عربستان باز هم از ایران جلو زد!
کد خبر: ۲۸۴۸۴۵
تاریخ انتشار: 2023 July 08    -    ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
 بر اساس بررسی ای که توسط Tortoise Media درمورد شاخص هوش مصنوعی منتشر شد، عربستان سعودی در دسته بندی «استراتژی دولتی» پیشتاز شد. ایالات متحده بالاتر از چین و سنگاپور بهترین امتیاز کل را در همه دسته‌ها به دست آورد.
 بر اساس بررسی ای که توسط Tortoise Media درمورد شاخص هوش مصنوعی منتشر شد، عربستان سعودی در دسته بندی «استراتژی دولتی» پیشتاز شد. ایالات متحده بالاتر از چین و سنگاپور بهترین امتیاز کل را در همه دسته‌ها به دست آورد.
 
عربستان باز هم از ایران جلو زد!
 
در ادامه این مطب آمده است: اسرائیل تنها دولت منطقه بود که در فهرست 10 دولت برتر جهان  در رتبه هفتم از نظر شاخص کلی هوش مصنوعی قرار گرفت، در حالی که عربستان سعودی در جایگاه سی و یکم قرار گرفت. امارات متحده عربی که یک وزیر هوش مصنوعی دارد، بالاترین رتبه کشور عربی را در رتبه 28 از نظر شاخص کلی کسب کرد.
 
آنها در میان فهرستی از 62 کشور هستند که با استفاده از بیش از 100 شاخص برای اندازه‌گیری سطوح هوش مصنوعی در مقوله‌های مختلف از جمله استعداد، زیرساخت، تحقیق و توسعه و فعالیت‌های تجاری علاوه بر استراتژی دولت، بررسی شده‌اند.
 
عربستان سعودی در صدر جدول جهانی استراتژی دولت هوش مصنوعی قرار دارد که عمق تعهدات و استراتژی های مخارج ملی را بررسی می کند.
 
در اینجا کشورهای پیشرو خاورمیانه در استراتژی دولت هوش مصنوعی و رتبه بندی جهانی آنها آمده است:
 
1. عربستان سعودی: 1
 
2. مصر: 23
 
3. امارات: 24
 
4. ترکیه: 27
 
5. قطر: 46
 
6. اسرائیل: 47
 
7. مراکش: 50
 
8. تونس: 58
 
9. بحرین: 61
 
کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا عمدتاً در دسته بندی های استعدادهای ماهر (مقام 43 و پایین‌تر) و همچنین تحقیق و توسعه امتیاز پایین‌تری کسب کرده‌اند.
 
امارات متحده عربی جایگاه چهارم را در  بحث زیرساخت های هوش مصنوعی به دست آورد که فاکتورهایی از قابلیت ثبات اینترنت و برق گرفته تا توانایی های ابررایانه ها را اندازه گیری می کند.
 
قطر بالاترین امتیاز را در جهان عرب در حوزه تحقیقات هوش مصنوعی دریافت کرد و این کشور را در جایگاه هفدهم و بالاتر از کشورهایی مانند ژاپن و هند قرار داد.
 
در حالی که کشورهایی مانند بریتانیا برای اولین بار از زمان شروع این شاخص در سال 2019 به رتبه چهارم سقوط کردند، کشورهای عربی اقداماتی را برای بهبود حضور و ظرفیت هوش مصنوعی خود انجام داده‌اند.
 
در اواخر سال 2020، عربستان سعودی استراتژی ملی خود را برای داده ها و هوش مصنوعی (NSDAI) با هدف جذب 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و داخلی تا سال 2030 راه اندازی کرد.
 
امارات متحده عربی استراتژی هوش مصنوعی پنج ستونی خود را در سال 2017 ایجاد کرد که هدف آن تشکیل شورای هوش مصنوعی توسط دولت این کشور، توسعه مهارت‌های استعدادها و همچنین ایجاد قوانینی برای استفاده ایمن از هوش مصنوعی در سال 2071 است.
 
International Data Corporation، یک آژانس اطلاعاتی بازار، اعلام کرد که سریع‌ترین رشد هزینه‌های هوش مصنوعی در جهان تا سال 2026 در خاورمیانه پدیدار خواهد شد.
 

این گزارش تخمین می زند که هزینه های منطقه ای در سال 2023 به 3 میلیارد دلار خواهد رسید و معادل دو درصد از کل جهان (151.4 میلیارد دلار) خواهد بود.

انتخاب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار