دیوار ندبه چیست؛ کجاست؟
کد خبر: ۲۷۷۳۸۳
تاریخ انتشار: 2023 April 21    -    ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
اخیرا با سفر رضا پهلوی به اسرائیل و حضور در کنار دیوار ندبه، برای خیلی‌ها این سوال پیش اومده که این دیوار داستانش چیه که همه زعمای سیاسی از رییس‌جمهورها تا پادشاهان و حتی پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان یه عکس کنار این دیوار دارند؟

 بهمن انصاری از کاربران توییتر نوشت: اخیرا با سفر رضا پهلوی به اسرائیل و حضور در کنار دیوار ندبه، برای خیلی‌ها این سوال پیش اومده که این دیوار داستانش چیه که همه زعمای سیاسی از رییس‌جمهورها تا پادشاهان و حتی پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان یه عکس کنار این دیوار دارند؟

 
 

این دیوار بر روی یک تپه به اسم موریا در شهر اورشلیم قرار داره. بنابر اطلاعات موجود در تورات و قرآن، در مکان فعلی مسجد‌الاقصى، ساختمانی بوده به نام معبد سلیمانکه توسط سلیمان نبی پادشاه و پیامبر بنی‌اسرائیل ساخته شده بود و تابوت عهد که محل نگهداری لوح  ده فرمان موسی بود، در اون‌جا نگهداری می‌شد.

 

دیوار ندبه چیست؛ کجاست؟

 

در حدود ٢۶٠٠ سال پیش (سال ۵٨٧ پیش‌ازمیلاد) این معبد توسط نَبوکَدنَصَر پادشاه بابل تخریب شد. نَبوکَدنَصَر اورشلیم رو فتح کرد، ٣ هزار یهودی رو به اسارت به بابل برد (که بعدها توسط کوروش_بزرگ آزاد شدند و به اورشلیم برگشتند) و بعد تمام شهر از جمله معبد سلیمان رو تخریب کرد. تنها چیزی که از این معبد باقی موند، همین دیواری است که به دیوار ندبه مشهوره.

دیوار ندبه چیست؛ کجاست؟

ندبه یعنی چی؟ یعنی گریه و زاری. یهودی‌ها از حدود ٢٠٠٠ سال پیش، جمعه‌ها در کنار این دیوار دخیل می‌بندند و بخاطر تخریب معبد، گریه و زاری می‌کنند.

این مکان از اون‌جایی که منتسب به سلیمان نبی پسر داوود نبی از پیامبران دین موسی (یهودیت) بود، و به دلیل این که عیسی مسیح دنباله‌روی شریعت موسی بود (بعدها تبدیل به پیامبر مستقل شد) و در نزدیکی این منطقه در یهودیه به دنیا آمد، هم برای یهودیان و هم مسیحیان مکانی مقدس تلقی می‌شد.

دیوار ندبه چیست؛ کجاست؟

بعد از اسلام، پیامبر اسلام نخستین‌بار، قبلهٔ مسلمانان را در این مکان تعیین کرد و در ماجرای معراج پیامبر اسلام به آسمان، بر پایهٔ احادیث شیعه و سنی، مَرکب خودش رو به دیوار ندبه بست و به آسمان پرواز کرد. ولی بعدها چون یهودی‌ها مسلمانان رو مسخره می‌کردند که قبلهٔ شما همون قبلهٔ مقدس ماست، پیامبر تصمیم گرفت کعبه رو جایگزین این منطقه که حالا مسجدالاقصی نامیده می‌شد، قرار بده و قبلهٔ مسلمین، کعبه شد.

بنابراین دلیل اختلاف دائمی بین مسلمانان و مسیحیان و یهودیان درمورد بیت‌المقدس همین مسائلی است که گفتیم. یهودیان اونجا رو ساخت سلیمان یهودی می‌دونند، مسیحیان اون‌جا رو محل تولد عیسی می‌دونند، و مسلمون‌ها اون‌جا رو نخستین قبله‌گاه اسلام و محل معراج پیامبر می‌دونند. (اصلا اختلاف بر سر این سرزمین قرن‌ها بعد باعث به‌وجود اومدن جنگ‌های صلیبی شد)

ساختمان فعلی مسجدالاقصی توسط عبدالملک بن مروان خلیفهٔ بنی‌امیه ساخته شد (حدود هزار و سیصد و خورده‌ای سال قبل). در جریان ساخت مسجد، به دیوار ندبه آسیبی نرسید و گذاشتند کنار مسجد باقی بمونه.

 
اعتماد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار