پروبیوتیک ساکارومایسس بولاردی و فواید آن برای بیماری‌های گوارشی
کد خبر: ۲۹۱۶۰۱
تاریخ انتشار: 2023 November 01    -    ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
ساکارومایسس بولاردی مخمری است که به طور طبیعی در دستگاه گوارش انسان وجود دارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف S. boulardii به عنوان یک پروبیوتیک ممکن است به درمان یک سری از بیماری‌ها مانند اسهال مسافرتی کمک کند. اطلاعات کامل این دسته از پژوهش‌ها از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است.

درباره پروبیوتیک ساکارومایسس بولاردی و فواید آن برای بیماری‌های گوارشی (عصرایران)

درباره پروبیوتیک ساکارومایسس بولاردی و فواید آن برای بیماری‌های گوارشی (عصرایران)«تابناک با تو» - ساکارومایسس بولاردی مخمری است که دانشمندان آن را از پوست میوه‌ای استوایی جداسازی کرده اند. / می‌تواند برای پیشگیری از اسهال مسافرتی موثر باشد...

ساکارومایسس بولاردی مخمری است که به طور طبیعی در دستگاه گوارش انسان وجود دارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف S. boulardii به عنوان یک پروبیوتیک ممکن است به درمان یک سری از بیماری‌ها مانند اسهال مسافرتی کمک کند. اطلاعات کامل این دسته از پژوهش‌ها از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است.

مکمل‌های حاوی این مخمر در داروخانه‌های سراسر کشور موجود هستند.

این مخمر همچنین ممکن است به محافظت از فلور روده بیماران حین مصرف آنتی بیوتیک‌ها یاری رسانده و یا به بهبود سریعتر منتهی شود. با این حال، تحقیقات روی پروبیوتیک‌ها هنوز در مراحل اولیه است و راه درازی پیش رو دارد.

در ادامه مروری بر کاربرد‌ها و مزایای پروبیوتیک‌هایی نظیر S. boulardii خواهیم داشت.

درباره پروبیوتیک ساکارومایسس بولاردی و فواید آن برای بیماری‌های گوارشی (عصرایران)

ساکارومایسس بولاردی مخمری است که دانشمندان آن را از پوست میوه‌ای استوایی جداسازی کرده اند. سویه پروبیوتیک آن یعنی S. boulardii CNCM I-۷۴۵، اولین مخمری بود که محققان به عنوان پروبیوتیک برای طب انسانی مورد مطالعه قرار دادند. پروبیوتیک‌ها در واقع مکمل‌هایی حاوی میکروب‌های زنده هستند که ممکن است فواید سلامتی قابل ملاحظه‌ای به همراه داشته باشند.

مخمر S. boulardii CNCM I-۷۴۵ دارای ویژگی‌های مشخصی است که آن را به عنوان یک پروبیوتیک مفید معرفی می‌کند. این مخمر می‌تواند در شرایط سخت و منحصر به فرد اندامی مانند معده زنده بماند. در نتیجه محیط‌های اسیدی، دمای بالا، صفرا و آنزیم‌های گوارشی آن را غیرفعال نمی‌کنند و بدین ترتیب می‌تواند زنده به روده‌ها برسد.

فواید و موارد استفاده از S. boulardii

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد S. boulardii ممکن است برای شماری از بیماری‌های گوارشی مفید باشد. یافته‌هایی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند، از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا و کتابخانه دیجیتال آنلاین ساینس دایرکت در اختیار علاقه‌مندان خواهند بود. این مخمر در در موارد زیر کمک کننده است:

- اسهال مسافرتی

یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که در مقایسه با دو پروبیوتیک دیگر، S. boulardii می‌تواند برای پیشگیری از اسهال مسافرتی موثر باشد.

اسهال مسافرتی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد ویروس، باکتری یا تک یاخته‌ای که در غذا یا نوشیدنی بوده است را حین سفر خورده باشد.

درباره پروبیوتیک ساکارومایسس بولاردی و فواید آن برای بیماری‌های گوارشی (عصرایران)

- اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند فلور روده را مختل کنند و از این رو ممکن است طی روند درمان منجر به اسهال شوند. در برخی موارد آنتی بیوتیک‌ها همچنین می‌توانند منجر به دیس بیوزیس شوند. یعنی زمانی که فلور روده فرد تعادل خود را از دست می‌دهد.

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۲۰، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد S. boulardii ممکن است به جلوگیری از اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک‌ها و بازیابی فلور روده فرد پس از درمان کمک کند. از آنجایی که بولاردی نوعی مخمر است، آنتی بیوتیک‌ها آن را از بین نمی‌برند. به این معنی که فرد می‌تواند آنتی بیوتیک و S. boulardii را همزمان مصرف کند.

- هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که بسیاری از افراد در دستگاه گوارش خود به آن مبتلا هستند. این باکتری در برخی موارد می‌تواند باعث سوء هاضمه و زخم معده شود.

یک مطالعه مروری و متاآنالیز در سال ۲۰۱۹ به بررسی داده‌های حاصل از ۱۸ کارآزمایی قبلی در راستای استفاده از S. boulardii برای درمان عفونت مذکور پرداخت. در مقایسه با درمان استاندارد که مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی است، ترکیب S. boulardii و آنتی بیوتیک‌ها در ریشه کن سازی باکتری موثرتر بود.

علاوه بر این افرادی که از S. boulardii استفاده می‌کنند عوارض جانبی کمتری را طی دوره درمان نشان می‌دهند، به ویژه اسهال و یبوست. همچنین تعداد محدودتری از افراد در مقایسه با آن‌هایی که صرفا آنتی بیوتیک مصرف می‌کردند، درمان خود را متوقف کردند.

- سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به گروهی از علائم گوارشی از جمله اسهال، یبوست و کرامپ اشاره دارد. در حالی که ممکن است چندین علت زمینه‌ای برای IBS مطرح باشد، اما دانشمندان هنوز در حال بررسی زوایای مختلف این بیماری هستند.

پژوهشی در سال ۲۰۲۰ مشخص کرد که افراد مبتلا به IBS که در عین حال مصرف کننده S. boulardii هم بودند، کیفیت زندگی بهتری نسبت به افرادی که دارونما مصرف می‌کردند را گزارش کردند. با این حال، آن‌ها تغییری در دفعات یا قوام حرکات روده خود ثبت نکردند.

مطالعات دیگر از جمله برخی از پژوهش‌های حیوانی، نتایج بهتر و کامل تری را در مورد کاهش علائم این بیماری نشان داده‌اند.

درباره پروبیوتیک ساکارومایسس بولاردی و فواید آن برای بیماری‌های گوارشی (عصرایران)

عوارض جانبی S. boulardii

تحقیقات زیادی در مورد پروبیوتیک‌های S. boulardii و عوارض جانبی آن‌ها وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که این دارو در افرادی که تحت درمان برای انتروکولیت با غشای کاذب هستند باعث یبوست می‌شود. به غیر از این مورد، اطلاعات کمی در این خصوص در دست است.

دیگر پروبیوتیک‌ها می‌توانند عوارض جانبی مختلفی مانند نفخ ایجاد کنند.

خطرات مصرف S. boulardii

پروبیوتیک‌های S. boulardii به طور کلی منبع تغذیه‌ای مطمئنی هستند و عوارض چندانی به دنبال مصرف این مکمل‌ها گزارش نشده است. با این حال همه افراد باید پیش از استفاده از هر مکمل جدیدی با پزشک معالج و یا داروساز خود مشورت کنند. هرچند این ترکیبات برای بسیاری از افراد بی خطر هستند، اما پروبیوتیک‌ها برای همه مصرف کنندگان مناسب نیستند.

افراد مبتلا به بیماری‌های جدی یا ضعف در سیستم ایمنی، ممکن است در صورت مصرف پروبیوتیک‌های S. boulardii نسبت به عفونت‌های قارچی آسیب پذیرتر باشند.

اگر فردی مبتلا به بیماری شدید روده است یا کاتتر در داخل بدن دارد، احتمال ورود مخمر به جریان خون وجود خواهد داشت که یک اورژانس پزشکی است.

علاوه بر این ندرتا ممکن است به پروبیوتیک‌های S. boulardii واکنش آلرژیک ایجاد شود.

منبع: عصرایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار