همه آنچه که باید درباره سلاح مرگبار هسته‌ای پوتین بدانید
کد خبر: ۲۹۰۴۳۲
تاریخ انتشار: 2023 September 05    -    ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
به دنبال تشدید تنش میان روسیه و اروپا؛ روسیه موشک‌های قاره‌پیمای سارمات را که زمانی گفته می‌شد دشمنان آن کشور را وادار به دوباره فکر کردن درباره اقدامات شان خواهد کرد به خدمت گرفته است.

سارمات آر اِس – ۲۸ نسل بعدی موشک بالستیک قاره‌پیما؛ قرار است به ستون فقرات بازدارندگی استراتژیک روسیه به عنوان موشک سیلو پرتاب؛ تبدیل شود. سارمات با برد چشمگیر و قدرت تخریب بالایی که دارد یکی از مرگبارترین موشک‌های هسته‌ای جهان نام گرفته است.

 
 

 به نقل از ام اس ان، این سامانه موشکی بالستیک قادر است تا ۱۵ کلاهک هسته‌ای را حمل کند و قرار است جایگزین موشک‌های بالستیک قاره پیمای آر – ۳۶ شود که ناتو در گزارش خود از آن با عنوان "شیطان"  یاد کرده است. موشک‌های سارمات از سوی ناتو به نام "شیطان ۲" شناخته شده اند.

 

در حالی که جنگ در اوکراین برای بیش از ۱۸ ماه به طول انجامیده و نیرو‌های روسی با ضد حمله نیرو‌های اوکراینی مواجه شده‌اند؛ پوتین بار‌ها در تلویزیون ملی روسیه حضور یافته و اعلام کرده که "همه گزینه ها" در مورد "حفاظت از سرزمین مادری" روی میز هستند که اشاره‌ای به گزینه هسته‌ای می‌باشد.

 

موشک سارمات مبتنی بر سیلو یکی از چندین سلاح پیشرفته است که پوتین در سال ۲۰۱۸ میلادی توسعه آن را اعلام کرد و موشک‌های مافوق صوت کینژال و آوانگارد را شامل می‌شد. وزارت دفاع روسیه اشاره کرده که این موشک پاسخ مسکو به سامانه حمله جهانی سریع امریکاست. پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ میلادی پوتین مدعی شده بود که سارمات امنیت روسیه را در برابر تهدیدات خارجی تضمین می‌کند و کسانی که در گرماگرم لفاظی‌های تهاجمی سعی در تهدید کشور ما دارند باید دوبار فکر کنند".

گزارش شده که سارمات یک مرحله اولیه پرتاب کوتاه دارد که زمان کمی را برای سیستم‌های نظارتی به منظور ردیابی آن فراهم می‌کند. این موشک قادر است به سرعت بیش از ۱۹۳۱۲ کیلومتر بر ساعت برسد بدان معنا که به طور بالقوه می‌تواند ظرف مدت ۳ دقیقه به دورترین نقاط اروپا برسد. موشک قاره‌پیمای سارمات تقریبا ۳۵ متر طول دارد، وزن آن ۲۲۰ تن است و می‌تواند تا ۱۵ کلاهک هسته‌ای سبک را به صورت همزمان حمل کند که با قابلیت هدف‌گیری چندگانه مرتب شده‌اند بدان معنا که یک موشک می‌تواند مجموعه‌ای از اهداف را به طور همزمان مورد اصابت قرار دهد.

این موشک به عنوان جاشین موشک بالستیک قاره‌پیمای "شیطان" که با نام آر – ۳۶ یا "وایه ودا" (Voevoda) شناخته می‌شود ساخته شد که مربوط به دوران شوروی است. بر اساس داده‌های مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی ایالات متحده شیطان ۲ می‌تواند بردی بین ۹۹۷۵ تا ۱۷۹۸۸ کیلومتر را پوشش دهد. سارمات آر اس – ۲۸ اولین پرتاب آزمایشی خود را در ماه آوریل ۲۰۲۲ میلادی انجام داد. این موشک در سال ۲۰۲۳ میلادی به طور رسمی وارد ناوگان خدمات رزمی روسیه شد.

پوتین مدعی شده که این موشک شبیه هیچ یک از موشک‌هایی که ابرقدرت‌های رقیب در اختیار دارند نیست و تمام اجزای آن در داخل کشور تولید می‌شوند به این معنی که روسیه در تولید آن به شرکای خارجی‌اش وابسته نیست.

سارمات آر اِس – ۲۸ نسل بعدی موشک بالستیک قاره‌پیما؛ قرار است به ستون فقرات بازدارندگی استراتژیک روسیه به عنوان موشک سیلو پرتاب؛ تبدیل شود. سارمات با برد چشمگیر و قدرت تخریب بالایی که دارد یکی از مرگبارترین موشک‌های هسته‌ای جهان نام گرفته است.

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار