چطور بوگاتی جای ماشین ساخت افغانستان را گرفت
کد خبر: ۲۹۱۲۴۹
تاریخ انتشار: 2023 September 15    -    ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
 اخیرا خبر و تصاویری از اولین خودروی سوپراسپرت ساخت افغانستان، به شدت در فضای مجازی به خصوص در خبرگزاری‌های ایران در حال دست به دست شدن است. این رویداد و ماجرا، متاسفانه درگیر خبرهای فیک و کاملا اشتباه و همراه با بزرگنمایی شده است.

 اخیرا خبر و تصاویری از اولین خودروی سوپراسپرت ساخت افغانستان، به شدت در فضای مجازی به خصوص در خبرگزاری‌های ایران در حال دست به دست شدن است. این رویداد و ماجرا، متاسفانه درگیر خبرهای فیک و کاملا اشتباه و همراه با بزرگنمایی شده است.

 
 

چندی پیش دولت طالبان از خودروی سوپراسپرت افغانستان با نام مادا ۹، که توسط یک جوان ساخته شده، رونمایی کرد. این جوان که نامش محمدرضا احمدی است، گویا تحصیلات عالی را در ایران گذرانده و با همکاری یک تیم ۳۰ نفره از مهندسان افغان، توانست نسخه اولیه مادا ۹ را طراحی کند.

 

چطور بوگاتی جای ماشین ساخت افغانستان را گرفت

 

مادا ۹ در مرکز نوآوری آموزش فنی و حرفه‌ای افغانستان در طول پنج سال و توسط شرکت انتاپ توسعه پیدا کرده است.

طبق گفته طراحان و سازندگان این خودرو، مادا ۹ قرار است در نمایشگاه قطر به نمایش درآید. به خصوص که نمایشگاه قطر امسال، جنبه خاص و ویژه‌تری دارد. چرا که نمایشگاه مهم و معتبر ژنو برای چهارمین سال پیاپی در این شهر برگزار نشد و قرار بر این است که در دوحه قطر، این نمایشگاه برگزار شود. یعنی در واقع نام این نمایشگاه، نمایشگاه خودروی ژنو قطر خواهد بود!

در این میان، ویدئویی در اواسط شهریور ماه با عنوان "حضور خودروی ساخت افغانستان در نمایشگاه جهانی قطر" منتشر شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. در صورتی که این خبر از ریشه نادرست است.

اول اینکه این ویدئو مربوط به مراسم افتتاح ساختمان بوگاتی در شهر دبی امارات بود که مربوط به چند ماه پیش است. شباهت خودروی افغانستانی به بوگاتی شیرون حاضر در این فیلم و ناواضح بودن این خودرو، به این شایعه بیشتر دامن زد.

دومین موضوعی که اشتباه بودن این خبر را تایید می‌کند، مربوط به زمان برگزاری نمایشگاه جهانی قطر است. این نمایشگاه قرار است در ۵ اکتبر برگزار شود که تقریبا هنوز یک ماه به برگزاری آن باقی مانده است!

چطور بوگاتی جای ماشین ساخت افغانستان را گرفت

نکته‌ی دیگری که می‌توان مطرح کرد، مربوط به بزرگنمایی این خبر بود. در کشور ما، نخبگان و سازندگان زیادی وجود داشتند که خودروی دست ساز منحصر به فرد و خاصی را ساختند، اما خبر ساخت آن خودروها مانند خودروی افغانستانی آنچنان منتشر نشد که جای بحث دارد. بنابراین این که یک نفر برای اولین بار توانسته یک خودروی دست ساز در افغانستان بسازد و توسط طالبان مطرح شود، خبر آنچنان مهم و خاصی نباید باشد. اگر این خودرو با مشخصاتی بهتر، وارد فاز تولید انبوه شود، آنجاست که باید این خبر به شکل گسترده‌ای منتشر شود.

البته اینکه دولتمردان ما از جوانانی که خودروهای خاصی را با زحمت و مشقت فراوان ساختند، هیچ وقت و هرگز حمایت نکردند، جای بسیاری برای تامل دارد.

چطور بوگاتی جای ماشین ساخت افغانستان را گرفت

برای مثال وقتی یک نفر در کشورمان توانسته تا این حد، یک نمونه فراری لافراری رپلیکا را بسازد که به شدت با نسخه واقعی آن مشابهت دارد. بماند که این فقط یک نمونه کوچک در بین چندین مثال دیگر در این کشور است.

گویا جوان افغانستانی برای ساخت مادا ۹ از اجزای مختلف خودروهای دیگر استفاده کرده‌ است. بر این اساس، پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تویوتا کرولا که قادر به تولید قدرتی معادل ۱۳۰ اسب‌بخار است، روی این خودرو نصب شده و قدرت تولیدی از طریق گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

چطور بوگاتی جای ماشین ساخت افغانستان را گرفت

این مشخصات فنی برای یک خودرو در قامت سوپراسپرت، چیزی شبیه به یک شوخی است. چراکه این پیشرانه تقریباً از رده خارج شده و استفاده از آن در خودروهای لوکس و جدید چندان با توسعه صنعتی هم‌خوانی ندارد. بنابراین احتمال می‌رود که اگر شرکت entop (انتاپ) تصمیم به تولید انبوه خودرو بگیرد، یک پیشرانه قوی‌تر جای پیشرانه فعلی را بگیرد.

محمدرضا احمدی، طراح و تولید کننده سوپرکار مادا، هدف از تولید نسخه اولیه این خودرو را جلب توجه سرمایه‌داران و جذب سرمایه برای تولید نسخه بهتر این خودرو اعلام می‌کند و درصورت موفقیت، احتمال می‌رود که از مشخصات فنی بالاتری برخوردار باشد.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار