سنگین‌ترین حشرات جهان
کد خبر: ۲۸۷۸۱۲
تاریخ انتشار: 2023 August 09    -    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
حتما موقع قدم زدن در طبیعت تجربۀ افتادن حشرات روی لباس یا دستتان را داشته‌اید؛ در اینجا حشراتی را معرفی می‌کنیم که آرزو می‌کنید هیچ‌وقت روی لباستان نیافتند! حشرات به خودی خود برای خیلی از ما چندش‌آور و هراس‌آور هستند؛ حالا تصور کنید که وقتی شب در رختخوابتان آرام گرفته‌اید، یکی از سنگین‌ترین حشرات جهان به سراغ شما بیاید!

سنگین‌ترین حشرات جهان؛ از سوسک کرگدنی تا جالوت (فرادید)«تابناک با تو» - حتما موقع قدم زدن در طبیعت تجربۀ افتادن حشرات روی لباس یا دستتان را داشته‌اید؛ در اینجا حشراتی را معرفی می‌کنیم که آرزو می‌کنید هیچ‌وقت روی لباستان نیافتند!

حشرات به خودی خود برای خیلی از ما چندش‌آور و هراس‌آور هستند؛ حالا تصور کنید که وقتی شب در رختخوابتان آرام گرفته‌اید، یکی از سنگین‌ترین حشرات جهان به سراغ شما بیاید!

در اینجا شما را با تعدادی از سنگین‌وزن‌ترین حشرات جهان آشنا خواهیم کرد؛ حشراتی که به درستی نام حیواناتی مثل فیل و کرگدن روی آن‌ها گذاشته شده!

سوسک کرگدنی آکتئون

سنگین‌ترین حشرات جهان؛ از سوسک کرگدنی تا جالوت (فرادید)

سوسک آکتائون یکی از بزرگترین سوسک‌های جهان است و در جنگل‌های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شود
سوسک شگفت‌انگیز آکتائون یک سوسک کرگدنی است که نامش برگرفته از یک شکارچی مشهور در اساطیر یونان است. پاهای قدرتمند و آرواره قوی، آن را به یک حشره‌ی مهیب و یکی از بزرگ‌ترین حشرات جهان تبدیل کرده است.

از نظر وزنی، باوجود آکتائون‌هایی که بین ۵۰ تا ۷۰ گرم وزن دارند، در رده سوم قرار می‌گیرد. نرها شاخ بزرگ و دندان‌هایی دارند که از پیش‌سینه‌ی آن‌ها بیرون زده است، در حالی که ماده‌ها این گونه نیستند.

Megasoma elephas – سوسک فیلی

سنگین‌ترین حشرات جهان؛ از سوسک کرگدنی تا جالوت (فرادید)

سوسک فیلی (Megasoma elephas) که تصویر آن در یک جنگل بارانی در کاستاریکا گرفته شده است

رنگ سوسک فیلی در واقع سیاه است، اما یک سری موهای ریز روی بدنش آن را زرد نشان می‌دهد. این سوسک یکی دیگر از گونه‌های بزرگ است که طول آن به ۱۳.۷ سانتی‌متر می‌رسد. این سوسک بیشتر در مناطقی از آمریکای مرکزی مانند مکزیک یافت می‌شود.

نام آن الهام‌گرفته از شاخی است که در نرها وجود دارد. این شاخ از مرکز سر بیرون زده و شبیه خرطوم فیل است. وزن این گونه می‌تواند به ۵۰ تا ۷۰ گرم برسد.

Goliathus goliatus – سوسک جالوت

سنگین‌ترین حشرات جهان؛ از سوسک کرگدنی تا جالوت (فرادید)

تصویر نزدیک از سوسک جالوت (Goliathus goliatus) در زیستگاه طبیعی خود

این سوسک در مرحله‌ی لاروی، سنگین‌ترین حشره است، اما پس از بالغ شدن، وزن آن به نصف کاهش می‌یابد و به ۵۰ تا ۷۰ گرم می‌رسد. می‌گویند در طبیعت، وزن آن می‌تواند به بیش از ۱۰۰ گرم برسد، اما دانشمندان این موضوع را اثبات نکرده‌اند.

این سوسک نه فقط به خاطره اندازه، بلکه بخاطر قدرتش نیز معروف است و می‌تواند بیش از ۸۵۰ برابر وزن بدن خودش را بلند کند.

Megaphasma denticrus – حشره‌ی غول‌پیکر چوبک

سنگین‌ترین حشرات جهان؛ از سوسک کرگدنی تا جالوت (فرادید)

حشره‌ی چوبک از گونه‌ی Megaphasma denticrus روی شاخه‌ی درخت

این حشره‌ی غول پیکر نه تنها بسیار دراز بلکه سنگین هم هست. وزن یک نمونه‌ی آن ۶۵ گرم اندازه‌گیری شده که تقریباً سه برابر سنگین‌تر از یک موش معمولی است.

این گونه را می‌توان در جنوب ایالات متحده یافت، جایی که در جنگل‌ها و علفزارها زندگی می‌کند. اما به دلیل استتار بی‌نظیر، تشخیص آن بسیار سخت است.

Deinacrida heteracantha – وِتایِ غول‌پیکر

سنگین‌ترین حشرات جهان؛ از سوسک کرگدنی تا جالوت (فرادید)

این وتای غول‌پیکر (wētā) سال ۲۰۱۴ در جزیره Tiritiri Matangi در نیوزیلند عکاسی شده است

سنگین‌ترین حشره‌ی جهان، وتای غول‌پیکر یک نوع ملخ است که وزن آن به ۷۱ گرم می‌رسد، تقریباً به اندازه یک موش صحرایی که به خوبی تغذیه شده باشد. این حشره‌ی غول‌پیکر در نیوزیلند یافت می‌شود، جایی که ۷۰ میلیون سال بدون تغییر باقی مانده است.

در نیوزلند، این حشره به دلیل قرار گرفتن در معرض خطر انقراض از سوی قانون محافظت می‌شود. از دست دادن زیستگاه این حشره به این معناست که بیشتر آن‌ها در جزایر کوچکتری یافت می‌شوند که در آن شکارچیان غیرپستاندار نیز وجود دارند.

 

برچسب ها: سنگین ، حشرات ، سوسک ، کرگدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار