چرا بینی زنان در دوران بارداری پف می‌کند؟
کد خبر: ۲۷۶۷۷۱
تاریخ انتشار: 2023 April 19    -    ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
بینی برخی از زنان در طول دوران بارداری ورم‌ می‌کند و بزرگ‌تر معمول به چشم می‌آید. مشخص نیست این عارضه چقدر رایج است، زیرا سطوح هورمونی افراد تفاوت دارد و هر شخص به شکلی متفاوت به تغییرات واکنش نشان می‌دهد و ممکن است این تغییر در برخی از زنان محسوس‌تر باشد.

چرا بینی زنان در دوران بارداری پف می‌کند؟

چرا بینی زنان در دوران بارداری پف می‌کند؟تابناک باتو ــ بارداری گسترده‌ترین تغییرات فیزیکی را در بازه زمانی کوتاه در بدن ایجاد می‌کند. برخی از این تغییرات مانند شکم برآمده جشن گرفته‌ می‌شوند و از «درخشش بارداری» با روی خوش استقبال می‌شود اما برخی دیگر چندان خوشایند نیستند.

به‌تازگی برخی از زنان در رسانه‌های اجتماعی عکس‌ها و ویدیوهای بینی خود را قبل و در طول بارداری به اشتراک می‌گذارند. این موج که «بینی بارداری» نام گرفته است، نشان می‌دهد که چگونه بینی برخی از زنان در طول دوران بارداری ورم می‌کند و شکل آن عوض می‌شود.

مشخص نیست این عارضه چقدر رایج است، زیرا سطوح هورمونی افراد تفاوت دارد و هر شخص به شکلی متفاوت به تغییرات واکنش نشان می‌دهد و ممکن است این تغییر در برخی از زنان محسوس‌تر باشد.

برای بینی زن باردار چه اتفاقی می‌افتد؟

دلیل این پف‌کردگی موقت افزایش قابل‌توجه سطح هورمون است که در دوران بارداری، به‌ویژه به دلیل افزایش استروژن که رگ‌های خونی را در تمام بافت‌های بدن شل می‌کند، رخ می‌دهد. این تغییر هورمونی باعث می‌شود خون بیشتری وارد بافت‌های بینی شود و بینی با انبساط و تغییر شکل، بزرگ‌تر و پف‌کرده‌تر به نظر برسد. افزایش هورمون همچنین می‌تواند به آبریزش و گرفتگی بینی (رینیت بارداری) و خون‌دماغ هم منجر شود که از هر پنج زن باردار یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بسیاری از ستاره‌ها هم درباره تجربیات خود از پف بینی در دوران بارداری صحبت کرده‌اند، ازجمله سین سانتانا زمانی که در انتظار اولین فرزندش با جو بودن بود و کریسی تیگن، زمانی که دومین فرزندش را در شکم داشت، متوجه شدند که بینی‌شان در طول دوران بارداری ورم‌کرده و بزرگ‌تر معمول به چشم می‌آید.

دلیل اصلی بینی بادکرده هورمون‌هایی‌اند که در بارداری افزایش می‌یابند و این هورمون‌ها به گشادشدن رگ‌ها منجر می‌شوند که می‌تواند به جریان خون بیشتر در مناطقی خاص مانند رحم کمک کند. کریستین گریوز، متخصص زنان و زایمان در فلوریدا، به نشریه تودی گفت: «برخی از نواحی بدن ما که غشاهای مخاطی دارند با جریان خون بیشتری مواجه می‌شوند که بینی یکی از آن‌هاست.»

چرا بینی زنان در دوران بارداری پف می‌کند؟

دکتر. شانون ام. کلارک، پزشک زنان و زایمان و استاد دانشگاه تگزاس در گالوستون، به ان‌بی‌سی نیوز توضیح داد که این عارضه بسیار شایع است. او با اشاره به اینکه بینی خودش هم زمان بارداری پف کرده بود، گفت: «تغییرات فیزیولوژیکی معمولی در بارداری وجود دارد که در همه افراد رخ می‌دهد و اولین مورد این است که رگ‌های خونی گشاد می‌شوند.»

هرچند بینی بارداری به‌خودی‌خود مضر نیست، در صورتی‌ که ۲۰ هفته پس از زایمان ورم صورت و دست‌ها رفع نشد و با علائم دیگری مانند تاری دید و سردرد همراه بود، باید به پزشک مراجعه کرد.

بینی بارداری تنها تغییر عجیبی نیست که بدن شما ممکن است در زمانی که منتظر تولد فرزندتان‌اید، با آن مواجه شود. اگرچه اغلب این تغییرات کمابیش برای تمام زنان باردار پیش می‌آیند، پزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار با پرهیز از خوددرمانی و مقایسه خود با دیگران، هر مورد غیرعادی را با پزشک، ماما یا پرستاری که برای معاینات بارداری به آن‌ها مراجعه می‌کند، در میان بگذارند.
منبع: ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار