کودکانه حرف زدن با سگ‌ها واکنش بهتری در آنها برمی‌انگیزد
کد خبر: ۲۹۰۴۴۱
تاریخ انتشار: 2023 September 12    -    ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
نحوه صحبت کردن ما با سگ‌ها اهمیت دارد و مغز آن‌ها مشخصا به نوای زیرتر صدا که معمولا به زنان تعلق دارد، حساس است. انسان هنگام برقراری ارتباط با افرادی که توانش زبانی محدودی دارند، میل دارد با سبک گفتاری خاصی صحبت کند که با تلفظ اغراق‌شده یا الگوهای تکیه کلمات و صدا در یک زبان بارز می‌شود.

کودکانه حرف زدن با سگ‌ها واکنش بهتری در آنها برمی‌انگیزدایندیپندنت فارسی

کودکانه حرف زدن با سگ‌ها واکنش بهتری در آنها برمی‌انگیزدایندیپندنت فارسیتابناک باتو ــ بر اساس مطالعه‌ای جدید، مغز سگ‌ها به لحن و صدای زیر آشنای «بامزه» که انسان‌های بالغ، به‌ویژه زنان، برای صحبت با نوزادان به‌کار‌می‌گیرند، حساس است.

این پژوهش که به‌تازگی در نشریه کامیونیکیشنز بایالوژی (Communications Biology) منتشر شد، بین مغز نوزاد و سگ در طول پردازش گفتاری با این ویژگی لحن با صدای زیر، «شباهت‌هایی جالب» پیدا کرد.

انسان هنگام برقراری ارتباط با افرادی که توانش زبانی محدودی دارند، میل دارد با سبک گفتاری خاصی صحبت کند که با تلفظ اغراق‌شده یا الگوهای تکیه کلمات و صدا در یک زبان بارز می‌شود.

پیش‌تر، مشخص شده بود که چنین گفتاری برای رشد شناختی، اجتماعی و زبانی سالم کودکان که به این نوای زیر [نازک] با فرکانس بالا نیز حساس‌اند، بسیار مهم است.

اما پژوهشگران، از جمله پژوهشگران دانشگاه اوتوش لورند (Eötvös Loránd) مجارستان، درصدد ارزیابی این امر برآمدند که آیا مغز سگ نیز به این روش ارتباطی حساس است یا خیر .

در این مطالعه، سگ‌های خانگی هوشیار را به شنیدن [صدای] سگ، نوزاد و گفتار بزرگسالانه که از ۱۲ زن و مرد در تعاملات واقعی ضبط شده بود، واداشتند.

فعالیت‌ مغز سگ‌ها هنگام گوش دادن به این صداها با استفاده از اف‌ام‌آرآی (fMRI) [تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی] اندازه‌گیری شد.

این مطالعه نشان داد که مناطق پردازش صدا در مغز سگ‌ها به گفتار سگ‌ــ‌محور و نوزاد‌ــ‌محور [بچگانه] بیشتر از بزرگسال‌ــ‌محور واکنش نشان می‌دهد.

این مطالعه نخستین شواهد عصبی است که نشان می‌دهد مغز سگ‌ها به گویشی که مشخصا برای خطاب به آن‌ها باشد، حساس شده است.

آنا گرگلی، همکار نویسنده ارشد این مطالعه، توضیح داد: «مطالعه نحوه پردازش مغز سگ از گفتار سگ‌ــ‌محور هیجان‌انگیز است، چون به ما کمک می‌کند بفهمیم چگونه تلفظ اغراق‌شده به پردازش کارآمدتر گفتار در گونه‌های غیرانسانی که در تکیه بر نشانه‌های گفتاری مختلف مهارت دارند، کمک می‌کند.»

دانشمندان همچنین دریافتند که حساسیت گفتار سگ‌ــ‌محور و نوزاد‌ــ‌محور، زمانی که گوینده زن بود، در مغز سگ بارزتر شد، و تحت‌تاثیر زیروبم صدا و تغییرات آن قرار گرفت.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که نحوه صحبت کردن ما با سگ‌ها اهمیت دارد و مغز آن‌ها مشخصا به نوای زیرتر صدا که معمولا به زنان تعلق دارد، حساس است.

آنا گابور، همکار نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «به طرز جالبی، الگوهای لحن صدا با مشخصه گفتار سگ‌ــ‌محور زنان، معمولا در ارتباط سگ‌ــ‌سگ به‌کار نمی‌رود‌ــ بنابراین، نتایج ما ممکن است شاهدی باشد بر اینکه در [ذهن/مغز] سگ‌ها در دوران اهلی شدن، ترجیح عصبی پدید آمده است.»

دکتر گابور می‌گوید: «افزایش حساسیت مغز سگ‌ها به گفتار سگ‌ــ‌محور‌ با صدای زن ممکن است به این دلیل باشد که زنان بیشتر از مردان با لحن اغراق‌آمیز با سگ‌ها صحبت می‌کنند.»
منبع: ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار