۶ راز خوشمزه شدن قورمه سبزی و سیاه شدن آن
کد خبر: ۲۸۹۳۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2023 August 26    -    ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
واقعیت این است که آماده و تهیه کردن خورشت قورمه سبزی قلق دارد ولی کار چندان سختی هم نیست. اگر حوصله خرج کنید و زمان و انرژی کافی بگذارید می‌توانید با چند بار آزمون و خطا غذایی را که دوست دارید سر سفره بگذارید و با عزیزانتان نوش جان کنید.

«تابناک با تو» - زیاد پیش آمده که قورمه سبزی را فریز کرده و نگه می‌داریم برای روز مبادا. به همین دلیل شاید با خود فکر کنید یک قورمه سبزی که دیگر این حرف‌ها را ندارد. مگر چقدر سخت می‌تواند باشد. واقعیت این است که آماده و تهیه کردن خورشت قورمه سبزی قلق دارد ولی کار چندان سختی هم نیست. اگر حوصله خرج کنید و زمان و انرژی کافی بگذارید می‌توانید با چند بار آزمون و خطا غذایی را که دوست دارید سر سفره بگذارید و با عزیزانتان نوش جان کنید.

۶ راز خوشمزه شدن قورمه سبزی و سیاه شدن آن

بنابراین برای اینکه به این تصویر گرم و مطلوب برسید باید یک سری نکات کلیدی را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که شما با روش‌های راحت‌تری هم می‌توانید خورشت قورمه سبزی بار بگذارید. مسیله این است که برای آن خورشتی که زبان زد خاص و عام است باید حتما این نکات را رعایت کنید.

در این مقاله از بلاگ اکالا ما چند راز پختن خورشت قورمه سبزی را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. این نکات را به ترتیب دستور پخت با هم بررسی می‌کنیم تا به خاطر سپردن آن برای شما راحت و آسان باشد.

در ادامه ۶ راز خوشمزه شدن خورشت قورمه سبزی را برایتان شرح خواهیم داد.

۱- سبزی تازه تهیه کنید

اولین و شاید بشود گفت مهم‌ترین نکته برای پختن قورمه سبزی فرد اعلا این است که سبزی تازه تهیه کنید. شاید در ابتدا رعایت این نکته برای شما ملموس نباشد ولی با چشیدن دو قورمه سبزی که تنها تفاوتشان در تازگی سبزی استفاده شده در آن است، به این نکته پی خواهید برد که این راز یکی از کلیدی‌ترین رازهای این لیست است. ساده، پیش و پا افتاده ولی کلیدی. پس قدم اول را محکم بگذارید تا در نهایت خورشت قورمه سبزی شما خوشمزه و خوش رنگ و لعاب شود.

۲- نسبت سبزی را رعایت کنید

نسبت سبزی بسته به علاقه و محل زندگی شما متفاوت است. برای مثال در شهرهای شمالی کشور گاهی از شنبلیله اصلا استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که این سبزی جز مواد اصلی خورشت قورمه سبزی است. با این حال توصیه ما به شما این است که می‌توانید از رسم و رسومتان پیروی کنید. اصلا موردی ندارد. تنها چیزی که باید به خوبی آن را رعایت کنید نسبت سبزی ها است. در ادامه نسبت معمول سبزی‌های خورشت قورمه سبزی را برای شما می‌آوریم. ولی دقت کنید که این نسبت بسته به تعداد افراد حاضر در سفره شما و ذایقه شما می‌تواند متغیر باشد. اندازه‌های زیر برای ۴ نفر کافی است.‎

نسبت معمول سبزی‌های خورشت قورمه سبزی

تره ۴ واحد (۴۰۰ گرم)
گشنیز ۱ واحد (۱۰۰ گرم تا حداکثر ۱۵۰ گرم)
جعفری ۴ واحد (۴۰۰ گرم)
شنبلیله یک هشتم واحد (۵۰ گرم یا حداکثر ۱۰۰ گرم)

فوت کوزه گری در این بخش این است که برای خوش رنگ و لعاب شدن خورشت قورمه سبزی می‌توانید از چند برگ چغندر یا اسفناج هم استفاده کنید. همچنین چند برگ سیر هم می‌تواند در خوشمزه شدن خورشت شما نقش پررنگی داشته باشد. و در مورد شنبلیله هم دقت کنید که به مقدار لازم استفاده شود. این سبزی باعث خوش عطر شدن قورمه سبزی می‌شود ولی اگر زیاد از حد استفاده شود موجب تلخی غذا می‌شود.

۳- برای سرخ کردن قورمه سبزی دقت لازم داشته باشید

یکی از پرتکرارترین سوالات آشپزهای این است که چه کار کنیم که قورمه سبزی ما سیاه شود. خب اولین جواب این است که در سرخ کردن سبزی خورشت قورمه سبزی صبر و دقت خرج کنید. اگر این مرحله را به درستی سپری کنید، در نتیجه خورشت شما سیاه، خوش عطر و لذیذ می‌شود. به این منظور در ابتدای کار باید سبزی را خوب خوب ریز کنید. سبزی درشت برای کوکو سبزی و آش مناسب است. ولی برای این غذا درستش این است که سبزی حسابی ریز شده باشد. بعد برای سرخ کردن، شعله را کم یا متوسط نگه دارید و اجازه دهید کم کم سرخ شود.

نکته‌ای که در این مرحله باید به آن توجه ویژه داشته باشید، رنگ سبزی خورشت قورمه سبزی است. سبزی نباید سیاه و سوخته شود. اگر بسوزد خورشت شما تلخ و بد مزه می‌شود. توجه داشته باشید که سبزی وقتی قهوه ای شد یعنی خوب سرخ شده است. نه کمتر و نه بیشتر. به یاد داشته باشید که اگر سبزی را خوب سرخ نکنید، رنگ خورشت شما سبز می‌شود. با اطمینان می‌توان گفت این رنگی نیست که شما انتظار دارید!

۴- لوبیای باکیفیت و مناسب تهیه کنید

بهترین لوبیا برای خورشت قورمه سبزی، لوبیا چیتی است. لوبیا چیتی باعث می‌شود خورشت شما خوش رنگ و لعاب شود. و به علاوه طعم بهشتی هم به خورشت می‌دهد. پس دقت کنید که لوبیایی که تهیه می‌کنید تازه باشد. برای اینکه لوبیای تازه خریداری کنید به چند نکته اساسی توجه ویژه داشته باشید. اول اینکه سنگ و کلوخ زیادی لا به لای دانه‌های لوبیا نباشد. دوم اینکه به ظاهر لوبیا دقت کنید. پوست لوبیا باید صاف باشد و هیچ گونه آثاری از چروکی نداشته باشد.

۵- از گوشت مناسب استفاده کنید

اندازه تکه‌های گوشت کاملا به خود شما بستگی دارد. ولی در کل بهتر است که گوشت لقمه‌ای باشد و اگر برای مجالس مهمانی می‌خواهید خورشت قورمه سبزی تدارک ببینید، تکه‌های گوشت را درشت‌تر بردارید.

گوشت خورشت قورمه سبزی باید با پیاز تفت داده شود و روی شعله کم برای مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بپزد.

بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده کنید. اگر هم از گوشت گوساله استفاده کردید که چربی کافی ندارد، می‌توانید برای جبران آن چند تکه دنبه به خورشت اضافه کنید تا رنگ و لعاب خوبی به غذا بدهد.

۶- برای جا افتادن خورشت زمان بگذارید

و اما مهم‌ترین نکته در این لیست! شما نمی‌توانید از خورشت قورمه سبزی که در مدت زمان یک ساعت درست شده است انتظار زیادی داشته باشید. کل این زحمات ریز و درشت شما زمانی ثمر می‌دهد که خورشت شما برای مدت زمان کافی روی اجاق گاز و با شعله کم بماند تا به خوبی جا بیافتد. پس برای آماده‌سازی و پخت خورشت قورمه سبزی حداقل یک نصفه روز زمان نیاز دارید. اگر قرار است برای شام مهمانی این خورشت را بار بگذارید، توصیه ما به شما این است که از اول صبح دست به کار شوید. در غیر این صورت قید قورمه سبزی را بزنید و غذاهای دیگری را امتحان کنید. به هر حال لیست غذاهای خوشمزه ایرانی تمامی ندارد.

شما با رعایت کردن یک سری نکته و اصولی که در آشپزی امتحانشان را پس داده‌اند می‌توانید اطمینان داشته باشید که خورشت قورمه سبزی شما معرکه خواهد شد. پس نترسید و شروع به کار کنید.

منبع: اکالا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
0
2
لوبیای مورد استفاده در قرمه سبزی بایستی لوبیا قرمز باشد و نه لوبیا چیتی. بد نیست به رستورانهای درجه یک و هتلهای درجه یک، سری بزنید. خواهید دید که لوبیا برای پخت یک قرمه سبزی استاندارد ، لوبیای قرمز است. به تجربه دیده ام که هموطنان آذری ما بیشتر از لوبیا چیتی بجای قرمز در قرمه سبزی استفاده میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
0
1
این مدل پخت قورمه سبزی اصلا ویتامین نداره چون هم زیاد سرخ شده و هم مدت زمان پخت زیاد هست ، در ضمن خورش سبزی باید رنگش سبز باشه ،مگر خورش فسنجان میپزیم که رنگش سیاه باشه؟ لطفا به سودمند بودن غذا هم توجه داشته باشید و همچنین سالم بودن غذا و سلامتی بدن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار