۱۴ مورد از عجیب‌ترین اسرار قطب جنوب که نمی‌خواهند شما بدانید
کد خبر: ۲۸۷۰۹۱
تاریخ انتشار: 2023 August 03    -    ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
قطب جنوب مکانی است که در دهه‌های مختلف ذهن مردم را به خود مشغول کرده و همیشه پر از راز‌های نگفته و اسرار پنهان بوده است. از اولین کاشفان تاریخی در دهه‌ی ۱۸۰۰ تا دانشمندان جسور امروزی، عجایب مختلفی را در این منطقه دیده‌اند که حتی روحمان هم از آن‌ها خبر ندارد. اسرار قطب جنوب از پنهان‌ترین راز و رمز‌های جهان است.

۱۴ مورد از عجیب‌ترین اسرار قطب جنوب که نمی‌خواهند شما بدانید (دیجی کالا مگ)

۱۴ مورد از عجیب‌ترین اسرار قطب جنوب که نمی‌خواهند شما بدانید (دیجی کالا مگ)«تابناک با تو» - قطب جنوب مکانی است که در دهه‌های مختلف ذهن مردم را به خود مشغول کرده و همیشه پر از راز‌های نگفته و اسرار پنهان بوده است. از اولین کاشفان تاریخی در دهه‌ی ۱۸۰۰ تا دانشمندان جسور امروزی، عجایب مختلفی را در این منطقه دیده‌اند که حتی روحمان هم از آن‌ها خبر ندارد. اسرار قطب جنوب از پنهان‌ترین راز و رمز‌های جهان است.

قطب جنوب آخرین بیابان ناشناخته‌ی جهان است که در هاله‌ای از رمز و راز قرار گرفته و ۹۰٪ از یخ‌های زمین را در خود جای داده است. در این مطلب می‌خواهیم ۱۴ مورد از عجیب‌ترین اسرار قطب جنوب را به شما معرفی کنیم.

۱. دریاچه‌های زیرزمینی

تصور وجود چیزی زیر لایه‌های ضخیم یخ‌های قطب جنوب دشوار است، اما جالب است بدانید که دانشمندان تعداد دریاچه‌ی زیرزمینی دقیقا زیر همین لایه‌های عظیم یخی پیدا کرده‌اند. این دریاچه‌ها اولین بار در دهه‌ی ۱۹۷۰ توسط رادار‌ها کشف شد و مشخص شد که ۴۰۰ دریاچه‌ی مختلف زیر لایه‌ای یخ به قطر ۳ کیلومتر قرار دارد.

دانشمندان معتقدند این دریاچه‌ها بعد از جدا شدن قطب جنوب از گندوانالند (اَبَر قاره‌ی باستانی) شکل گرفته است. دریاچه‌ی وستوک، که در دهه‌ی ۱۹۹۰ توسط دانشمندان روسی کشف شد، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی زیر یخ‌های قطب جنوب و سومین دریاچه‌ی بزرگ جهان از نظر حجم است که در عمیق ۳.۵ کیلومتری زیر یخ قرار دارد.

۲. دریاچه‌ی عمیق

دریاچه‌ی عمیق یک دریاچه‌ی داخلی در شرق قطب جنوب است که دانشمندان را سال‌ها مجذوب خود کرده است. این دریاچه ۵۵ متر پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد و هرچه عمیق‌تر می‌شود، شوری آب آن هم افزایش پیدا می‌کند. آب‌های شور موجود در این دریاچه با آ‌ب دریای مرده قابل مقایسه است.

همچنین میزان شوری آن ۱۰ برابر بیشتر از آب اقیانوس‌ها است. این یعنی آب دریاچه‌ی عمیق با اینکه منفی ۲۰ درجه دما دارد، اما هیچ وقت در عمیق‌ترین نقطه یخ نمی‌زند. جالب است بدانید این دریاچه کاملا قابل سکونت است و یکی از کم تولیدترین و در عین حال قابل توجه‌ترین اکوسیستم‌های جهان را دارد. تا امروز ۴ میکروب بسیار خطرناک برای انسان‌ها و حیوانات هم در این دریاچه کشف شده است.

۳. رودخانه‌ی خون

۱۴ مورد از عجیب‌ترین اسرار قطب جنوب که نمی‌خواهند شما بدانید (دیجی کالا مگ)

از عجیب‌ترین اسرار قطب جنوب رودخانه‌ای به رنگ خون است که همیشه روی یخ‌ها جریان دارد. سرچشمه‌ی آبی که به شکل خون روی یخ‌های قطب جنوب جریان پیدا کرده است زمانی یک دریاچه‌ی نمکی بوده که حالا، به دلیل تشکیل یخچال‌های طبیعی در بالای دریاچه، دیگر به هوای بیرون دسترسی ندارد. در نتیجه آب در عمق ۴۰۰ متری زیر زمین محبوس شده و با گذشت زمان هر روز شور و شورتر شده است.

در حال حاضر این آب ۳ برابر شورتر از آب دریا است و هرگز یخ نمی‌زند. همچنین حاوی میزان بسیار زیادی آهن است که تا قبل از خروج از دریاچه با اکسیژن و نور خورشید در تماس نبوده است. در نتیجه بلافاصله بعد از خارج شدن از فضای بسته‌ی دریاچه، با اکسیژن هوا تماس پیدا کرده و آهن موجود در آن اکسید می‌شود. به همین دلیل رنگ آن به قرمز تیره، دقیقا رنگ زنگ آهن، تغییر پیدا می‌کند.

۴. موجودات عجیب

قبلا تصور می‌شد که در صحرای بایر و پر از یخ قطب جنوب که دمای آن تا حدود منفی ۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد هم می‌رسد هیچ موجود زنده‌ای وجود ندارد. اما جالب است بدانید که در قطب جنوب موجودات سرسخت و عجیبی زندگی می‌کنند. میکروب‌ها، سخت پوستان، ماهی‌های مرکب عظیم‌الجثه، عنکبوت‌های بزرگی که قطر هر ساق پای آن‌ها به اندازه‌ی یک بشقاب است و کرم‌های غول پیگری که مو‌های طلایی درخشان و آرواره‌های بزرگ پر از دندان‌های تیز دارند. همچنین ماهی‌های شفافی که تمام اندام‌های داخلی آن‌ها دیده می‌شود و چشم‌های درشت بسیار عجیبی دارند.

۵. فسیل‌های باستانی و جنگل‌های بارانی

قبل از عصر یخبندان، قطب جنوب یکی از بزرگ‌ترین و پرباران‌ترین جنگل‌های زمین را داشته است. به همین دلیل این روز‌ها فسیل‌های زیادی از درخت‌های استوایی و حیواناتی مثل پرندگان و دایناسور‌های دوره‌ی کرتاسه و همچنین حیوانات دریایی در این منطقه پیدا می‌شود.

۶. رشته کوه گامبور تسف

در قطب جنوب یک رشته کوه عظیم به نام کوه‌های گامبورتسف زیر یک صفحه‌ی یخی با ضخامت ۲ تا ۴ هزار کیلومتر و با طول ۱۲۰۰ کیلومتر پنهان شده است. این رشته کوه در سال ۱۹۵۸ توسط دانشمندان روسی کشف شد. این کوه هنوز دیده نشده، اما با کمک امواج گرانشی و مغناطیسی زمین محل و ابعاد دقیق آن مشخص شده است.

۷. یخ‌های آوازه‌خوان!

از یک قطعه یخ بسیار بزرگ با مساحتی بیشتر از ۵۰۰ هزار کیلومتر، تقریبا به اندازه‌ی کشور فرانسه، صدا‌هایی شبیه به آواز خواندن به گوش می‌رسد. وزش باد در تپه‌های برفی این قطعه‌ی عظیم یخی باعث ایجاد ارتعاشات سطحی می‌شود که برای گوش انسان قابل شنیدن نیست، اما حسگر‌های لرزه‌نگاری آن‌ها را ثبت کرده‌اند و چیزی که به دست آمده، ملودی یک آواز غم‌انگیز است.

۸. سوراخ غول پیکر

در سال ۲۰۱۷ حفره‌ای به اندازه‌ی ایرلند در قطب جنوب ایجاد شد و پولی‌نیا نام گرفت. علت ایجاد آن جریان آب‌های گرم اقیانوسی است که به سمت بالا و سطح یخ حرکت کرده و لایه‌های یخی را ذوب کرده‌اند. البته هنوز دانشمندان مطمئن نیستند که چرا پولی‌نیا ایجاد شده، اما این نظریه هم وجود دارد که پستانداران دریایی از این سوراخ برای تنفس استفاده می‌کنند.

۹. کوه اِربوس

۱۴ مورد از عجیب‌ترین اسرار قطب جنوب که نمی‌خواهند شما بدانید (دیجی کالا مگ)

کوه اربوس یکی از ۴ آتشفشان خاموش قطب جنوب است که در طول ۳ دهه‌ی گذشته دوباره فعال شده و از آن ماگمای مایع بیرون می‌آید. این جنوبی‌ترین آتشفشان فعال جهان و دومین آتشفشان بلند قطب جنوب است. جالب است بدانید محققان توانستند در سال ۲۰۱۳ از قله‌ی آتشفشان دیدن کنند و در کمال ناباوری جانداران و میکروارگانیسم‌هایی را پیدا کردند که در گرمای آتشفشان زندگی می‌کردند. می‌توان گفت که این موجودات از منحصربه‌فردترین موجودات زنده در جهان هستند.

۱۰. اقیانوس جنوبی

این اقیانوس مرموز، که پنجمین اقیانوس جهان است، یکی دیگر از اسرار قطب جنوب است و راز جذب انتشار کربن را در خود پنهان کرده است. دانشمندان متوجه شده‌اند که اقیانوس جنوبی ۱۵٪ از کربن ایجاد و منتشر شده توسط انسان را جذب کرده است.

۱۱. دره‌های خشک مک مور دو

شاید تصورش سخت باشد، اما قطب جنوب بزرگ‌ترین بیابان جهان است که ۹۹٪ از آن توسط یخ پوشیده شده است. ۱٪ باقی‌مانده که با یخ پوشانده نشده دره‌های خشک مک مور دو نام دارد و در آن تپه‌های ماسه‌ای عظیم به ارتفاع ۷۰ متر و عرض ۲۰۰ متر یافت می‌شود. آب‌وهوای این منطقه کاملا شبیه مریخ است و اینطور به نظر می‌آید که می‌تواند اسرار حیات در سیارات دیگر را در خود داشته باشد. نکته‌ی جالب درباره‌ی این تپه‌ها حرکت کردن آن‌ها است. تپه‌های شنی این دره سالانه ۱.۵ متر جابه‌جا می‌شوند.

۱۲. قارچ‌های بومی قطب جنوب

قطب جنوب پر از میکروارگانیسم‌ها و اکستروموفیل‌های مختلف است و در میان آن‌ها چند گونه قارچ بومی این منطقه هم به چشم می‌خورد. این قارچ معمولا در مناطق گرم و جنگلی رشد می‌کند، اما جالب است که تا این روز‌ها و در یخبندان عظیم این قاره توانسته‌اند زنده بمانند. نوع دیگری از قارچ‌ها در این منطقه وجود دارند که روی نفت نشت کرده از ظرف سوخت کاوشگران رشد می‌کنند. دانشمندان فکر می‌کنند که امکان پاکسازی لکه‌های نفتی با کمک این قارچ‌ها وجود داشته باشد.

۱۳. شهاب سنگ‌های باستانی

قطب جنوب پر از شهاب سنگ‌های مختلف است. بخش شرقی این قاره مکان مناسب‌تری برای پیدا کردن این سنگ‌ها است و از سال ۱۹۷۶ تا امروز حدود ۲۰ هزار شهاب سنگ از این منطقه جمع‌آوری شده است.

۱۴. فرازمینی‌ها، نازی‌ها و شهر آتلانتیس

۱۴ مورد از عجیب‌ترین اسرار قطب جنوب که نمی‌خواهند شما بدانید (دیجی کالا مگ)

در طول سال‌های گذشته قطب جنوب بخش بسیار زیادی از تئوری‌های توطئه را به خود اختصاص داده است. بسیاری از مردم بر این باورند که قطب جنوب زمانی محل زندگی فرازمینی‌ها بوده و جمجه‌های دراز و اهرام پیدا شده در این محل هم به این تئوری‌ها دامن زده است. سرویس گوگل ارث (google earth) هم سالانه تعدادی فعالیت غیرعادی در این منطقه ثبت می‌کند که گفته می‌شود کار بیگانگان است. به همین دلیل این منطقه یکی از جذاب‌ترین نقاط برای شکارچیان فرازمینی‌ها است. حتی گفته می‌شود که شهر گمشده‌ی آتلانتیس زیر کیلومتر‌ها یخ در این قاره پنهان شده است.

یک نظریه‌ی دیگر می‌گوید که نازی‌های آلمان از قطب جنوب به عنوان مخفی‌گاه استفاده می‌کردند و هیتلر هم بعد از پایان جنگ جهانی دوم به آنجا فرار کرده است. جالب است بدانید که هیتلر علاقه‌ی زیادی به پنهان شدن از دید عموم داشت و همیشه در قطب جنوب به دنبال چیزی می‌گشت. آلمان نازی یک ایستگاه در قطب جنوب داشت، اما بعد از مسموم شدن خدمه توسط گوشت خرس قطبی در ۷۰ سال پیش، ایستگاه تخلیه و به حال خود رها شد.

مرور کلی

قطب جنوب، این قاره‌ی سفید بزرگ و یخ زده، راز و رمز‌های زیادی را در خود پنهان کرده و یکی از غیرقابل توضیح‌ترین نقاط زمین است. علی‌رغم تمام تلاش‌های دانشمندان از سراسر جهان، هنوز قادر به کشف تمام اسرار این قاره نشده‌ایم و فقط با نظریات و روایت‌های مختلفی درباره‌ی این قاره روبه‌رو هستیم.

منبع: دیجی کالا مگ

 

برچسب ها: اسرار ، قطب ، قطب جنوب ، عجیب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار