مقایسه عجیب قانون حجاب در ایران با آمریکا و اروپا
کد خبر: ۲۸۵۲۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2023 July 12    -    ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
روزنامه همشهری در یک گزارش به بررسی قوانین حجاب در کشورهای مختلف پرداخت.

روزنامه همشهری در یک گزارش به بررسی قوانین حجاب در کشورهای مختلف پرداخت.

 
 

برخورد با نیلوفر فولادی‌ در هلند

مقایسه عجیب قانون حجاب در ایران با آمریکا و اروپا

نیلوفر فولادی ‌زاده سال ۱۳۶۹ در تهران است که با کشف حجاب در یکی از خیابان‌های انقلاب و برهنه شدن در تجمعات اعتراضی به مرگ مهسا امینی در هلند نامش بر سر زبان‌ها افتاد. برهنه‌شدن نیلوفر فولادی در تجمع اعتراضی چندین نفره در هلند که به بهانه حمایت از اعتراضات تهران در پی فوت مهسا امینی تشکیل شده بود، با برخورد پلیس این کشور و همچنین با واکنش‌های منفی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. برخی کاربران به عدم‌برهنگی کامل فولادی اشاره داشتند و آن را به‌دلیل وجود قوانین پوشش در هلند دانستند که در تناقض با خواسته امثال فولادی‌ است. احمد دستاران در این‌باره در توئیتر نوشت: «می‌دونید چرا کامل لخت نشده؟ به‌خاطر قانون حجاب اجباری هلند. در هلند برهنگی کامل جرم است. پلیس هم با مجرم برخورد قانونی و درصورت مقاومت، برخورد خشن می‌کند.» نکته قابل توجه اینجاست که نیلوفر فولادی در هلند برهنه شد که به ممنوعیت لخت‌شدن در ایران اعتراض کند، ولی توسط پلیس هلند به‌دلیل لخت شدن بازداشت شد.

 

برخورد پلیس آلمان با تجمعات اعتراضی همراه با برهنگی

سال 1400 و در کوران انتخابات ریاست‌جمهوری بود که 3عضو گروه فمن که با شعار بایکوت انتخابات در مقابل سفارت ایران در برلین برهنه شدند و اعتراض کردند، توسط پلیس آلمان بازداشت شدند. فمن، گروهی متشکل از زنان فعال فمینیست است که به‌خاطر اعتراض‌های برهنه خود در نقاط مختلف جهان شهرت دارند. اعضای این گروه در تجمعات دیگر خود نیز که با برهنگی همراه بوده است، توسط پلیس بازداشت شده‌اند. نمونه دیگر بازداشت 3تن از این گروه در جریان سفر پوتین به آلمان است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان سفر به آلمان وقتی به همراه صدراعظم آلمان از نمایشگاه بازرگانی هانوفر دیدار می‌کردند با اعتراض 3زن برهنه مواجه شدند. این معترضان شعارهایی را با الفبای روسی علیه ولادیمیر پوتین روی بدن‌های خود نوشته بودند. این 3زن موفق شده بودند خود را به نزدیکی ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برسانند، اما به‌سرعت توسط پلیس دستگیر و از محل دور شدند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این زنان را «اوباش معمولی» خواند و خواستار «تنبیه» آنان در همه جای دنیا شد. رئیس‌جمهوری روسیه در این‌باره طی کنفرانسی خبری گفت: در حقیقت درست نشنیدم که این معترضان چه چیزی را مطرح می‌کردند؛ چراکه مأموران امنیتی به‌شدت با آنها برخورد کردند. به‌نظر من این کار درست نبود و آنها می‌توانستند بسیار ملایم‌تر با آنها برخورد کنند. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: اعتراضات توسط فعالان فمنیست «فمن» چیز جدیدی نیست. وی افزود: اگر فردی می‌خواهد درخصوص سؤالات سیاسی مذاکره کند، بهتر است که لباس بر تن داشته باشد؛ چراکه به نتیجه بهتری می‌رسد!

چند نمونه در آمریکا

در اکثر ایالت‌های آمریکا، قانون دولتی و ممنوعیت‌هایی برای پوشش وجود دارد؛ برای مثال در اکثر ایالت‌ها برهنگی یک جرم جنایی است که جریمه نقدی یا حبس یا ثبت شدن فرد به‌عنوان مجرم جنسی و الزامات و محدودیت‌های بعدی را برای او به همراه خواهد داشت. در برخی از ایالت‌ها، دولت‌های محلی مجازند که مجموعه استانداردهای محلی را تدوین کنند. در این‌باره می‌توان به تابلوی ورودی شهر کریاس جوئل در آمریکا اشاره کرد. بر تابلوی این شهر نوشته شده است: «براساس سنن و رسوم مذهبی خود، از شما خواهشمندیم تا هنگام بازدید از اجتماع ما به‌گونه‌ای عفیف لباس پوشیده و رفتار کنید. این امر شامل موارد زیر می‌شود: پوشیدن دامن یا شلوار بلند، پوشیده ‌بودن سینه‌ها، پوشیدن لباس‌های آستین‌دار حداقل تا آرنج، استفاده از الفاظ مناسب، رعایت تفکیک جنسیتی در تمام اماکن عمومی. از احترام شما به ارزش‌های ما سپاسگزاریم؛ از بازدید خود لذت ببرید!»

تذکر به آدم‌برفی

به‌عنوان مثال دیگر، مسئله پوشش در آمریکا تا جایی مورد توجه است که بی‌بی‌سی تیتر عجیبی با عنوان «پلیس آمریکا آدم‌برفی برهنه را توبیخ کرد» زد. این شبکه سلطنتی نوشت: پلیس آمریکا به سازنده یک آدم‌برفی که به شکل پیکره برهنه الهه ونوس بود، تذکر داد که به‌خاطر اعتراض همسایه‌ها بدن آدم‌برفی خود را بپوشاند. مأمور پلیس به سازنده این آدم‌برفی گفته است که همسایگان برهنگی ونوس برفی را «جلف» توصیف کرده‌اند.

برخورد با عروس و داماد برهنه

نمونه دیگر، دستگیری عروس و داماد برهنه آمریکایی، در خیابان توسط پلیس است. این عروس و داماد عجیب در اعتراض به قانون ممنوعیت برهنگی در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی در شهر سانفرانسیسکو بعد از مراسم ازدواجشان به‌صورت کاملا برهنه وارد خیابان شده و به جشن و پایکوپی پرداختند، اما عروس و داماد برهنه آمریکایی در خیابان توسط پلیس دستگیر شدند. به‌گفته خبرنگاران، این عروس بعد از دستگیری توسط پلیس به خبرنگاران و افرادی که در محل حاضر بودند، گفت: این مراسم اعتراض به قانون منع برهنگی در اجتماع است. هرکس حق دارد آنطور که دوست دارد وارد خیابان شود. من مطمئنم مردم سانفرانسیسکو از ما حمایت خواهند کرد. مأموران پلیس این شهر بلافاصله با حضور در محفل این عروس و داماد که در حال رقص در پیاده‌رو بودند با پتو بدن آنها را پوشانده و سپس آنها را به بازداشتگاه منتقل کردند. لازم به ذکر است که از سال 2012میلادی برهنگی در خیابان، وسایل نقلیه و مجامع عمومی در شهر سانفرانسیسکو آمریکا ممنوع بوده و با قانون‌شکنان برخورد می‌شود.

برخورد با تجمعات برهنگی در سایر نقاط دنیا

شاید برایتان تعجب‌برانگیز باشد، اما با تجمعاتی از این دست در کشوری مانند برزیل هم برخورد شده است. احتمالا شنیده‌اید که این کشور، از نظر اخلاقی و پوششی، سطح بسیار نازلی دارد؛ به‌طوری که حتی جمعیت زیادی از کشورهای اروپایی، سالانه برای حضور در کارناوال‌های برزیلی، در این کشور حضور می‌یابند. با این حال، برهنگی کامل در سواحل برزیل ممنوع است و اعتراض به پوشش، علیه قانون ممنوعیت برهنگی در سواحل بود که بی‌بی‌سی آن را پوشش داده است.

حتی در شهر سانفرانسیسکو که یکی از شهرهای بزرگ و مشهور ایالات‌متحده آمریکاست، برای برهنگی کامل اعتراضاتی شکل گرفته است. به گزارش نشریه انگلیسی گاردین، «در پی اعتراض علیه ممنوعیت برهنگی کامل در سانفرانسیسکو، 3نفر دستگیر شدند.»

شبکه آمریکایی CNN نیز در گزارشی گفت: «پس از آنکه قانونگذاران سانفرانسیسکو ممنوعیت برهنگی کامل در محیط عمومی را تصویب کردند، معترضان لباس‌های خود را درآوردند.» اما با این حال قانون ممنوعیت برهنگی پا برجا ماند و متخلفان از این قانون، جریمه شدند.

رسانه آمریکایی «سی نت»، هم در گزارشی اعلام کرد که «ده‌ها نفر در اعتراض به قانون ممنوعیت برهنگی کامل در شبکه‌های اجتماعی، مقابل دفتر فیسبوک، برهنه شدند.»

در آرژانتین نیز تجمعاتی در اعتراض به ممنوعیت برهنگی برگزار شد که در آن، زنان خواهان آزادی برهنگی بالاتنه شدند. نکته قابل توجه این است که پلیس این کشور، زنان نیمه‌برهنه را از ساحل اخراج کرد.

در نهایت باید گفت با توجه به شواهدی که تلاش کردیم در این گزارش به آنها اشاره کنیم، هر کشوری برای خود محدودیت‌ها و قوانینی را برای پوشش قائل است که هرگونه اعتراض نسبت به این قوانین را برنمی‌تابد و تخطی از این قوانین، برخورد پلیس و جریمه را به همراه دارد.

لباس پوشیدن قانون دارد

علاوه بر نمونه‌های گفته شده کشورهای مختلف قوانینی هم برای پوشش دارند.

به‌عنوان مثال پوشیدن لباس کوتاه حتی در مغازه‌تان باعث می‌شود جریمه شوید.

پلیس انگلیس هم برای پوشش مردم قوانین وضع می‌کند؛ برای نمونه رانندگان حق ندارند برخی از لباس‌های زمستانی یا راحتی را هنگام رانندگی بپوشند.

کره‌جنوبی دیگر کشور آسیایی هم پوشیدن لباس کوتاه را ممنوع اعلام کرده است و همین چند وقت پیش نیز با یک توریست به‌دلیل پوشیدن لباس نامناسب برخورد کردند.

برخی مدارس تگزاس پوشیدن هودی را ممنوع کردند و دانش‌آموزان حق ندارند با این لباس در مدرسه حاضر شوند.

ایالت میزوری هم قوانین خاص خود را دارد و حتی نمایندگان زن پارلمان این ایالت حق ندارند لباسی بپوشند که شانه‌های آنها مشخص باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
1
11
به اینها میگن سفسطه
قانونی که اکثر ملت نخوان باید عوض بشه
و پوشش سر با برهنگی بدن فرق ارهههههههههههههههههههههههه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
1
11
در انجا لخت شدن ممنوع است
در ایران دیده شدن موی بانوان
عجب قیاسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
1
11
واقعا مقایسه احمقانه ای بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار