگارنگ‌تر بود و با آنکه این موضوع تا حدودی به دلیل به دوش نکشیدن مسئولیت‌های بزرگ در این سنین است، مشخص شده که بینایی ما نیز در این امر نقش دارد؛ و البته به نظر یک پزشک، خود جهان پیرامون ما هم در این پدیده بی‌تاثیر نیست.

به این دلیل تلخ وقتی بچه بودیم دنیا رنگارنگ‌تر به نظر می‌رسید (روزیاتو)

به این دلیل تلخ وقتی بچه بودیم دنیا رنگارنگ‌تر به نظر می‌رسید (روزیاتو)«تابناک با تو» - دوران کودکی برای بسیاری از ما زمانی بسیار روشن‌تر و رنگارنگ‌تر بود و با آنکه این موضوع تا حدودی به دلیل به دوش نکشیدن مسئولیت‌های بزرگ در این سنین است، مشخص شده که بینایی ما نیز در این امر نقش دارد. و البته به نظر یک پزشک، خود جهان پیرامون ما هم در این پدیده بی‌تاثیر نیست.

اخیرا یک پزشک ایده خود در مورد این موضوع را به اشتراک گذاشت و دلایل مختلفی را برای آن برشمرد. دکتر کاران راج، پزشکی که به افشای افسانه ‌های پزشکی شهرت دارد، می‌گوید که نه تنها چشمان ما، بلکه جهان اطرافمان نیز در این موضوع نقش دارد.

به این دلیل تلخ وقتی بچه بودیم دنیا رنگارنگ‌تر به نظر می‌رسید (روزیاتو)

دکتر راج که اطلاعات مختلفی را در تیک تاک با دنبال کنندگانش به اشتراک می‌گذارد، اخیرا ویدیویی در این باره منتشر کرده است. او یک ویدیو از یک کاربر تیک تاکی بازنشر کرده که در آن رنگ‌های یک دنیای ساختگی را به صورت دیجیتالی پررنگ‌تر کرده و نوشته بود: «قسم می‌خورم که زندگی در کودکی این‌طور به نظر می‌رسید.»

به این دلیل تلخ وقتی بچه بودیم دنیا رنگارنگ‌تر به نظر می‌رسید (روزیاتو)

وی در ابتدای ویدئوی خود گفت: «اگر احساس می‌کنید جهان از کیفیت ۴k به ۱۰۸۰p رسیده، ممکن است به نکتهه مهمی پی برده باشید.»

او این‌طور توضیح داد: «متاسفانه با بالا رفتن سن چشمان ما دستخوش تغییراتی می‌شوند که ممکن است بر توانایی ما برای دیدن رنگ‌ها به آن وضوحی که در سنین پایین‌تر قادر بودیم ببینیم اثر بگذارد. عدسی های چشمان ما که زمانی شفاف بودند، به طور طبیعی با افزایش سن زردتر می‌شوند. این تغییر زمانی اتفاق می‌افتد که عدسی ها برای محافظت از شبکیه چشم، نور ماوراء بنفش را جذب می‌کنند. این موضوع به مرور زمان باعث رنگ گرفتن آن‌ها می‌شود.»

دلایل شایع تغییر نمره چشم چیست؟

به این دلیل تلخ وقتی بچه بودیم دنیا رنگارنگ‌تر به نظر می‌رسید (روزیاتو)

ایشان ادامه داد: «این زردی فزاینده، شادابیِ درک رنگ را کدر می‌کند. چیزی شبیه تماشای زندگی از پشت فیلتر sepia (قهوه‌ای مایل به قرمز) است که در برنامه های ویرایش عکس وجود دارد. علاوه بر این، تعداد و حساسیت سلول‌های تشخیص رنگ به مرور زمان کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که درک ما از کنتراست رنگ تحت تأثیر قرار می گیرد.»

به این دلیل تلخ وقتی بچه بودیم دنیا رنگارنگ‌تر به نظر می‌رسید (روزیاتو)

در حالی که زوال چشم ها نقش مهمی در کم رنگ شدن جهان با افزایش سن دارد، دکتر راج گفت که یک مطالعه تجزیه و تحلیل رنگ که توسط گروه Science Museum انجام شده است، بیان می‌کند که جهان اکنون درواقع کمتر از قبل رنگارنگ است. او توضیح داد که اگر وسایل نقلیه امروزی را با گزینه‌های رنگارنگ‌تر موجود در گذشته، مانند دهه‌های ۵۰ و ۸۰ مقایسه کنیم، دنیای مدرن در مقایسه با آن بسیار ساده و ملال آمیز به نظر می‌رسد. دکتر راج گفت: «طیف خاکستری اکنون رنگ اکثریت قریب به اتفاق خودروها را تشکیل می‌دهد.»

به این دلیل تلخ وقتی بچه بودیم دنیا رنگارنگ‌تر به نظر می‌رسید (روزیاتو)

همین موضوع را می‌توان در مورد طراحی داخلی نیز گفت، زیرا دهه‌های قبل، مانند دهه ۷۰، بسیار پر شورتر از حالا بودند. این روزها مردم تمایل بیشتری به انتخاب‌ طراحی خنثی‌تر دارند. به عقیده دکتر راج استفاده بیشتر از فولاد ضدزنگ و پلاستیک به جای چوب نیز می‌تواند رنگ‌های محیط را کمتر کند.

در انتها نظر این پزشک این بود که «علم زیست شناسی بخشی از این موضوع را توضیح می‌دهد، اما شاید هم فقط به این ربط داشته باشد که دنیای حال حاضر ما ملال‌آورتر از گذشته است.»

منبع: روزیاتو

برچسب ها: رنگارنگ ، رنگ ، تلخ ، کودکی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار