آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت‌های فراطبیعی
کد خبر: ۲۸۴۶۹۸
تاریخ انتشار: 2023 July 09    -    ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
چه بخواهیم اعتراف کنیم و چه نخواهیم، احتمالا بسیاری از ما حداقل یک بار از خودمان پرسیده‌ایم که آیا صدایی که ناگهان در تاریکی شب شنیده‌ایم واقعا روح بوده یا خیر. شاید حتی باور دارید که روح ها را می‌بینید. اما دقیقا چه چیزی باعث می‌شود احساس کنیم چیزی فراتر از حضور ما وجود دارد؟

آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت های فراطبیعی (روزیاتو)

آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت های فراطبیعی (روزیاتو)«تابناک با تو» - چه بخواهیم اعتراف کنیم و چه نخواهیم، احتمالا بسیاری از ما حداقل یک بار از خودمان پرسیده‌ایم که آیا صدایی که ناگهان در تاریکی شب شنیده‌ایم واقعا روح بوده یا خیر. شاید حتی باور دارید که روح ها را می‌بینید. اما دقیقا چه چیزی باعث می‌شود احساس کنیم چیزی فراتر از حضور ما وجود دارد؟

سندرم انفجار سر، فلج خواب و حتی وجود کپک در محل زندگی‌تان از مواردی هستند که می‌توانند باعث شوند بدنتان به لرزه درآید یا احساس کنید کسی در حال تماشای شماست. در ادامه پنج توضیح علمی ممکن پشت تجارت فعالیت های فراطبیعی را بررسی می‌کنیم.

۱. فلج خواب

آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت های فراطبیعی (روزیاتو)

در سال ۲۰۱۵، یک زن تجربه خود را از یکی از شب‌هایی که برای خواب به رختخواب رفته بود به اشتراک گذاشت. این زن ۶۲ ساله هنگامی که در کنار شوهرش دراز کشید – که طبق معمول خروپف می‌کرد – متوجه شد که کسی به شانه‌اش ضربه زد و زمزمه کرد: «سردمه، می‌تونم بیام توی تخت؟»

زن که فکر می‌کرد یکی از دخترانش است گفت بله، اما وقتی چشمانش را باز کرد پسر هفت‌ساله‌اش را دید که چند ماه قبل کشته شده بود.

این پدیده ترسناک به عنوان فلج خواب شناخته می‌شود و اغلب به عنوان توضیحی برای مشاهده فعالیت های فراطبیعی به آن اشاره می‌شود.

در حالی که پزشکان مطمئن نیستند که دقیقا چطور این اتفاق می‌افتد، به طور کلی اعتقاد بر این است که زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به مرحله خواب حرکت سریع چشم (REM) می‌رسد – که طی آن بیش از همیشه احتمال دارد رویای واضحی ببینید.

آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت های فراطبیعی (روزیاتو)

کسانی که از فلج خواب رنج می‌برند اغلب احساس می‌کنند بیدارند، اما ممکن است احساس سقوط را هم تجربه کنند یا در اتاق خود دچار توهم ناشی از خطاهای حسی شوند.

به گفته دن دنیس، پژوهشگر دانشگاه یورک، سه نوع توهم وجود دارد که می‌توان آنها را تجربه کرد.

توهمات مزاحم یا ناخوانده شامل حس حضور شیطانی در اتاق است که می‌تواند به‌صورت توهمات چندحسی فوق واقع گرایانه یک مزاحم واقعی نیز تجلی یابد.

توهم بختک اغلب همراه با توهمات مزاحم رخ می‌دهد و احساس فشار روی قفسه سینه و احساس خفگی را توصیف می‌کند.

دسته سوم شامل توهمات تعادلی-حرکتی است که معمولا با دو مورد دیگر رخ نمی‌دهد و شامل تجربه‌های حرکتی توهم‌آمیز مانند شناور شدن بالای تخت می‌شود.

برای خلاص شدن از شر فلج خواب، NHS توصیه می‌کند که حداقل هفت تا نه ساعت در روز بخوابید زیرا این بیماری می‌تواند با بی‌خوابی ایجاد شود. ورزش منظم نیز می‌تواند کمک کننده باشد، اما نه در ساعات نزدیک خواب.

۲. کپک

آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت های فراطبیعی (روزیاتو)

شاید تعجب کنید اگر بدانید که دانشمندان ارتباط بین رؤیت ارواح و کیفیت پایین هوا را نیز کشف کرده‌اند.

آن‌طور که مشخص شده، هاگ های سمی کپک می‌توانند باعث نوسانات خلقی، عصبانیت غیرمنطقی و حتی اختلالات شناختی در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آنها شوند.

در مطالعات اخیر علائم التهاب مغز و از دست دادن حافظه و همچنین افزایش اضطراب و ترس نیز ظاهر شده است.

آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت های فراطبیعی (روزیاتو)

محققان ادعا می‌کنند که این ویژگی ها به طرز عجیبی شبیه به کسانی است که ادعا می‌کنند فعالیت های فراطبیعی را تجربه کرده‌اند و احتمال وجود ارتباط وجود دارد.

پروفسور شین راجرز از دانشگاه کلارکسون نیویورک، می‌گوید: «اثرات روانگردان برخی از قارچ ها به خوبی شناخته شده است، در حالی که اثرات سایر قارچ ها مانند کپک های داخلی کمتر مورد تحقیق قرار گرفته است.

اگرچه علائم آلرژی و آسم و سایر اثرات فیزیولوژیکی به خوبی ثابت شده‌اند، مدت‌هاست که در مورد تأثیرات قرار گرفتن در معرض کپک‌های داخل ساختمان بر عملکرد شناختی و سایر عملکردهای مغز اختلاف نظر وجود دارد.»

۳. سندرم انفجار سر

آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت های فراطبیعی (روزیاتو)

سندرم انفجار سر ممکن است شبیه یک بیماری ساختگی به نظر برسد، اما در واقع یک اختلال حسی بسیار واقعی و ترسناک است.

به گفته دانشگاه گلداسمیت، این بیماری با «ادراک صدای بلند یا حس انفجار در سر، معمولا هنگام گذار به خواب عمیق یا خارج شدن از آن» توضیح داده می‌شود.

این صدا می‌تواند هر چیزی باشد، از یک انفجار واقعی گرفته تا یک گلوله یا حتی جیغ.

دو سال پیش، یک مطالعه نشان داد که ۴۴.۴ درصد از مبتلایان ترس قابل توجهی را در طول این دوره‌ها تجربه کردند، و بخش کوچکی معتقد بودند که این ترس ناشی از چیزی ماوراء طبیعی است.

۴. مونوکسید کربن

آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت های فراطبیعی (روزیاتو)

ارتباط بین مونوکسید کربن و تجربیات ماوراء الطبیعه از قبل از جنگ جهانی دوم مطرح شده است.

در سال ۱۹۲۱، مجله آمریکایی چشم پزشکی تجربه هولناک زنی را با نام «خانم H» بازگو کرد.

پس از نقل مکان به یک خانه جدید، او و خانواده‌اش شروع به شنیدن صداهای عجیب و غریب کردند و حتی احساس می‌کردند در تخت خود نگه داشته‌ شده‌اند. این وضعیت با احساس ضعف و رنج از سردرد همراه بود که در واقع نتیجه مسمومیت با مونوکسید کربن بود.

این گاز سمی (CO) یک عامل تهدیدکننده بی مزه و بی بو است که حتی در غلظت های پایین می‌تواند باعث آسیب ماندگار در افرادی شود که آن را استنشاق می‌کنند و اغلب از سوزاندن سوخت هایی مانند گاز و پروپان و همچنین شومینه های چوبی و گرفتگی دودکش ها ناشی می‌شود.

آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت های فراطبیعی (روزیاتو)

تحقیقات جدیدتر نشان داده است که مسمومیت با مونوکسید کربن همچنین باعث ایجاد حالت روان پریشی در برخی از مبتلایان شده است.

بیش از شش هفته قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن می‌تواند منجر به نرخ بالاتر افسردگی، اضطراب و حتی اختلال عملکرد شناختی شود.

دکتر آلبرت ریزو، مدیر ارشد پزشکی انجمن ریه آمریکا می‌گوید: «این گاز از آنجایی که بی‌بو و بی‌مزه است، می‌تواند بسیار موذیانه باشد و مردم اغلب این نوع علائم را با مسمومیت با مونوکسید کربن یکی نمی‌دانند. در عوض ممکن است فکر کنند که ویروس دارند یا مشکلشان آنفولانزا است، در حالی که فقط به هوای با تهویه بهتر نیاز دارند.»

۵. پاریدولیا

آیا روح وجود دارد؟ ۵ توضیح علمی برای فعالیت های فراطبیعی (روزیاتو)

اگر تا به حال با این فکر که یک هیولا در آینه یا موجودی در میان درختان دیده‌اید، مواجه شده‌اید و برگشته‌اید که دوباره چک کنید احتمالا پاریدولیا یا معنی پنداری را تجربه کرده‌اید.

این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که انسان‌ها معنی را به محرک‌های بصری تصادفی مانند دیدن چهره‌ها در ابرها نسبت می‌دهند.

در حالی که این یک ترفند رایج خطای دید است، تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان آن را به مشاهدات فراطبیعی‌تر نیز نسبت داد.

در مطالعه‌ای که دو سال پیش توسط دانشگاه تانتا انجام شد، به ۸۲ شرکت‌کننده تصاویری از الگوهایی که شبیه تلویزیون ثابت بودند نشان داده شد. شرکت‌کنندگانی که پیش از آزمایش ادعا می‌کردند چیزی ماوراء الطبیعه را تجربه کرده‌اند، با احتمال بالاتری چهره های درون تصاویر را تشخیص دادند.

از طرفی زمانی که افراد غمگین هستند یا فقدان قابل توجهی را تجربه می‌کنند، بسیار متداول است که بیشتر مستعد تجاربی باشند که از آن به عنوان ارتباط یا ملاقات با عزیزان متوفی تعبیر می‌شود. این تجربیات ممکن است شامل دیدن یا احساس حضور افراد از دست رفته باشد و منجر به باور به ارواح شود.

منبع: روزیاتو

برچسب ها: علم ، روح ، فرا طبیعی ، علم روح
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار