جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد
کد خبر: ۳۱۲۶۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 May 05    -    ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
bato-adv
bato-adv
رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به جامعه ۷۶هزار نفری ماماها در کشور و نقش آنها در اجرای سیاست‌های جمعیتی، گفت: به دنبال اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت صورت گرفته، جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.
رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به جامعه ۷۶هزار نفری ماماها در کشور و نقش آنها در اجرای سیاست‌های جمعیتی، گفت: به دنبال اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت صورت گرفته، جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.
 
محمد رییس‌زاده در مراسم روز ماما، خطاب به حاضران در جلسه گفت: حتما باید به شما جامعه بزرگ مامایی تبریک بگوییم که عمر و تجربه خود را صرف شیرین‌ترین و زیباترین تجربه هستی و خاطره یک خانواده می‌کنید و واسطه ظهور امن فیض خداوندی حیات بر روی زمین هستید و این حتما جای تقدیر دارد و جایگاه شما در جامعه پزشکی جایگاه بسیار رفیعی است؛ به اندازه ارزش جان یک سرزمین وتداوم خلقت. راز قوی بودن این کشور عزیز و دوست داشتنی که به جان نفوس خود وابسته است، به دستان شماست که از نفوس این دیار مراقبت می‌کنید، هم در دوران بارداری، هم در دوران زایمان و هم مراقبت‌های پس از زایمان.
 
وی افزود:  زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و حتما یکی از مولفه های تقویت آن جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور برای جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود. این سرمایه گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است. اگر ما می‌خواهیم از این سیاه چاله ی جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتما باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.
 
رئیس‌زاده همچنین در سخنان خود به آمار قابل توجهی اشاره کردو افزود: ما در سال های ۹۲ تا ۴۰۰  یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی داشتیم. در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن، ۱۲.۴ درصد کاهش موالید داشتیم. این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب کمتر شده است با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت  شده است سرعت نزول کمتر شده است.
 
وی در همین زمینه عنوان کرد: در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. لذا کاهش۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳.۶ بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۱.۶ بود و جلوی آن سقوط آزاد  کاهش موالید گرفته شد.
 
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، وی  با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت:  از ۷۶ هزار نفر جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰درصد آن‌ها پروانه مطب داردند. یعنی ۷هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم.   یکی از مهمترین مولفه‌های تشویق به فرزندآوری این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و  هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید بکار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان عزیز کشور بدانند.
 

رئیس‌زاده گفت: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و حتما ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

ایسنا

bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
0
7
نوزاد افغانی هستند نه نوزاد ایرانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv