کنه‌‌ عنکبوتی پیش از جفت‌گیری، پوست عنکبوت ماده را جدا می‌کند
کد خبر: ۲۸۶۶۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2023 August 15    -    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کنه عنکبوتی نر وقتی آماده جفت‌گیری می‌شود، پوست عنکبوت ماده را از تنش جدا می‌کند. این مطالعه می‌گوید پژوهشگران دریافته‌اند که نرها در مواقعی از پاهای جلویی‌شان برای «طبل زدن» در برابر ماده استفاده می‌کنند تا شاید آن‌ها را تحریک کند پوست‌اندازی را زودتر آغاز کنند.

کنه‌‌ عنکبوتی پیش از جفت‌گیری، پوست عنکبوت ماده را جدا می‌کندکنه‌‌ عنکبوتی پیش از جفت‌گیری، پوست عنکبوت ماده را جدا می‌کندتابناک باتو ــ عنکبوت نر گاه ساعت‌ها ابراز علاقه می‌کند تا ماده را به جفت‌گیری راضی کند اما به محض اینکه ماده راضی می‌شود، عنکبوت نر پیش می‌رود و نیشش می‌زند. چون در غیر این‌ صورت، عنکبوت ماده جفت نر را می‌خورد؛ پدیده‌ای که به هم‌نوع‌خواری معروف است و در سایر حشرات هم دیده می‌شود اما بین نوعی دیگر از عنکبوت‌ها به نام کنه عنکبوتی مراسم به‌شکلی متفاوت اجرا می‌شود: زمانی که جنس نر آماده جفت‌گیری می‌شود، پوست عنکبوت ماده را از تنش جدا می‌کند.

نشریه لایو ساینس می‌نویسد دانشمندان اتریشی نخستین بار هنگام مطالعه کنه‌های عنکبوتی که از بستگان عنکبوت و عقرب به شمار می‌آیند، متوجه این موضوع شدند. بر اساس نتایج این مطالعه که در نشریه آی‌ساینس منتشر شد، پژوهشگران دریافتند نرها از ماده‌ها محافظت می‌کنند، که معمولا در ۱۰ روزگی به بلوغ جنسی می‌رسند، و منتظر می‌مانند تا جفت‌های احتمالی‌شان شروع به پوست‌اندازی کنند.

پیتر شاوزبرگر، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد گروه زیست‌شناسی رفتاری و شناختی دانشگاه وین، به لایوساینس گفت: «عنکبوت نر ساعت‌ها از عنکبوت ماده محافظت می‌کند. جنس نر تشخیص می‌دهد که جنس ماده چه زمانی آماده پوست‌اندازی است؛ چون پوست بیرونی [پوست قدیمی و بیرونی] به رنگ نقره‌ای درمی‌آید و بین این پوست و پوست جدید هوا قرار می‌گیرد.»

در این زمان، نر برای آنکه ماده زودتر برای جفت‌گیری آماده شود، به زیر پوست ماده می‌لغزد و برای کندن پوست ماده از پدیپالپ (پا‌های سوزنی‌شکل) استفاده می‌کند. بعد از کنار رفتن پوسته بیرونی، نر می‌تواند اندام جنسی خود را وارد اندام ماده کند.

این مطالعه می‌گوید پژوهشگران دریافته‌اند که نرها در مواقعی از پاهای جلویی‌شان برای «طبل زدن» در برابر ماده استفاده می‌کنند تا شاید آن‌ها را تحریک کند پوست‌اندازی را زودتر آغاز کنند.

عمل جفت‌گیری دو سه ثانیه طول می‌کشد اما گویا این طبل زدن رفتاری مراقبتی است و انرژی و زمان زیادی می‌برد؛ چون جنس نر می‌خواهد مطمئن شود نر دیگری ماده موردنظر او را تصاحب نمی‌کند.

گاهی اوقات دیده شده است وقتی زمان پوست‌اندازی کنه‌های عنکبوتی ماده فرا می‌رسد، خودشان پوستشان را می‌کنند اما آن‌ها این کار را از سر شروع می‌کنند؛ در حالی‌ که نر از قسمت پشت پوست را جدا می‌کند.

با اینکه نخستین بار است رفتار پوست‌ کندن در گونه‌ای از موجودات زنده ثبت شده است، در قلمرو حیوانات، کنه‌های عنکبوتی تنها موجوداتی نیستند که این مراسم جفت‌گیری را برگزار می‌کنند.

مثلا پروانه نر نیز به داخل پوسته شفیره نفوذ می‌کند. شفیرگی مرحله‌ای از چرخه زندگی پروانه است که تاری به نام پیله می‌تند و خود را داخل شفیره می‌پیچد.

هر دو این موارد نشان می‌دهد که احتمالا برای جفت‌گیری رقابتی جدی وجود دارد و این رفتارهای پیچیده گزینش جنسی حتی در کوچک‌ترین حیوانات نیز انجام می‌شوند.
منبع: ایندیپندنت فارسی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
0
1
عجب نر بی رحمی............
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
0
0
تعجبی ندارد حالا دختر خانمها تا بخواند وارد زندگی باشند پوست پسر که هیچ پوست پدر جد طرف را میکنند تا نیومده دارند میرند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار