مرگ صدهزار نفر در یک روز عجیب!
کد خبر: ۲۸۵۰۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 July 11    -    ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
شاید باورش سخت باشد ولی مرگبارترین روز در تاریخ حیات بشریت، نتیجه یک فاجعه طبیعی بوده است.

شاید باورش سخت باشد ولی مرگبارترین روز در تاریخ حیات بشریت، نتیجه یک فاجعه طبیعی بوده است.

در طول تاریخ، انسان‌ها به شیوه‌های متعددی باعث نابودی یکدیگر شده‌اند؛ از سلاح‌های هسته‌ای گرفته تا آلودگی‌های مختلف و گسترش عوامل بیماری‌زا و مرگبار...

گرچه نمی توان با قاطعیت دراین باره صحبت کرد؛ ولی طبق بسیاری از روایات، مرگبارترین روز در تاریخ حیات بشریت، نتیجه یک فاجعه طبیعی بوده است. صبح روز ۲۳ ژانویه سال ۱۵۵۶، زمین‌لرزه عظیمی در استان شاآنشی چین که در آن زمان "مهد تمدن چین" به حساب می‌آمد، رخ داد.

این زلزله تنها چند ثانیه به طول انجامید ولی طبق برآوردهای انجام شده، به شکلی مستقیم باعث مرگ ۱۰۰ هزار نفر شد و در پی آن، رانش زمین، ایجاد چاله‌های عمیق، وقوع آتش‌سوزی، مهاجرت و قحطی، در مجموع منجر به مرگ ۸۳۰ هزار نفر گردید. اگر چه این رقم به اندازه کل تلفات حوادث مهمی مثل جنگ‌جهانی اول، جنگ‌جهانی دوم یا حتی شیوع بیماری‌های همه‌گیر، قحطی و سیل، قابل ملاحظه نیست ولی باید این را درنظر داشت که این حجم از ویرانی و مرگ در زلزله شاآنشی که از آن به‌عنوان زمین‌لرزه جیاجینگ نیز یاد می‌شود (چرا که در زمان سلطنت امپراطور جیاجینگ از سلسله مینگ رخ داده بود)، تنها در یک روز اتفاق افتاده و از آن به عنوان مرگبارترین زلزله ثبت شده در تاریخ یاد می‌شود.

 

مرگ صدهزار نفر در یک روز عجیب!

فجایع بعد از زلزله مخرب ۸ ریشتری

تصور می‌شود که شدت این زمین لرزه بین ۸ تا ۸.۳ ریشتر بوده و البته قبل و بعد از آن، زمین‌لرزه‌های به مراتب قوی‌تری نیز به وقوع پیوسته ولی با درنظر داشتن زمین‌شناسی و طراحی شهری منطقه در آن زمان، زلزله شاآنشی، باعث تخریب گسترده‌ای در شهرهای اطراف از جمله هواشیان، وینان و هواین نیز شده بود.

Local Annals بر پایه گزارش History.com ویرانی‌های این زلزله را با جزئیات حیرت‌آوری توصیف می‌کند. در این گزارش به این نکته اشاره شده که حتی موقعیت مکانی کوه‌ها و رودخانه نیز بعد از این زمین‌لرزه تغییر کرده بود.

خبرآنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
0
1
این برای چندمین باره که تو این دو سه روزه این خبر رو تیتیر میکنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار