دانستنی‌های بانمک تاریخی درباره ترشیجات
کد خبر: ۲۸۵۷۹۸
تاریخ انتشار: 2023 July 23    -    ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
اگرچه منشاء دقیق فرآیند ترشی کردن غذا به طور کامل شناخته نشده است، باستان شناسان معتقدند که بین النهرین در دوران باستان و در حدود ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مبدع ترشی درست کردن بودند . اما چندین قرن بعد، در حدود سال ۲۰۳۰ قبل از میلاد، ترشی خیار در هند برای نخستین‌بار استفاده شد و آنها در سفرهای دریایی طولانی، آن را به عنوان آذوغه با خود حمل می‌کردند...

دانستنی‌های بانمک درباره ترشیجات

دانستنی‌های بانمک درباره ترشیجاتاختصاصی «تابناک با تو»؛ ترشی، این چاشنی خوشمزه تقریبا در سفره‌ همه‌ی فرهنگها پیدا می‌شود و در کنار وعده‌های اصلی استفاده میشود. می‌توان گفت محبوب‌ترین چاشنی است. به راحتی آماده میشود، تقریبا ارزان است و ماندگاری بالایی دارد.

مخلوط کردن سبزیجات با سرکه، از قدیمی ترین روش‌های حفظ غذا بوده‌است. آب و نمک و سرکه، عناصری برای حفظ مواد غذایی بوده‌اند. این فرآیند برپایه تولید اسیدلاکتیک حاصل از برخی انواع باکتری بود.‌
اسیدلاکتیک، باعث تخمیر بی‌هوازی بود. گاهی سیر هم برای افزودن طعم بیشتر و کمک به جلوگیری از رشد باکتری‌های ناخواسته اضافه می‌شد.

فواید ترشی‌ها به دلیل باکتری های اسید لاکتیک موجود در این غذاها است که با بسیاری از فواید سلامتی پروبیوتیک ها از جمله، افزایش مقاومت طبیعی در برابر بیماری های عفونی در دستگاه گوارش، پیشگیری از عفونت های دستگاه تناسلی، مبارزه با سرطان، بهبود هضم و کاهش کلسترول بد خون... مرتبط است.

اگرچه منشاء دقیق فرآیند ترشی کردن غذا به طور کامل شناخته نشده است، باستان شناسان معتقدند که بین النهرین در دوران باستان و در حدود ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مبدع ترشی درست کردن بودند . اما چندین قرن بعد، در حدود سال ۲۰۳۰ قبل از میلاد، ترشی خیار در هند برای نخستین‌بار استفاده شد و آنها در سفرهای دریایی طولانی، آن را به عنوان آذوغه با خود حمل می‌کردند.‌

در آن زمان ترشی کردن غذاها به ویژه خیار به عنوان یک روش بسیار مفید برای نگهداری از غذاهای خارج از فصل که در سفرهای طولانی به خصوص در دریا قابل استفاده بود، رواج داشت. ترشی به برخی از انواع سبزیجات محدود نمی شد، بلکه شامل گوشت و میوه نیز می شد.

دانستنی‌های بانمک درباره ترشیجات

 

ترشی فقط توشه سفر نبود
راز زیبایی و سلامتی کلئوپاترا در ترشی!
ترشی کردن غذاها نه فقط برای آذوقه و سفرهای طولانی بود، بلکه فواید زیبایی و سلامتی نیز داشته است، چرا که ملکه افسانه ای مصر کلئوپاترا به علاقه‌ی زیادش به ترشی معروف بود. او علاقه‌ی زیادی به خیارشور داشت. ارسطو هم مثل کیلوپاترا از عشاق ترشی بود و می‌گفت ترشی، تاثیر مثبت روی سلامتی دارد. ژولیوس سزار، معشوقه کلئوپاترا، ترشی را در آذوغه سربازانش گنجانده بود زیرا بر این باور بود که ترشی سربازان را قوی‌تر می‌کند.

ترشی‌ها، به ویژه ترشی خیار، در طول سالیان متمادی جایگاه خود را به عنوان بهترین غذا در میان توشه‌های سفر و آذوغه‌ی غذای سربازان به دلیل فواید آن برای سلامتی و استقامت خود حفظ کرده‌اند. پس از ورود ترشی به دنیای جدید و افزایش محبوبیت آن، کشاورزان شروع به تبدیل ترشی به یک تجارت پرسود کردند.

 

ورود ترشی به دنیای جدید و تبدیل آن به تجارت
پس از رواج ترشی‌ها و رواج روزافزون آن در بین النهرین، هند و مصر، کاشفان و مسافران خارجی، بیشترین نقش را در گسترش محبوبیت ترشی در کشورهای جدید داشتند. کریستف کلمب در سفر خود به دنیای جدید در سال ۱۴۹۲، ترشی‌های میوه و سبزی زیادی را در کشتی‌های خود حمل کرد تا در طول سفر خود آنها را برای مدت طولانی حفظ کند.

او ترشی را به دلیل ماندگاری بالا، و تأثیر آن در کمک به جلوگیری از ابتلا به بیماری اسکوربوت که یک کمبود ویتامین در دریانوردان است، در فهرست غذای اصلی کشتی خود گنجاند.

دانستنی‌های بانمک درباره ترشیجات

کشت و ترشی خیار به صنعت تبدیل شد

پس از محبوبیت گسترده ترشی، در سال ۱۶۵۶، کشاورزان هلندی در نیویورک شروع به کشت خیار در بروکلین کنونی کردند. تاجران خیار را می‌خریدند، آنها را ترشی می‌کردند و در بشکه‌ و در گوشه خیابان می‌فروختند و بعدها صنعت ترشی در جهان شکل گرفت.

قرن نوزدهم دوره‌ای است که در آن صنعت مواد غذایی ترشی به سمت یک جهش کوانتومی در سطوح تجاری و داخلی حرکت کرد. روش های کنسرو سازی توسعه یافتند و امکان بهبود در کمیت و نوع تولید را فراهم می کرد.

بناپارت برای بهترین روش ترشی انداختن، جایزه بزرگی می‌دهد
یکی دیگر از شخصیت‌های تاریخی که از طرفداران غذاهای ترشی بود، ناپلئون بناپارت بود که ۱۲۰۰۰ فرانک (معادل ۲۵۰۰۰۰ دلار امروز) جایزه برای شخصی که بتواند بهترین راه را برای ترشی و نگهداری غذا برای سربازانش در سال ۱۸۰۹ بیابد، پرداخت کند.

دانستنی‌های بانمک درباره ترشیجات

این مبلغ هنگفت را سرآشپز و شیرینی‌پز فرانسوی نیکلاس‌آپرت برنده شد. ایده او این بود که نوع سبزیجاتی که باید ترشی شود را در یک بطری قرار بدهد و قبل از بستن آن همه هوا را از آن خارج کند. آپرت با استفاده از ظروف شیشه ای دربسته و مهر و موم شده با چوب پنبه، توانست سبزیجات و میوه ها را برای مدت بیشتری نگهدارد.

هاینز در فروش خیارشور سرآمد است!

سال ۱۸۹۳ نقطه عطفی در تاریخ صنعت ترشی بود. شرکت هاینز تعدادی از کودکان محلی را فرستاد تا بازدیدکنندگان نمایشگاه را با یک هدیه رایگان برای هر مهمانی که از غرفه آن‌ها بازدید می‌کرد شگفت‌زده کند و محصولاتش را در نمایشگاه جهانی شیکاگو بازاریابی کرد.

دانستنی‌های بانمک درباره ترشیجات

تا پایان این نمایشگاه، این شرکت بیش از یک میلیون سنجاق پوشاک را به شکل یک تکه خیارشور که نام شرکت روی ان حک شده بود توزیع کرد و بدین ترتیب با این ترفند بازاریابی به شهرت زیادی دست یافت و در صنعت ترشی پیشگام شد.

تدارکات در جنگ جهانی دوم

دولت آمریکا در طول جنگ جهانی دوم جیره ترشی را بین سربازان توزیع کرد و ۴۰ درصد از تولید ترشی این کشور به نیروهای مسلح اختصاص یافت.

تیم فوتبال به خاطر آب ترشی برنده می شود!

فیلادلفیا ایگلز از NFL پس از کسب امتیاز ۴۱ بر ۱۴ و برنده شدن در مسابقه، ادعا کردند که دالاس‌کابوی‌ها، را در یک روز گرم ۴۲ درجه در سال ۲۰۰۰ با خوردن ترشی شکست دادند. 

به گزارش نیویورک‌تایمز، یک مطالعه علمی در دانشگاه بریگام یانگ این ادعا را تایید کرد. براساس این مطالعه، خوردن ترشی «اسپاسم عضلانی را ۳۷ درصد سریع‌تر از نوشیدن آب کاهش می‌دهد».

خیارشور در طول هزاران سال،هنوز میان اقشار مختلف دنیا،محبوب است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار