وعده پوشاک عفیفانه در جامعه در راستای لایحه حجاب
کد خبر: ۲۹۰۹۵۶
تاریخ انتشار: 2023 September 12    -    ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
روزنامه همشهری در گزارش تازه‌اش از تولید و گسترش پوشاک عفیفانه در کشور خبر داد. گفتنی است که گمان می‌رود این اقدام در راستای لایحه حجاب انجام می‌شود.

روزنامه همشهری در گزارش تازه‌اش از تولید و گسترش پوشاک عفیفانه در کشور خبر داد. گفتنی است که گمان می‌رود این اقدام در راستای لایحه حجاب انجام می‌شود.

 
 

این روزنامه نوشته: صنعت پوشاک کشورمان قرار است در آینده‌ای نه چندان دور تحولی بزرگ را تجربه کند. فروش لباس عفیفانه در 7سکوی عرضه مستقیم پوشاک، آن هم در تهران و دیگر شهرهای ایران، خبری است از مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد کشورمان که در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است. این اتفاق خوب اگر محقق شود، می‌توان امیدوار بود جامعه رنگ و رخ اصیل دیگری به‌خود بگیرد؛ به‌خصوص وقتی لباس‌های رنگارنگ و متنوع با هویت ایرانی اسلامی در مغازه‌ها فروخته شود. درباره اینکه چطور از سکوهای عرضه پوشاک عفیفانه می‌توان لباس خرید و قیمت آنها چقدر تعیین شده با مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.
 پوشیدن لباس نامناسب  ترویج بی‌عفتی و بی‌حجابی
جامعه ما در چند سال اخیر به پوشش نامناسب مبتلا شده است؛ مثل درختی که آفت، شاخه و برگ‌های آن را بیمار کرده باشد. پیدا کردن لباس پوشیده و زیبا کار راحتی نیست. این جمله را کسی درک می‌کند که برای خرید یک مانتو یا لباس مناسب ساعت‌ها در خیابان‌های شهر پرسه زده و مغازه‌ها را زیر و رو کرده باشد که لباسی درخور فرهنگ اصیل ایرانی پیدا کند. متأسفانه، تغییر سبک زندگی به‌خصوص نامناسب شدن لباس‌ها، گامی است برای ترویج بی‌عفتی و بی‌حجابی؛ هدفی که دشمن با جدیت دنبال می‌کند و همه توان خود را به‌کار گرفته تا به هر بهانه‌ای شده، به خواسته‌اش برسد. امامی معتقد است، راه‌حل رفع دغدغه‌های فرهنگی توجه خاص به سلامت خانواده است. او در این‌باره می‌گوید:‌‌ «حریم خانواده سبک پوشش خانوادگی را طلب می‌کند؛ از این‌رو اگر لباس مناسب و عفیف در سبد خرید خانواده قرار بگیرد، تأثیر مثبت خود را می‌گذارد؛ این موضوعی است که مدنظر ماست.» به‌گفته این مسئول، در اسفند‌ماه امسال جشن ملی خانواده با رویداد مد خانواده و مد عفیفانه برگزار خواهد شد که سبک زندگی خانواده‌مدار را نشان خواهد داد.
جراحی و درمان ۸آسیب مهم در حوزه پوشاک
آنچه حائز اهمیت است و توجه خاص مسئولان فرهنگی کشور را می‌طلبد، این است که دور شدن از سبک زندگی اسلامی ایرانی، یعنی کمک کردن به فروپاشی نظام خانواده؛ آن هم با جولان دادن شبکه‌های اجتماعی که عامل مهمی برای ترویج فرهنگ غربی در کشور اسلامی‌مان شده است. نخستین تأثیر آن، نامناسب شدن شکل و ظاهر لباس‌هاست. همین نظم پوشش ملی ما را تحت الشعاع قرار داده و به‌خصوص با شیب تندی که نسل جوان ما به‌سوی زندگی مدرنیته پیش گرفته است. این امر در باور اغلب خانواده‌های ایرانی که امور زندگی خود را براساس الگوی‌های دینی و اسلامی پیش می‌برند، نمی‌گنجد. امامی در ادامه می‌افزاید: «اقدامات خوبی در زمینه عرضه لباس عفیفانه صورت گرفته است. برای ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی، با حوزه اصناف و  وزارت صمت رایزنی و ستاد ملی زنجیره پوشاک را راه‌اندازی کردیم.  طبق تحقیقات انجام شده، بیش از ۸آسیب مهم نظام پوشاک در کشور با تأکید پوشاک عفیفانه به‌صورت موردی جراحی و درمان شد. تولید، توزیع، تسهیلات برای عرضه پوشاک و برگزاری نمایشگاه‌های فصلی ازجمله مواردی بود که در این طرح مورد بررسی قرار گرفت.»
طراحی سکوهای  توزیع پوشاک
به باور دکتر امامی برگزاری نمایشگاه‌های فصلی برای عرضه پوشاک عفیفانه به مثابه استفاده از مسکن. او پیشنهاد می‌دهد:‌ «برای نهادینه کردن یک فرهنگ همه نهادها باید پای کار بیایند. کار باید اصولی انجام شود. کارگروه مد و لباس یک دبیرخانه کوچک از ده‌ها کارگروه وزارت ارشاد است. چه خوب که شهرداری مکان‌هایی را برای برپایی نمایشگاه‌های ثابت در فضای‌های عمومی ایجاد کند.» اما خبر راه‌اندازی ۷سکوی مجازی برای عرضه لباس عفیفانه، موضوعی است که این روزها زیاد درباره آن صحبت می‌شود و فضای رسانه‌ها را پر کرده است؛ اینکه سکوها قرار است کجا دایر و لباس‌ها با چه قیمتی عرضه می‌شوند؟ سؤالی است که امامی درباره آن توضیح می‌دهد‌: «برای توزیع پوشاک عفیفانه سکوهای پیشرفته مجازی ایجاد شده است. هر کس از هر جای ایران که باشد می‌تواند با گشتزنی در شبکه‌های مجازی زیباترین لباس را با قیمتی مناسب تهیه کند. سکوها در حال طراحی هستند و به‌زودی در فضای رسانه‌ای قدعلم می‌کنند. با تلفن همراه بهترین پوشاک را می‌توانید بخرید.»
طراحان ما لباس فاخر ایرانی تولید می‌کنند
مجید امامی در پایان صحبت‌هایش به موضوع مهمی اشاره می‌کند؛ اینکه اگر در جامعه لباس عفیف تولید و توزیع نشود، پوشیدن لباس نامناسب از سوی نسل جوان بعید به‌نظر نمی‌رسد. او می‌گوید:‌ «وقتی طراحان ما لباس فاخر ایرانی تولید کنند و همین لباس‌ها در مغازه‌ها عرضه شوند، کسی لباس نامناسب نمی‌پوشد. ما در عرصه توزیع باید خودمان را تقویت کنیم؛ به‌طور مثال اگر مانتویی جذاب و بلند باشد، مطمئنا خریدار آن را کوتاه نمی‌کند یا اگر شلواری بلند و زیبا باشد، کسی آن را تنگ نمی‌کند.» به باور این مسئول، برای ترویج سبک پوشش عفیفانه باید نگاه رسانه‌ای داشت. او ادامه می‌دهد:‌ «رسانه‌های ما برای تقویت سواد پوشاک و فرهنگ مد عفیفانه در بین نسل جوان وقت نمی‌گذارند. البته چند طرح به صداوسیما ارائه داده‌ایم که قرار است اجرا کنند. به‌نظر من با اجرای مستند مسابقه می‌توانیم سواد پوشاک را بالا ببریم.»
تأکید ما تولید پوشاک اجتماعی است
نکته مهمی که امامی به آن اشاره می‌کند، اختلال در شبکه توزیع است. او متذکر می‌شود:‌ «تولید ملی‌مان در وضعیت مطلوبی به‌سر می‌برد، اما برای توزیع کم و کاستی‌هایی وجود دارد. همه توان خود را به‌کار گرفته‌ایم تا آنها را رفع کنیم.» به‌گفته این مسئول، امروز کارخانه‌های کشور بهترین پارچه را تولید می‌کنند.  او می‌گوید:‌ «چرخ صنعت پوشاک به همت تولیدکنندگان و اصناف رونق می‌گیرد و دولت فقط نقش تسهیلگر را دارد.» با صحبت‌های امامی می‌توان خوش‌بین بود که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تحولی بزرگ در تولید پوشاک عفیفانه باشیم؛ آن هم با تأکیدی که رئیس‌جمهور بر مسئله حجاب و پوشش دارد. او ادامه می‌دهد:‌ «تأکید ما بر تولید پوشاک اجتماعی است؛ چادر، مانتو، مقنعه و روسری. البته کودکان و نوجوانان هم از قلم نیفتاده‌اند. برای آقایان هم فکرهایی شده است. تن‌جامه یا همان تی‌شرت طراحی شده که مناسب فرهنگ ملی ماست و وقار ایرانی را به رخ می‌کشند.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار