رتبه ده رژیم غذایی محبوب برای سلامت قلب
کد خبر: ۲۷۸۶۵۲
تاریخ انتشار: 2023 May 11    -    ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
استاد پزشکی Rehnborg Farquhar در دانشگاه استنفورد، گفت که تعداد الگو‌های غذایی مختلف و محبوب در سال‌های اخیر افزایش یافته است و میزان اطلاعات نادرست در مورد آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی به سطوح بحرانی رسیده است. ما اغلب متوجه می‌شویم که مردم به طور کامل الگو‌های غذایی رایج را درک نمی‌کنند و میزان پایبندی و رعایت آن‌ها هم متغیر است و ارزیابی را دشوار می‌کند.

ده رژیم غذایی محبوب برای سلامت قلب کدام‌ها هستند؟ رتبه هر یک از آنها(یک پزشک)

ده رژیم غذایی محبوب برای سلامت قلب کدام‌ها هستند؟ رتبه هر یک از آنها(یک پزشک)«تابناک با تو» - در بخش رژیم غذایی و تغذیه اطلاعات متناقض بسیار است. اما در تلاشی برای ساده‌سازی توصیه‌ها، انجمن قلب آمریکا (AHA) ده الگوی غذایی محبوب به‌طور خاص برای بهبود سلامت قلب از نظر سوخت و ساز یا متابولیک را ارزیابی و رتبه‌بندی کرده است.

کریستوفر دی گاردنر، استاد پزشکی Rehnborg Farquhar در دانشگاه استنفورد، گفت که تعداد الگو‌های غذایی مختلف و محبوب در سال‌های اخیر افزایش یافته است و میزان اطلاعات نادرست در مورد آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی به سطوح بحرانی رسیده است. ما اغلب متوجه می‌شویم که مردم به طور کامل الگو‌های غذایی رایج را درک نمی‌کنند و میزان پایبندی و رعایت آنها هم متغیر است و ارزیابی را دشوار می‌کند.

کارشناسان رژیم‌های غذایی را بر اساس ۹ توصیه از ۱۰ توصیه AHA برای خوردن برای سلامت قلب ارزیابی کردند. این دستورالعمل‌ها شامل جنبه‌های شناخته شده تغذیه سالم است:

مصرف طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات، استفاده غلات کامل به جای غلات تصفیه شده، استفاده منابع سالم پروتئین مانند گیاهان، به حداقل رساندن قند و نمک، و محدود کردن الکل، و غیره.

سپس بر اساس ارزشمندی هر یک از رژیم‌های غذایی در مقیاس یک تا ۱۰۰ درجه‌بندی، آنها را به چهار طبقه تقسیم کردند.

ده رژیم غذایی محبوب برای سلامت قلب کدام‌ها هستند؟ رتبه هر یک از آنها(یک پزشک)

رتبه‌بندی به صورت زیر است:

برنامه غذایی DASH (۱۰۰)

رژیم ماهی‌خواری (۹۲)

رژیم غذایی مدیترانه‌ای (۸۹)

رژیم غذایی گیاهی (۸۶)

رژیم وگان (۷۸)

رژیم غذایی کم چرب (۷۸)

رژیم غذایی بسیار کم چرب (۷۲)

رژیم غذایی کم کربوهیدرات (۶۴

رژیم پالئو ( پارینه سنگی) (۵۳)

و رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات/کتوژنیک (۳۱).

DASH (رویکرد‌های غذایی برای توقف فشار خون بالا) به دلیل داشتن نمک و شکر کم، مصرف کم الکل و غذا‌های فرآوری شده، سرشار بودن سبزیجات غیر نشاسته‌ای، میوه‌ها، غلات کامل و حبوبات، در صدر قرار گرفت. در این رژیم پروتئین‌ها بیشتر از منابع گیاهی مانند حبوبات، لوبیا یا مغز‌ها و غذا‌های دریایی تامین می‌شوند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای به دلیل مصرف متوسط الکل و عدم وجود دستورالعملی برای مصرف نمک در رتبه پایین‌تر از DASH قرار گرفت. الگو‌های غذایی ماهی‌خواری و گیاهخواری نیز در رتبه برتر قرار گرفتند.

برخی از الگو‌ها، مانند رژیم گیاهخواری، امتیازات خود را به دلیل وجود برخی خطرات سلامتی مانند کمبود ویتأمین B-۱۲ از دست دادند،

رژیم‌های بسیار کم چربی و کم کربوهیدرات به دلیل محدودیت‌های مربوط به خوردن چیز‌هایی مانند آجیل،روغن‌های گیاهی سالم، میوه‌ها، غلات و حبوبات، برنامه‌های درجه سوم بودند.

رژیم‌های غذایی پالئو و کتو، که هم به دلیل محدودیت مواد مغذی و هم به دلیل عدم امکان ادامه دادن همیشگی آن، رتبه پایین گرفتند.

به عبارت دیگر فقط خوب بودن یک رژیم مطرح نیست بلکه امکان عملی پایبندی درازمدت به آن هم مطرح است.

البته محققان برنامه‌های غذایی تجاری یا الگو‌های غذایی مانند روزه‌داری متناوب یا برنامه‌هایی را که به مسائل غیر قلبی عروقی توجه می‌کرد، ارزیابی نکردند.

ده رژیم غذایی محبوب برای سلامت قلب کدام‌ها هستند؟ رتبه هر یک از آنها(یک پزشک)

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که دانشکده‌های پزشکی، در سطح بین‌المللی، توجه زیادی به تغذیه در برنامه درسی ندارند و انجمن قلب آمریکا امیدوار است راهنماهای ساده هم به پزشکان و هم به مردم کمک کنند.

سلامت قلبی متابولیک به فرآیند‌هایی وابسته است که بر متابولیسم و خطر بیماری قلبی و عروقی تأثیر می‌گذارد. گلوکز خون، کلسترول و سایر چربی‌ها، فشار خون و وزن بر سلامت متابولیک مغز تاثیر می‌گذارند.. اگر چندین مورد از این نشانگر‌ها نگران‌کننده باشند، خطر بیماری قلبی افزایش می‌یابد.

AHA همچنین تأیید می‌کند که این دستورالعمل‌ها باید تفاوت‌های فرهنگی، امنیت غذایی و مناطق محروم را نیز در نظر بگیرد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار