تازه‌ترین هدیه ویرانگر و مخوف آمریکا به اوکراین!
کد خبر: ۲۹۰۹۵۰
تاریخ انتشار: 2023 September 12    -    ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
 آمریکا در شُرُف ارسال موشک های بالستیک ATACMS به اوکراین است که به طور بالقوه به این کشور سلاح قدرتمندی برای استفاده علیه مسکو می دهد.
 آمریکا در شُرُف ارسال موشک های بالستیک ATACMS به اوکراین است که به طور بالقوه به این کشور سلاح قدرتمندی برای استفاده علیه مسکو می دهد.
 
ATACMS – کوتاه شده سیستم موشکی تاکتیکی ارتش (Army Tactical Missile System) – یکی از مهم ترین درخواست های اوکراین بوده است، زیرا برد بلند آن اهداف روسی خیلی دور را در برد توپخانه اوکراین قرار می دهد.
 
ATACMS یک موشک هدایت شونده دوربرد با برد حدود ۳۰۰ کیلومتر یا ۱۹۰ مایل است که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است. آمریکا از سال ۱۹۹۱ از این موشک دوربرد استفاده می کند. موشک های ATACMS را می توان از پرتابگرهای HIMARS شلیک کرد، سیستم توپخانه ای ساخت آمریکا که به یک کامیون متصل بوده و از قبل به اوکراین ارسال شده است.
 
تازه‌ترین هدیه ویرانگر و مخوف آمریکا به اوکراین!
 
اوکراین از قبل موشک های HIMARS در اختیار داشته و حدود یک سال است که از آن ها استفاده می کند – اما این موشک ها برد کوتاه تری دارند که می تواند به ۸۰ کیلومتر برسد. یک پرتابگر HIMARS می تواند شش موشک کوتاه برد را در یک گلوله باران شلیک کند یا یک ATACMS .
 
تحرک ناشی از اتصال به کامیون به این معنی است که موشک بالستیک ATACMS می تواند با تاکتیک های “شلیک و فرار” شلیک شود، که در آن یک گلوله پرتاب می شود و سپس سلاح قبل از اینکه دشمن بتواند موقعیتش را پیدا کند، تغییر مکان داده و برای شلیک بعدی آماده می شود.
 
ATACMS کلاهکی به نام WDU۱۸ دارد که انفجاری معادل ۲۵۰ کیلوگرم TNT تولید می کند. این موشک هم کشنده است و هم بسیار دقیق. جیم گریبشو، یکی از مدیران لاکهید مارتین درباره این موشک گفته است: «دقت نقطه زنی ATACMS برای به حداقل رساندن آسیب جانبی موثر است». حملات با ATACMS به طور گسترده توسط ایالات متحده در جنگ خلیج فارس و حمله بعدی آن به عراق مورد استفاده قرار گرفت.
 
بن هاجز، ژنرال بازنشسته آمریکایی پیش تر گفته بود که ATACMS به اوکراین اجازه خواهد داد تا به اهداف آسیب پذیر در پشت خطوط مقدم روس ها مانند پست های فرماندهی که افسران ارشد را در خود جای می دهند یا انبارهای مهمات دسترسی داشته باشند.
 
روزیاتو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار