این مسابقه مشهور ایرانی از روی برنامه کره‌ای ساخته شده!
کد خبر: ۲۸۴۵۴۹
تاریخ انتشار: 2023 July 06    -    ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
 برنامه «صداتو» که این روزها در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود، با حاشیه‌هایی مبنی بر ادعای برخی درباره پول گرفتن از اجراکنندگان و همچنین نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان مواجه بوده است که حالا تهیه‌کننده در توضیحاتی تلاش کرده‌ است به این حاشیه‌ها پاسخ دهد و در این زمینه شفاف‌سازی کند.

 برنامه «صداتو» که این روزها در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود، با حاشیه‌هایی مبنی بر ادعای برخی درباره پول گرفتن از اجراکنندگان و همچنین نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان مواجه بوده است که حالا تهیه‌کننده در توضیحاتی تلاش کرده‌ است به این حاشیه‌ها پاسخ دهد و در این زمینه شفاف‌سازی کند.

 
 

حامد جوادزاده بعد از تجربه دو برنامه «زابیواکا» (برنامه تلویزیونی گفتگو محور ویژه جام جهانی ۲۰۱۸) و «ممیزی»، برنامه «صداتو» را در شبکه نمایش خانگی ساخته است که این روزها هم منتشر می‌شود.

 

این تهیه‌کننده که سال‌ها در رادیو و همچنین تلویزیون برنامه‌سازی کرده، می‌گوید اخیرا پیشنهادهایی هم در تلویزیون برای ساخت برنامه‌هایی داشته که برای ساخت آنها به توافق نرسیده است. آخرین برنامه این تهیه‌کننده در تلویزیون به سال ۹۴ برمی‌گردد، که «شهرآورد» شبکه یک بود. او همچنین برنامه «شش تایی‌ها» و «نیمروز» را در شبکه سه ساخت.

 

برنامه «صداتو» این روزها از شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود و در کنار اینکه رنگ و بوی یک رقابت را به خود گرفته و مخاطبان زیادی دارد، حاشیه‌هایی هم به همراه داشته که تهیه‌کننده در گفت‌وگویی با ایسنا درباره حضور شرکت‌کنندگان و نحوه انتخاب آنها، توضیحاتی را بیان کرده است.

ساخت صداتو بر اساس برنامه‌ای کره‌ای

جوادزاده ابتدا درباره ساخت این برنامه و ایده اولیه آن به ایسنا گفت: ایده این برنامه و ساخت آن از یک برنامه کره‌ای برگرفته شد و در واقع یک ایده کره‌ای بود که در آمریکا با عنوان برنامه «I Can See Your Voice» ساخته شده است. ما آمدیم این برنامه را ایرانیزه کردیم و سعی کردیم به طرح برنامه وفادار باشیم اما آن برنامه ایراداتی هم داشت که اگر بنا باشد فصل بعدی را بسازیم تلاش می‌کنیم این ایرادات را نداشته باشیم.

انتخاب محسن کیایی به عنوان مجری

وی درباره حضور محسن کیایی به عنوان مجری برنامه و همچنین انتخاب همیاران کمک‌کننده (helpers) نیز توضیح داد: ما شاید بیش از چهار ماه درگیر انتخاب مجری و کمک‌کننده‌ها بودیم و توانستیم به این ترکیبی که می‌بینید برسیم. انتخاب ما بدین گونه بود که حالت پکیج داشت؛ به عنوان مثال اگر قرار بود شبنم مقدمی در برنامه حضور داشته باشد، اطراف او این افراد باید باشند و در واقع اینگونه نبوده که جدا جدا با افراد مذاکرده کرده باشیم. به همین دلیل ترکیب، ترکیب همگن و دوست داشتنی شد.

این تهیه‌کننده در عین حال درباره چینش داوران و مجری یادآور شد: ما برای انتخاب مجری و همیاران کمک‌کننده گزینه‌های زیادی نداشتیم، دو ـ سه نفر بودند و باید با آنها مذاکره می‌کردیم که به محسن کیایی رسیدیم، او هم با آغوش باز پذیرفت که اجرای این برنامه را بر عهده بگیرد. با وجود اینکه اولین اجرایش بود، باهوش و هم همراه بود و به قول خودش شاید آخرین اجرایش هم باشد. نکاتی که کارگردان می‌گفت را گوش می‌کرد و این همراهی برای ما جذاب بود.

دشواری‌های ساخت «صداتو»

جوادزاده درباره حسایت‌های ساخت «صداتو» و زمان تولید آن، گفت: این برنامه سفارشی از سوی پلتفرم فیلیمو بود و ما از تیر و مرداد سال ۱۴۰۱ درگیر آن و مذاکرات اولیه شدیم. به صورت اجرایی از مهر ۱۴۰۱ برنامه را شروع کردیم و اردیبهشت ۱۴۰۲ توانستیم برنامه را ضبط کنیم. این برنامه به دلیل جزئیات بسیار فراوانی که داشت، جزو سخت‌ترین برنامه‌هایی بود که ساختیم. اینکه ۷۲ خواننده را شش ماه تمرین بدهی و هیچکس از عوامل برنامه متوجه نشود، ساخت ۷۲ قصه، سناریو، طراحی لباس، گریم و انتخاب ۷۲ موسیقی که به صورت اجراکنندگان بیاید و همچنین بازسازی آهنگ‌ها و تنظیم آنها، ساخت حجم بالایی از دکور که تماما هوشمند است، هماهنگی نور و صدا و تنظیم آن، کار پیچیده‌ای بود؛ منتها جزو جذابیت‌های کار ما بود، آن چیزی که ما را اذیت کرد حواشی کار بود اینکه سالن مناسبی نداشتیم و این یکی از چالش‌های ما در حین ساخت برنامه بود.

ماجراهای شرکت‌کنندگان و انتخاب افراد خاص

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه این برنامه تا چه میزان تلاش کرده شرکت‌کنندگان در آن به معنای واقعی حضور داشته باشند و این برنامه را چالشی برای خود بدانند؟ توضیح داد: ما در این برنامه از ۳۵ شرکت‌کننده تست گرفتیم و طبیعتا چون اولین بار پخش می‌شد، فراخوان نمی‌توانستیم بدهیم به همین دلیل دایره انتخابمان را کوچک‌تر کردیم و از محیط نزدیکمان، از دوستان و آشنایان این انتخاب را داشتیم. در واقع به دنبال افرادی بودیم که جذابیت‌های لازم را مقابل دوربین را داشته باشد؛ بنابراین انتخاب شرکت‌کنندگان به تصمیم خودمان بود و در ادامه هم اگر برنامه را بسازیم همین روال را ادامه می‌دهیم. اجراکنندگان را هم از دل ۳۵۰ نفر انتخاب کردیم که کار خیلی سختی بود. اینکه آدم‌هایی را انتخاب کنیم که شرایط برنامه را داشته باشند، باهوش و زیبا و ... باشند و تاحدودی هم جواب گرفتیم.

وی درباره‌ی انتقادهایی هم که به این برنامه مبنی بر حضور افراد خاص به عنوان اجراکننده و شرکت‌کنندگان شده بود؟ توضیح داد: از نظر ما مهم این بود که برنامه جذاب درست بسازیم. یکسری از دوستانمان به عنوان شرکت‌کننده بردند و یکسری هم باختند؛ آنهایی که باختند مگر دوستان ما نبودند؟ بنابراین هیج برنامه‌ای نداشتیم که در آن تقلب برسانیم. برخی از شرکت‌کنندگان ما از دوستان ما بودند و هیچ سناریویی در کار نبوده است. ما که از ۸۰ میلیون آدم نمی‌توانستیم تست بگیریم، بنابراین به دنبال افرادی بودیم که در این برنامه خوب بازی کنند. به همین دلیل حضور شرکت‌کنندگان به انتخاب خودمان بود و کار بدی هم نکردیم.

جوادزاده در پاسخ به شائبه‌هایی مبنی بر دریافت پول از اجراکنندگان نیز با ابراز تعجب، تصریح کرد: چرا باید از اجراکنندگان که به این میزان حرفه‌ای و جذاب کارشان را انجام دادند، پول بگیریم؟!

دنبال سرگرمی بودیم نه تراژدی

جوادزاده سپس در توضیحات بیشتری درباره نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان در برنامه «صداتو» با بیان اینکه به دنبال ساخت یک برنامه سرگرم‌کننده بوده‌اند و نه تراژیک، گفت: پولی از یک اسپانسر گرفتیم که یک برنامه شیک بسازیم. ما یک برنامه سرگرم‌کننده ساختیم که مخاطب ما یک برنامه سرگرمی ببیند نه تراژدی. اگر ما از شرکت‌کننده‌ای استفاده می‌کردیم که لنگ پول عمل قلب باز مادرش بود، در این بازی می‌باخت، چه اتفاقی می‌افتاد؟ یا باید بازی را به هم می‌زدیم و پولی فراهم می‌کردیم برای او چون انسانیم و قرار نیست مرگ و زندگی یک نفر با یک برنامه تعیین شود، اگر آیدا نادری (شرکت‌کننده) نمی‌برد چه اتفاقی می افتاد، هیچی، ما می خندیدیم. اگر ما فرد محتاجی را به برنامه می‌آوردیم و نمی‌برد چه بلایی سر برنامه می‌آمد؟ چه بلایی سر مخاطبی که برنامه را می دید می‌آمد؟ قرار نیست مخاطب از دیدن برنامه اشک و بریزد، قرار است از برنامه لذت ببرد و بخندد.

فصل جدید «صداتو» ساخته می‌شود؟

جوادزاده در پایان در پاسخ به اینکه ساخت این برنامه ادامه‌دار خواهد بود؟ توضیح داد: فصل اول این برنامه در ۱۲ قسمت تولید شد، هنوز مشخص نیست فصل بعد را به توافق برسیم یا نه؛ اما این پیشنهاد از سوی فیلیمو مطرح شده که ادامه برنامه را می خواهند و ما نیز تمایل داریم ادامه دهیم.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار