چگونه خانه‌ها را خنک‌تر کنیم، بدون آن که بیشتر از کولر استفاده کنیم؟
کد خبر: ۲۸۸۵۰۳
تاریخ انتشار: 2023 August 16    -    ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
هنگامی که تهویه مطبوع کماکان ضروری است واحد‌هایی با درجه کارایی بالا با استفاده از خنک کننده‌های با ظرفیت بالقوه پایین گرمایش جهانی را انتخاب کنید. برای درک میزان کارآمدی آن شاخصی به نام شاخص بهره وری انرژی (ERR) وجود دارد شما باید واحدی با شاخص بهره وری انرژی نزدیک به چهار یا بالاتر از آن را انتخاب کنید.

چگونه خانه‌ها را خنک‌تر کنیم، بدون آن که بیشتر از کولر استفاده کنیم؟ (فرارو)

چگونه خانه‌ها را خنک‌تر کنیم، بدون آن که بیشتر از کولر استفاده کنیم؟ (فرارو)«تابناک با تو» - هنگامی که تهویه مطبوع کماکان ضروری است واحد‌هایی با درجه کارایی بالا با استفاده از خنک کننده‌های با ظرفیت بالقوه پایین گرمایش جهانی را انتخاب کنید. برای درک میزان کارآمدی آن شاخصی به نام شاخص بهره وری انرژی (ERR) وجود دارد شما باید واحدی با شاخص بهره وری انرژی نزدیک به چهار یا بالاتر از آن را انتخاب کنید.

دما در سرتاسر جهان در حال افزایش است. هم دره مرگ کالیفرنیا و هم منطقه شین جیانگ چین شاهد افزایش دمای بالای ۵۰ درجه بوده اند. موج گرمای طوفانی نیز در سراسر دریای مدیترانه در حال فراگیری است و باعث می‌شود دمای هوا در بخش‌هایی از ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان به بیش از ۴۰ درجه برسد.

در آینده تاثیر دمای سوزان فراتر از مناطقی خواهد بود که به طور سنتی گرم هستند. در واقع، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند اگر افزایش دمای جهانی از ۱.۵ درجه سانتیگراد به ۲ درجه سانتیگراد ادامه یابد کشور‌هایی در عرض‌های جغرافیایی شمالی مانند انگلستان، نروژ، فنلاند و سوئیس با بیش‌ترین افزایش نسبی در روز‌های گرم ناخوشایند مواجه خواهند شد.

چگونه خانه‌ها را خنک‌تر کنیم، بدون آن که بیشتر از کولر استفاده کنیم؟ (فرارو)

افراد در طول روز‌هایی که هوا بسیار گرم است به دنبال راه‌هایی برای خنک کردن خانه‌های خود هستند. تهویه مطبوع معمولا هنگامی که دما افزایش می‌یابد به راه حل پیش فرض تبدیل می‌شود و باعث خنک شدن سریع فرد و مقابله موثر با گرمای سوزان می‌شود.

با این وجود، واقعیت آن است که کولر گازی انرژی زیادی مصرف می‌کند و بسیاری از خنک کننده‌ها از گاز‌های فلوئوردار استفاده می‌کنند که در صورت نشت از ظرفیت بالقوه افزایش گرمایش جهانی برخوردارند. استفاده بی رویه از دستگاه‌های تهویه مطبوع در آینده منجر به افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و گرم شدن بیش‌تر زمین خواهد شد. بنابراین، دانستن مراحل توصیه شده برای خنک نگه داشتن خانه در مواجهه با افزایش دما بدون آسیب رساندن به آب و هوا بسیار مهم است.

مسیر نور خورشید را مسدود کنید

‌می‌توان با ایجاد مانعی بین ساختمان‌ها با اشعه خورشید از گرمای بیش از حد جلوگیری کرد. راه‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد از سقف‌های انعکاسی و تهویه شونده گرفته تا کرکره‌ها و سایبان‌های پنجره ها. نتیجه مطالعه‌ای صورت گرفه در اسپانیا نشان داد که استفاده از کرکره‌های پنجره خارجی می‌تواند نیاز‌های خنک کننده (انرژی حرارتی مورد نیاز برای راحت نگه داشتن افراد) را تا ۱۴ درصد کاهش دهد.

حتی اقدامات ساده‌ای مانند رنگ کردن سقف خانه با رنگ روشن میز می‌تواند دمای داخل خانه را کاهش دهد. تحقیقات در شهر‌های بسیار گرم پاکستان نشان داد که این رویکرد با انعکاس انرژی خورشید می‌تواند نیاز به سرمایش را تا بیش از ۷ درصد کاهش دهد.

یکی دیگر از تکنیک‌های موثر استفاده از سایه سایبان درختان است. تحقیقات در ملبورن استرالیا نشان داده درختانی که ساختمان‌ها را در سایه می‌پوشانند می‌توانند دمای سطح دیوار‌ها را تا ۹ درجه کاهش دهند.

چگونه خانه‌ها را خنک‌تر کنیم، بدون آن که بیشتر از کولر استفاده کنیم؟ (فرارو)

از تهویه طبیعی استفاده کنید

یکی از راه‌های موثر برای خنک کردن ساختمان‌هایی که تهویه ضعیفی دارند باز کردن پنجره‌ها در هنگام کاهش دمای بیرون است. این کار اجازه می‌دهد تا هوای گرم خارج شده و هوای خنک‌تر وارد شود.

هم چنین، می‌توان ویژگی‌های اضافی مانند دودکش‌های تهویه و دریچه‌های سقف را در طراحی ساختمان گنجاند تا به جریان پیدا کردن هوا بیش‌تر کمک کند. این ویژگی‌ها اغلب در آب و هوای گرم و خشک به ویژه در کشور‌های خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لحاظ تاریخی ساختمان‌های این منطقه دارای سازه‌های بلند و دودکش مانندی به نام بادگیر هستند که باد‌های سرد غالب را گرفته و به خانه‌ها هدایت می‌کنند. تهویه ساختمان با هوای خنک در شب نیز می‌تواند آن را برای مدت طولانی تری در طول روز خنک نگه دارد.

هم چنین می‌توان سیستم "تهویه متقاطع" را برای ساختمان‌ها در نظر گرفت جایی که نسیم تازه از یک روزنه وارد شده و از مسیر دیگری در طرف مقابل خارج می‌شود. در صورت لزوم، می‌توان این امر را با ترکیب حیاط‌های داخلی ارتقا داد طرحی که قرن‌ها در آب و هوای گرم‌تر برای خنک نگه داشتن ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

پژوهش‌های پیش‌تر صورت گرفته نشان می‌دهند که حیاط‌های داخلی می‌توانند کل مدت زمانی که در آن به اقداماتی برای خنک کردن نیاز داریم (که به عنوان ساعات ناراحتی داخل خانه شناخته می‌شود) را تا ۲۶ درصد کاهش دهند.

خنک کننده فراتر از کنترل دما

درک ما از خنکی تنها توسط دما تعیین نمی‌شود. عواملی مانند رطوبت و سرعت هوا نیز در میزان احساس راحتی ما نقش دارند. در اینجاست که فن‌ها چه بر روی سقف باشند و چه به تنهایی به کار می‌آیند. با ترکیب فن‌ها با تهویه مطبوع می‌توان تنظیم ترموستات را از ۲۴ درجه به ۲۷ درجه سانتیگراد افزایش داد و هم چنان احساس خنکی داشت. این تنظیم ساده می‌تواند مصرف انرژی خانگی برای سرمایش را تا بیش از ۲۰ درصد کاهش دهد.

سیستم‌های تهویه مطبوع متمرکز نیز اغلب با خنک کردن اتاق‌های خالی ما را بیش از حد لازم خنک می‌کنند یا حتی انرژی را هدر می‌دهند، اما می‌توانیم با ترکیب تنظیمات خنک کننده راحت‌تر با استفاده دستگاه‌های خنک کننده شخصی مانند فن‌های رومیزی، صندلی‌های خنک شده یا خنک کننده‌های ترموالکتریک پوشیدنی با این مشکل مقابله کنیم. این دستگاه‌ها به افراد اجازه می‌دهند بدون نیاز به خنک کردن کل فضا کنترل بیش تری بر نیاز‌های سرمایشی فوری خود داشته باشند.

هنگامی که تهویه مطبوع کماکان ضروری است واحد‌هایی با درجه کارایی بالا با استفاده از خنک کننده‌های با ظرفیت بالقوه پایین گرمایش جهانی را انتخاب کنید. برای درک میزان کارآمدی آن شاخصی به نام شاخص بهره وری انرژی (ERR) وجود دارد شما باید واحدی با شاخص بهره وری انرژی نزدیک به چهار یا بالاتر از آن را انتخاب کنید.

هنگام طراحی یا تطبیق ساختمان‌ها توجه به نیاز‌های کلی گرمایش و سرمایش ضروری است. برای مثال، به حداکثر رساندن تهویه می‌تواند از گرمای بیش از حد در تابستان جلوگیری کند، اما به حداقل رساندن تهویه می‌تواند به کاهش نیاز به گرمایش در زمستان کمک کند.

چگونه خانه‌ها را خنک‌تر کنیم، بدون آن که بیشتر از کولر استفاده کنیم؟ (فرارو)

نکته کلیدی یافتن راه حل‌هایی است که به خوبی با یکدیگر کار می‌کنند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تطبیق داد تا از هزینه‌های نصب سیستم‌های تهویه مطبوع پر انرژی جلوگیری نمود یا آن را کاهش داد. چنین رویکردی به افراد این امکان را می‌دهد تا در دما‌های گرم‌تر راحت بمانند بدون آن که آب و هوا را برای نسل‌های آینده به خطر بیاندازند.

منبع: فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار